310
305
Strefa ekspertów HVACR

Wentylacja sal lekcyjnych-mechaniczna czy grawitacja??

Witam,
Jaka wentylacje zastosowac w salach lekcyjnych w szkole podstawowej??
Czy wystarczy grawitacja?? Jakim paragrafem sie "podeprzec"??

A cóż to za pytanie? "Wentylacja sal lekcyjnych-mechaniczna czy grawitacja"
Wentylacja jest dla ludzi! Nie dla sal. Ma zapewnić w szkole 20m3h na jenego ucznia niezależnie od pory roku, zamkniętyh okien itd. Jeżeli teraz potrafiz to zapewnić "grawitacją" to rób.

Wg Dziennika Ustaw nr 75 grawitacyjna jest jak najbardziej dopuszczalna.

Pełna zgoda!!! Nie napisałem, że jest niedopuszczalna, napisałem tylko, że zrób ją w klasie dla 40 osób x 20m3/h przez 10 miesięcy w roku! Dopuszczalna a wykonalna to naprawdę dwie różne sprawy!

Bo zmiana pCO2 o 1mm (przy ok p CO2=40 mmHg)odpowiada zmianie pH o 0.01, co rozstrzyga o kwasicy mózgu nie tylko u uczniów, ale i ważne jest dla ustawodawcy. Chciałem odszukać informację z wiosny br. gdy uczeń aby otworzyć okno to wylatając za otwarte okno sprawdził działanie grawitacji! A pisałem do pana Ministra i Sędziego TK o ustalenie terminu "wiosna". No i biedny uczeń wyznaczył kierunekgrawitacji: był inny niż komina! Niech mi szanowni zwolennicy kontroli niedotlenienia mózgów odpowiedzą ile cięższy jest CO2 od powietrza? Ponieważ w przepływach decyduje gradient ( a więc różnica) to jest to około 5 X na korzyść otworów pod parapetem lub przy podłodze zamiast kratek! Kratki należą się za opór w zwalczaniu osiągnięcia Newtona przez budowlanych ignorantów. Należy zauważyć, że przeciąg w klasie rzadko zdarza się nawet po otwarciu okna, patrz Rietschel. Trzeba jeszcze drzwi otworzyć. A i tak po wietrzeniu w klasie będzie więcej niż dopuszcza polskie NDS dla dopuszczalnych tortur dla pracowników, to jest >0.5% CO2. Kontrolerzy lotów w USA , aby się nie mylili mają zapewnione <0.06%CO2. Tam też na pierwszej łodzi podwodnej ( w wojnie secesyjnej) ustaliła eksperymentalnie po 25 minutach cała załoga, że następnym razem lepiej nie czekać na pomoc tylko od razu otworzyć zawory! A u nas uczniowie muszą wytrzymać 45minut! dla tego jeszcze raz powtórzę: Zgodnie z doniesieniami Chińczyków, myszy wyczuwały CO2 przy stężeniu 0,066%. Aby lepiej naświetlić umiejętności gryzoni, przytoczymy trochę danych. Stężenie dwutlenku węgla w atmosferze to 0,038%. Stanowi on także 4,5% wydychanych przez człowieka gazów, a stężenie jeszcze bezpieczne dla naszego gatunku to 0,5%. W miarę wzrostu stężenia CO2 zwierzęta te stawałyby się bardziej strachliwe lub agresywne. . U ludzi, którzy nie wyczuwają dwutlenku, geny odpowiedzialne za wytwarzanie kluczowego białka istnieją, ale są wadliwe/. To problemy z głową widać wszędzie nawet w ustawach i pismach urzędowych./ Bo literatura fachowa
( Poradnik Recknagla) podaje, że już od 0.04% CO_2 człowiek czuje ucisk w głowie! To jest już zwykłe ADHD! Czynniki te powodują częstsze bóle głowy, zmęczenie, alergie, zwiększoną podatność na choroby, podrażnienia i zapalenia górnych dróg oddechowych. Większa jest też częstotliwość zapadania na choroby nowotworowe! To wiem od Prof Onkologa: około 10 lat inkubacji!
Z poważaniem dedykuję ja Dotleniony ! Pana Ministra Budownictwa zapraszam na wiosenny przegląd grawitacji w moim kominie nawet jesienią br. Sala 1 tutejszej siedziby SR II WK w Gdańsku ul. Chrobrego 80 A/2- to u mnie!

