273
274
276
226
Strefa ekspertów HVACR

Kocioł KMG-1 ustawienie podajnika i nawiewu.

Powierzchnia wymiennika (grzewcza)nie ma ścisłego powiązania z mocą kotła, choć można zaobserwować jakąś zależność. Duża powierzchnia to duża sprawność, ale chłodniejsze spaliny i więcej pary osiadającej również w kominie. Jeśłi masz ceramiczny wkład z odprowadzeniem skrplin to możesz się tym nie przejmować. Jeśli nie, to nie przesadzaj ze sprawnością pieca. Większa ilość wody w piecu stanowi pewien bufor, korzystny zwłaszcza przy piecach z wężownicą. Mała ilość wody to szybkie nagrzewanie ale i błyskawiczne stygnięcie. Układy z większą ilością wody są stabilniejsze w regulacji temperatury. Ja wolę taki stan. W moim piecu jest 90l, na instalacji mam 75l, więc jak zagrzeję wodę, to cała woda się wymieni i piec krócej pracuje na zimnej wodzie na powrocie. Nie mam problemu dymienia i osadzania zbytniej ilości sadzy, ze względu na małe porcje paliwa i duży płomień. Temperatura w ok. 70st. Mam inne problemy: piec gaśnie i zawiesza się miał w podajniku. Sterownik PI znacznie poprawia pracę pieca, ale oszczędności na pewno nie daje. Ja jej nie stwierdziłem. Warto jednak go posiadać, bo jest znacznie bardziej rozbudowany w stosunku do nieatrakcyjnego st77.

Dzięki za info.
Pytam o to bo zamierzam grzać kotłem latem ciepłą wode. I tu pytanie czy kocioł z mniejszą pojemnością nie bedzie się przegrzewał latem ?
Co do obiegu to chce zainstalować zawór 4D. i tu nie ma ątpliwoaści że lepsza dla mnie mała pojemmność kotła bo pompka bedzie chodziła cały czas.

Kiedyś czytałem, że wyznacznikiem jakości pieca na paliwo stałe może być jego waga. Chodzi o grubsze blachy i więcej komór wodnych. To samo tyczy się moim zdaniem pojemności wodnej. Co z tego że podają nam powierzchnię grzewczą np 2,5m.kw. jak sam wymiennik ma dużo mniejszą. Generalnie w stalowych piecach powinno być relatywnie dużo wody, wtedy możemy przypuszczać, że wymmiennik jest na wszystkich ścianach. Mała pojemność wodna = mała sprawność pieca = więcej ciepła w komin. W piecach żeliwnych jest trochę inaczej.

co do pojemności to się mylisz
można zrobic kanały grzewcze przez które płynie woda większe , a można zrobi o mniejszym wymiarze.

To prawda, ale myślę, że przy powrzechnej obecnie tendencji stosowania buforów ciepła, duża pojemność wodna pieca może stanowić jakiś atut. Zwłaszcza jeśli stosuje się piec z nadmuchem, który szybko potrafi wychłodzić piec.

Co do kotła KMG i sterownika Perfekt PI.
zamieniłem typowy ST 77 na Perfekta T z programem już wgranym ( z firmy EKO DOM tam gdzie kupiłem kocioł ). Na początku się obawiałem mimo zapewnień ale postanowiłem zaryzykować.
Pierwsze wrażenie. Sterownik o wiele lepszy niż ST 77.Posiada zegar, sterowanie aż 3 pompami, Programowanie pracy pompy CWU, programowanie temperatur nocnych i ekonomicznych .Wszystko co powinien mieć porządny sterownik. Dodatkowo czujnik pogodowy zewnętrzny, hallotron pozycjonujący szufladę ( musiałem go zamontować sam ponieważ ST 77 czegoś takiego niemiał i jak źle wyłączał to podajnik był wysunięty i bałem się o to aby się nie zapaliło w zasobniku.
Na początku wystraszyłem się funkcji instalatora ale jak postudiowałem instrukcję to zrozumiałem o co chodzi chociaż mogli by napisać prościej nie tak technicznie.
Na sterowniku są 24 punkty do ustawienia.
8 punktów w trybie użytkownika a reszta w trybie instalatora. Ktoś kto ciężko kapuje może mieć problemy z prawidłowym ustawieniem wszystkich punktów tak aby kocioł pracował idealnie.
Co do oszczędności to po zmianie sterownika zmniejszyło się zużycie prawie o połowę ,
Jeszcze kombinuje z ustawieniami ale jak coś konkretnego wybadam to dam znać.

