Zlokalizowany niecałe 50km na południe od stolicy Chin - Pekinu, największy na świecie port lotniczy Daxing, stanie się najbardziej nowoczesnym węzłem komunikacyjnym. Oficjalnie koszty wybudowania lotniska szacuje się w okolicy 12 miliardów dolarów. W tak kosztownej inwestycji nie może zabraknąć przykładów innowacyjności i niezwykle zaawansowanych technologii.

Zadaniem lotniska będzie przejęcie znacznej części ruchu powietrznego od portu lotniczego w Pekinie, który jest obecnie wysoce przeciążony. W momencie otwarcia, które jest zaplanowane na 30 września 2019, lotnisko będzie w stanie przyjąć 45 milionów pasażerów rocznie, a docelowo (w 2025 r.) - 72 miliony.

Nowoczesne technologie i futurystyczny wygląd

Odchodząc od obecnie panujących trendów, projektanci postanowili stworzyć projekt lotniska w kształcie rozkwitającego kwiatu. Główny hol będzie pełnił rolę sali odpraw, sprzedaży biletów oraz kontroli bezpieczeństwa. Pięć, z sześciu płatków kwiatu, będzie prowadzić do poszczególnych bram odlotów i przylotów, w szóstym z kolei znajdować się będą biura administracyjne lotniska. Tak zoptymalizowana przestrzeń pozwoli pasażerom odbierać swoje bagaże w niecałe 13 minut od chwili wylądowania samolotu.

Futurystyczny wygląd lotniska obliguje jego twórców do zapewnienia najnowocześniejszych rozwiązań technologicznych. Jednym z przykładów będzie stopień wykorzystania zautomatyzowanych robotów do przeprowadzania między innymi kontroli bezpieczeństwa na terenie lotniska. Tak zwany mechaniczny inspektor zagwarantuje redukcję czasu przeprowadzania kontroli z około dwóch minut do zaledwie kilkudziesięciu sekund. Tego typu rozwiązanie znacznie przyspieszy procedurę odprawy pasażerów przed wylotem.

 

Koniec z dusznymi i przegrzanymi lotniskami

Pasażerom z całego świata, chińskie lotniska kojarzą się z problemem dotyczącym niesprawnie działającej klimatyzacji i wentylacji. Jednak otwarcie portu lotniczego Pekin-Daxing wprowadzi, dzięki zastosowaniu systemów wentylacyjnych oraz niezwykle efektywnych nagrzewnic i kurtyn powietrznych, nowe, najwyższe standardy do przemysłu lotniczego w tym regionie.

 

Kurtyny powietrzne WING - czyste i świeże powietrze wewnątrz obiektu

W sytuacji szybko zmieniającej się pogody oraz „słynnego” pekińskiego smogu, projektanci postanowili wyposażyć lotnisko w zestaw kurtyn powietrznych - dla zapewnienia korzystnych i stabilnych warunków termicznych na terenie obiektu. Kurtyny tworzące pionowy strumień powietrza nie dopuszczają do mieszania się powietrza wewnętrznego oraz zewnętrznego. W ten sposób, w znacznym stopniu niweluje się straty ciepła oraz zmniejsza stopień zanieczyszczenia powietrza. Wysokie oczekiwania projektantów zadecydowały o wyborze partnera biznesowego - projektanci postanowili podjąć współpracę z firmą VTS, będącą jednym z największych graczy na rynku HVAC. Kurtyny powietrzne WING zostały wybrane ze względu na swoją wysoką wydajność i jakość wykonania. 298 sztuk kurtyn przypominających swoim wyglądem skrzydło samolotu zostało dostarczone i zamontowane na terenie lotniska.

 

Nagrzewnice VOLCANO na straży optymalnej temperatury

Wodne nagrzewnice powietrza VOLCANO zastosowano w projekcie w celu utrzymania optymalnej temperatury wewnątrz obiektu, bez względu na dynamicznie zmieniające się warunki zewnętrzne. Niezwykle skuteczna, a przy tym prosta konstrukcja VOLCANO zapewnia komfortowe warunki, nawet w czasie surowej zimy. 162 nagrzewnice pozwolą władzom lotniska zmniejszyć koszty ogrzewania w stosunku do tradycyjnych rozwiązań. Oba urządzenia z portfolio VTS swoim futurystycznym wyglądem idealnie wkomponują się w wystrój nowo wybudowanego lotniska.

 

Oszczędność energii

Duży wpływ na wybór produktów VTS miał fakt, że spośród produktów dostępnych na rynku tylko VOLCANO i WING są w stanie sprostać wysokim wymaganiom technicznym projektantów lotniska. Urządzenia wyposażone w nowoczesne silniki EC pozwalają na zredukowanie kosztów energii elektrycznej, co ma ogromne znaczenie w przypadku, gdy lotnisko funkcjonuje bez przerwy, całodobowo, o każdej porze roku. Zaprezentowane przez VTS w 2017 roku energooszczędne silniki EC, są obecnie technologicznym krokiem w przód i szybko zjednały sobie konsumentów, którzy cenią możliwość zmniejszenia kosztów eksploatacji nawet o 50%.

 

Współpraca z BMS

Silnik EC jest atrybutem wyróżniającym VTS na tle konkurencji, ale istotnym czynnikiem decydującym o wyborze urządzeń WING i VOLCANO, jest również możliwość współpracy z systemem BMS.

BMS (System zarządzania budynkiem) to zautomatyzowany system komputerowy zainstalowany w budynku i pozwalający na zdalną kontrolę urządzeń i zmianę ich parametrów pracy. System ten jest coraz częściej stosowany w progresywnej i szybko rozrastającej się infrastrukturze w Chinach. Wszystkie urządzenia VOLCANO i WING są sterowane z jednego miejsca, co gwarantuje szybki podgląd i zmianę parametrów cieplnych panujących na terenie obiektu.

W momencie otwarcia, port lotniczy Pekin-Daxing stanie się nie tylko największym i najnowocześniejszym węzłem komunikacyjnym, ale także na długo stanie się technologicznym wzorem do naśladowania dla wszystkich przyszłych projektów powstających na całym świecie. 

 

VTS jest producentem zaawansowanych technicznie produktów dla branży HVAC, wykorzystującym innowacyjne technologie w obszarze badań projektowych, produkcji i logistyki. Masowa skala produkcji pozwala oferować urządzenia w konkurencyjnych cenach przy jednoczesnym zachowaniu najwyższych standardów jakościowych.

 

Dowiedz się więcej