Dzizus wez sie s marc idz poloz w trumnie i czekaj na smierc juz. Twoje wypociny po milion zdan w kazdym poscie sa jak wrzod na dupie. Czytac sie nie da tej paplaniny. Idz na dzialke jak pozadny emeryt i tam wyladuj swoja frustracje przy pieleniu kartofli albo marchewki.

lolek idź się pobaw z bolkiem i wiedz, że krótkie przewody (1,5 - 2 m) kominowe wentylacji grawitacyjnej pomieszczeń lekcyjnych położonych na ostatniej kondygnacji pod stropodachem nie mogą mieć wystarczającego ciągu kominowego aby spełnić warunki higieniczne w salach lekcyjnych

Przebywanie w towarzystwie CQ2 powyżej 1000ppm powoduje zwiększoną agresję i frustrację nie tylko w szkołach.
A Ago - wysokość kanałów wentylacyjnynh nie ma tu nic do rzeczy, w podstawówce zimą nikt nie uchyla okna, a i w cieplejsze dni tego się nie robi tam gdzie za oknem są samochody i tramwaje.

w zimę okien się nie uchyla tylko się rozszczelnia poszczególne skrzydła okienne najdalej położone od otworów wentylacyjnych lub otwiera się szczelinowe nawiewniki, a tam gdzie okna sal lekcyjnych wychodzą na stronę trasy komunikacyjnej o dużym natężeniu hałasu to świeże powietrze może napływać do sal od strony korytarza który jest napowietrzany od strony wewnętrznego cichego dziedzińca

robiłem badania w 33 szkołachpodstawowych W-waie. najlepsze wyniki to 2600ppm ale były klasy z 5600!!! więc jeżeli rozszczelniają to i tak na klasęnic nie daje.

a dla mnie specjalistyczna firma wykonywała na różnych budynkach mieszkalnych i w segmentach badania systemu jednorurowego, wentylacji mechanicznej wywiewnej i sytemu rekuperacji i systemu wentylacji grawitacyjnej i okazało się że każdy system zawodzi jak jego wykonanie odbiega od norm technicznych, a nie wspomnę o błędach w projekcie, a doskonale Pan wie, że u nas wentylacji grawitacyjnej się nie projektuje i to co Pan badał w szkole jest skutkiem braku projektu, braku projektu realizacji doprowadzenia powietrza w okresie grzewczym i złego stanu technicznego przewodów kominowych. Wypisuje Pan wygodne dla Pana fakty a pomija Pan te fakty które nie pasują pod Pana teoryjkę. Znam wiele budynków użyteczności publicznej w której przewody od wentylacji mechanicznej nawiewno-wywiewnej zajmują tylko miejsce, a wiele nowych instalacji jest wyłączanych, bo zbyt duże natężenie szumu meczy użytkowników lub eksploatacja jest zbyt droga i użytkownicy wracają do najstarszej formy wymiany powietrza -do przewietrzania. Przebywanie w szumie także prowadzi do rozdrażnienia i do złego samopoczucia osób przesiadujących w takim środowisku. Zasada jest taka, że jak cię nie stać na eksploatacje klimatyzacji lub wentylacji mechanicznej i jej czyszczenie i konserwacje to zadbaj o prawidłowe zaprojektowanie i wykonanie przewodów wentylacji grawitacyjnej łącznie z urządzeniami do realizacji dopływu powietrza.