To ciekawe co piszecie ale skoro to takie cudne sterowanie to dlaczego kotły są dalej sprzedawane i reklamowane z sterownikiem ST 77 np: na Allegro

Witam.
Z braku czasu mało zaglądam na fora ale coś kiedyś obiecałem więc muszę się wywiązać.
Chodzi o ustawienia na sterowniku Perfekt T .w kotłach KMG.
Kotłów z tym sterownikiem pracuje już około prawie 100 sztuk na dzień dzisiejszy.
Jak na razie musiałem pomagać tylko 3 użytkownika co do ustawień. Jednemu telefonicznie i 2 osobiście spędzając kilka godzin w każdej kotłowni.
Co do opisu sterownika to jest on pod tym linkiem
http://elster.w.com.pl/index.php?i=perfekt
szkoda tylko że tak ubogo opisanym i bez instrukcji obsługi tak aby każdy mógł się zapoznać przed zakupem wcześniej czy sobie poradzi aż z tyloma ustawieniami.
W naszej wersji jest już z wszystkimi przewodami, czujnikami, hallotronem, i czujnikiem pogodowym zewnętrznym z przewodem.
No i oczywiście z programem dostosowanym na życzenie do tego kotła.
Dlaczego niewystawiany z tym sterownikiem?
Powodów jest kilka ale jeden jest taki że nie winem czy przeciętny użytkownik (starsza osoba lub mało ,,kumaty" ) będzie umiał sobie poradzić z tymi ustawieniami. Postaram się wyjaśnić kilka spraw co do ustawień abym niemiał potem niepotrzebnych telefonów . Jak to ustawić…….
Sam osobiście próbuje całkowicie rozgryź ten sterownik.

Podstawowych ustawień oprócz temperatury jest 8
0.Język.1.korekcja nocna. 2.korekcja ekonomiczna.3.aktualny czas.4.dzień tygodnia.5.moc kotła.6.ilośc powietrza.7.tryb pracy.8.temperatura CWU.
Dwa punkty są ważne 5-(moc kotła) 6-(ilość powietrza) ustawienie ich jest opisane dość prosto w instrukcji obsługi sterownika.
Ale żeby kocioł działał prawidłowo jest jeszcze tryb instalatora w których dopiero jest co ustawiać.
A żadne PID nie jest tego w stanie zrobić ( no chyba że program był pisany i testowany tylko i wyłącznie na jednym kotle i tylko do tego kotła)
W tym sterowniku te parametry musimy ustawić sami bo żaden instalator nie zrobi tego za nas. bo nie będzie miał na to czasu aby siedzieć u nas w kotłowni i co kilka godzin sprawdzać i poprawiać ustawienia tak aby je dostosować do danego obiektu , opału, i zapotrzebowania na ciepło. Ale przejdźmy do ustawień

TRYB INSTALATORA.
9. PUNKT(TEMPERATURA ZAŁĄCZANIA POMPY C.O.) proponuje ustawić z 2 do 5 stopni mniej niż zadana.
10. PUNKT (ZAKRES REGULACJI) OD 0 DO 10. Jeżeli ustawimy 0 to kocioł będzie dochodził do zadanej temperatury jak normalny sterownik bez zwalniania siły nadmuchu i z ustalonym cyklem podawania paliwa w ustawieniach.17 punktu. Minimalna przerwa pracy podajnika.
Jeżeli ustawimy 10 to mając zadaną temperaturę 60 stopni C kocioł będzie zwalniał już od 50 stopni wentylator i wyliczał dłuższe przerwy między podaniami paliwa (ale w wartościach ustawionych między 16 a 17 punktem )
11 PUNKT( czas całkowania) dokładnie przeczytać instrukcje!!!! Opisane jest na 2 stronach jak ustawić więc się nie będę rozpisywał. Jak ktoś nie zrozumie to niech ustawi średni od 80 do 100 ten czas.
12.PUNKT(współczynnik pogodowy) mamy podpięty czujnik pogodowy to mamy zabawę na kilka dni po parę minut aby to ustawić idealnie. W domu po wcześniejszym wyregulowaniu zaworu trójdrożnego ,zaworów na grzejnikach i pracy kotła, stawiamy termometr i korygujemy temperaturę na sterowniku tak aby zgadzała się z nastawioną na kotle.( na sterowniku zmienia się temperatura kotła na temperaturę pomieszczeń po podłączeniu czujnika pogodowego) wtedy dopiero współczynnikiem pogodowym ustawiamy tak aby temperatura w pomieszczeniach zgadzała się z tą nastawioną na kotle. Proponuję to jednak podpiąć po wcześniejszym ustawieniu wszystkich innych parametrów pracy kotła powiedzmy po tygodniu lub dwóch. wstępnie jest ustawiona średnia 70%

13.PUNK (obroty minimalne) włączamy ustawienia i zaczynając od 1% podnosimy do momentu aż wentylator zacznie się kręcić .wtedy zapisujemy. Standartowo jest to 20% ale zaczyna już pracować od 14 lub 15 %.Można zmienić.
14.PUNKT( obroty maksymalne) można dać 100% ale za dużo to też źle bo przy maksymalnej mocy dużo ciepła ucieka w komin. Standartowo to około 70% ale można zmniejszyć nawet do 40%.Tak aby powietrza nie było za mało i opał się przepalał. Jak nie mamy czasu na zabawę dajmy pośrodku powiedzmy 60%.
15.PUNKT( czas ruchu podajnika) to jest czas w jakim podajnik wykonuje pełen cykl i wychwytuje go za pomocą Hallotronu ( tego przy podajniku)czas ten trwa około 60 sekund ale dajmy z 5 sekund zapasu tak że nawet jak coś przyblokuje podajnik na kilka sekund nie włączy nam komunikatu awarii podajnika. Gdybyśmy jednak wypieli hallotron z sterownika to ten czas jaki jest nastawiony będzie czasem pracy podajnika(ważne gdyby nastąpiła awaria hallotron można dalej użytkować kocioł nastawiając czas na powiedzmy 60 sekund.