Panie Tomaszu dziękuję za dane! Czy robił Pan badania wiosną? Gdy na dworze jest ciepło i z uwagi na okna robi się trochę cieplej niż na dworze i trudności z oddychaniem mają wszyscy astmatycy? To wtedy trzeba badać grawitację kominową i nie pozwalać uczniom wylatywać przez okno, aby sprawdzić Prawo Newtona. Ja myślę, że rozszczelnienie okien rzez uchylenie lufcika nic nie da, bo to sprawdzano już w XIX wieku. Może lepiej dać otwory liczone na 10-70 l CO2/ucznia pod parapetami tych okien aby grawitacji dać możliwość się sprawdzić? Bo gdy ostatnio badano problem na poważnie, to znaczy w XIX w, wtedy wszystkie okna były krzywe. A kiedy ja się uczyłem to drewno nie było malowane na podłodze, chodziłem do szkoły boso. Więc kiedy uczeń za bardzo się kręcił to mogła mu wejść drzazga w nogę. Co do wentylacji sal to bez Prawa Newtona ani rusz. Dowodem na to są sale kinowe, gdzie nawiew pod sufitem jest dla much , anie dla ludzi. Co prawda czasami taki się urwie aby pokazać gdzie być powinien. A wszystko przez doktoranta Prof N. Czy On już zmierzył rozkład CO2 po wysokości sali? Może KKP mu pomoże w ramach szkolenia się o przyciąganiu ziemskim? To co pisze Pani Aga jest przerażające! Ale jak mają nauczyć się o grawitacji jak Sąd Okręgowy w Gdańsku nie orzekł, że taka istnieje? Rzecznik Odpowiedzialności Zawodowej PIIB zaprzecza już 6 rok, że blachy dachowe mające łączenia na dole kanałów ciekną!On miał dom bez dziurawych garnków? A potem kupił dyplom na rynku? Chcą iść na ugodę i tylko ja im stoję na przeszkodzie, bo mnie nie chcieli słuchać z wykładami które pisałem! Ugoda jednak nie jest możliwa, bo to nie ci z pozwolenia na budowę ją zakończyli zdaniem UM w Gdańsku. Wydział Geodezji nie zmieni zdania z nadaniem numerów budynkom dla spółdzielni mieszkaniowej! A wiecie, że po poparciu dla fałszerzy widać % wzrost stężenia CO2? Jako eksperymentator nie zajmowałem się dotąd nauczaniem podstawowym. Ale tam jest tylko moda na mundurki, a nie na zapobieganie ADHD i miażdżycy w mózgach nieletnich!

Pomiary były wykonywane koniec stycznia i luty.

Panie TB, czy badał Pan przy szczelnie pozamykanych oknach, a badał Pan czy przewody wentylacyjne biegnące w wewnętrznych ścianach budynku szkolnego odpowiadają wymaganiom czy ich ilość przypadająca na slę lekcyjną jest wystarczająca do ilości uczniów jak przypada na te sale lekcyjne, a badał Pan temperaturę grzejników c.o. w salach lekcyjnych czy ich moc jest wystarczająca aby można było rozszczelnić okna, kiedy krotność wymiany zwiększyłaby się ale nie wiadomo jak z utrzymaniem temperatury w sali lekcyjnej. Jak słysze że odwoływane są zajęcia szkolne bo za słabo grzeją to co tu mówić o wentylacji grawitacyjnej w zimę. A może zamiast zmiany systemu wentylacyjnego można było ocieplić przegrody zewnętrzne budynku i zmodrnizować węzeł cieplny, aby moc grzejników była już wystarczająca i mozna byłoby w okresie zimowym rozszczelniać okna w salach lekcyjnych, a może można wyloty boczne w kominach przerobić na wyloty górne i zakończyć je stosownymi wywitrzakami wykorzystującymi siłę ssącą wiatru. Panie S Marc, po okresie grzewczym w szkołach są uchylane okna, co rekompensuje zmniejszenie nacisku powietrza zewnętrznego na cieplejsze powietrze w sali lekcyjnej i jeszcze jedno długość przewodu wentylacyjnego mierzy się od osi wlotu powietrza do pomieszczenia do poziomu wylotu, to jeżeli Pan obniży wlot powietrza do pomieszczenia to zwiększy Pan wypór powietrza do góry i tym samym zwiększy Pan ciąg kominowy w drożnym przewodzie wentylacyjnym i jeżeli jest to za trudne dla Pana to niech Pan dalej zajmuje się tym co Pan dobrze robi i nie wygłasza teoryjek o prawie powszechnego ciążenia Newtona, bo na tym prawie opiera się zasada działania wentylacji grawitacyjnej. Przećwić Pan jeszcze prawo Archimedesa i Pascala. i prawo Bernoulliego to Pan będziesz wiedział dlaczego wiatr nad dachem wysysa powietrze z przewodów kominowych a jak lepiej zawieje to i cały dach wyssie do góry.

Badałem stan faktyczny. Klasy były na przerwie wietrzone. Pomiary na wys 1m były robione między 30-40 minutą lekcji.
Dodam, że górny poziom to zależnie od źródeł 800-1000ppm.

W celu poprawienia jakości naszych usług korzystamy z plików cookies. Zgodę możesz udzielić poprzez zamknięcie tego komunikatu. Jeśli nie wyrażasz zgody na przechowywanie na Twoim urządzeniu końcowym plików cookies konieczne jest dokonanie zmian w ustawieniach Twojej przeglądarki. Więcej informacji na temat plików cookies i ochrony danych osobowych znajdziesz w Polityce prywatności.