16.PUNKT (MAX. Przerwa podajnika)Standartowo ustawiane jest 1400 sekund ale można dać więcej nawet 2400 . to ustawienie odpowiada za przerwę najdłuższą w podawaniu paliwa przy dochodzeniu do zadanej temperatury. Czym dłuższa przerwa tym kocioł wolniej wchodzi w tryb nadzoru bo rzadziej podaje paliwo przy uzyskiwaniu zadanej temperatury. Ale jeżeli przerwa jest zbyt długa to możemy doprowadzić przy złych ustawieniach wentylatora( siły nadmuchu) że będzie to za mała ilość paliwa w stosunku do ilości powietrza. I tutaj ustawiając ten parametr trzeba obserwować palenisko czy nie jest za mało ani za dużo żaru i ognia na płycie paleniskowej.
17.PUNKT( minimalna przerwa pracy podajnika)Standartowo jest to 30 sekund. Ale czasami trzeba ustawić nawet 10. Ten parametr odpowiada z jaką przerwą minimalną ma się załączać podajnik. Jeżeli tem. na kotle obniża się poniżej zadanej temperatury zadanej sterownik wylicza krótsze czasy podawania i zwiększa siłę nadmuchu. Jeżeli zejdzie poniżej ustawionego w PUNKCIE 10 zakresu regulacji podaje opał z przerwami ustawionymi w tym 17 PUNKCIE . Jeżeli często się to zdarza zmieniamy na minimalną wartość przerwy na 10, a gdyby to nie pomogło to na przekładni kotła zmieniamy jeszcze skok szuflady na większy.

18.PUNKT ( przerwa w trybie nadzoru podajnika)ten parametr odpowiada za to co jaki czas załączy się nam podajnik nawet jeśli będzie w trybie nadzór. Chodzi o to że jeżeli temperatura na kotle będzie się utrzymywała długo w nadzorze czyli powyżej zadanej to i tak kocioł załączy się na 1 cykl tak aby podać porcje paliwa . zbyt częste czasy mogą doprowadzić do samoczynnego podniesienia temperatury .zbyt długie do całkowitego zaniku ognia i żaru na palenisku (wygaśnięcie) W pierwszej kolejności sprawdźmy czy przepustnica na wentylatorze domyka się do końca. A dopiero potem zmniejszajmy ten czas .standartowo jest 60 ale można dac 30 .
19.PUNKT ( czas nadmuchu nadzoru)opisany w instrukcji
20.PUNKT (moc nadmuchu nadzoru) standartowo 0 .zmieniając na inne trzeba pamiętać że jak kocioł wejdzie w nadzór to wentylator pracuje z ustawioną mocą cały czas .Ustawiając ten parametr na inny trzeba poobserwować pracę kotła przez dłuższy czas .
21.PUNKT (minimalna temperatura zadana) Jak kto chce ale żeby niebyło problemów z kominem i kotłem ( Żywotność) proponuje 53 stopnie no i oczywiście zawór trójdrożny
22,23,24 PUNKT proste ustawienia opisane w instrukcji sterownika

to takie cuda ale jak ktoś nic nie zrozumiał z tego co napisałem i niema czasu na ustawienia tych parametrów. to z oszczędności nici. ale jak się odpowiednio ustawi co do kotła, opału, zapotrzebowania na ciepłą wodę to można zaoszczędzić z 50 % w stosunku do zwykłego sterownika.
wybór należy do państwa. Dobrze się jest zapoznać z całą instrukcją sterownika ale nie mogę jej nigdzie znaleźć na necie postaram się aby producent ją udostępnił.
ALE WSZYSTKICH NASTRASZYŁEM.
CO JAK CO U MNIE DZIAŁA ALE NA POCZĄTKU TEŻ NASIEDZIAŁEM SIĘ W KOTŁOWNI BO TESTOWAŁEM NA KILKUNASTU OPAŁACH I NA KAŻDYM MUSIAŁEM CO NIECO ZMIENIAC

Dobra robota panie Krzysztofie. Sterownik jest świetny, ale nie pozbawiony wad. Niech pan spróbuje palić na ruszcie z jego wykorzystaniem. Monitowałem do producenta i będą zmieniać firmware. Swoją drogą mogliby też wprowadzić automatyczne przejście z Rozpalania w Pracę po np osiągnięciu temperatury załączania pompy co. Z tymi 50% to czysta demagogia.

W celu poprawienia jakości naszych usług korzystamy z plików cookies. Zgodę możesz udzielić poprzez zamknięcie tego komunikatu. Jeśli nie wyrażasz zgody na przechowywanie na Twoim urządzeniu końcowym plików cookies konieczne jest dokonanie zmian w ustawieniach Twojej przeglądarki. Więcej informacji na temat plików cookies i ochrony danych osobowych znajdziesz w Polityce prywatności.