A jak to jest w przypadku kuchenki gazowej?
Przecież spala ona ten sam gaz co kocioł gazowy.
Co z wentylacją kuchni?
Stosować mechaniczną?
A jak to jest w przypadku kuchenki gazowej?
Przecież spala ona ten sam gaz co kocioł gazowy.
Co z wentylacją kuchni?
Stosować mechaniczną?
Nad kuchenką gazową swoje zadanie spełnia okap kuchenny. Stosując system wentylacji mechanicznej w kuchni montujemy oprócz okapu anemostat wyciągowy (70 m3/h).
Panie Andrzeju , postaram się prosto, ma Pan piec z otwartą komorą spalania, oznacza to że bierze on powietrze z pomieszczenia w którym jest zamontowany, podobnie jak wspomniana przez Pana kuchnia. Jeżeli teraz piec będzie pobierał powietrze "domowe" przez siebie ogrzane, to wentylacja ( w Pana przypadku kratki ) musi to uzupełnić. Zimą, (a wtedy głównie piec pracuje) tyle co wyszło kominem najdzie zimnego kratkami, powietrze to trzeba ogrzać, a co za tym idzie piec częściej pracuje, a jak częsciej pracyje, to coraz więcej pobiera,.... itd Nazywa się to generator.
Dlatego (poza kwestią bezpieczeństwa) piece z otwartą komorą spalania, nie mogą pobierać powietrza przez siebie ogrzewanego. Kuchenka gazowa gotuje tylko zupę i koniec, nie ma generowania sobie samej kosztów.
a poco chce Pan rezygnować z tych kanałow to bardzo dobre rozwiązanie.Co do pieca gazowegao (zamknięta komora)lub miejsce gdzie wisi piec zakładam że tam jest też kanał nawiewny oddzielić ,od reszty pomieszczenia np ścianką z płyty kgb i wstawić szczelne drzwi powietrze nawiewane nie będzie się rozprzestrzeniać .Co do kominka sprawa trochę trudniejsza ale też do zrobienia kanał wprowadzić bezpośrednio do popielnika i założyć na niego przepustnicę widziałem na allegro regulowane elektrycznie za ok 100zł ,wówczas szybkość spalania regulujemy przepustnicą a zimne powietrze nie rozprzestrzenia się po domu .Wówczas zostanie Pnu tylko zamontować nawiewniki aby miał Pan czym oddychać a to zdecydowanie mniej zimnego powietrza w domu.dodam tylko że takie rozwiązania funkcjonują u mnie w mieszkaniu
Ależ ja wcale nie chcę rezygnować z kanału nawiewnego do kotłowni-pralni. Jak wcześniej pisałem wentylacja grawitacyjna tego pomieszczenia działa bardzo dobrze przez co pomieszcenie się wychładza. A przeciez jest to pomieszczenie, z którego często sie korzysta - pralnia.
Chodzi mi o to aby zmniejszyć nieco strumień powietrza zasysanego bezpośrednio i uzupełnić niedobór ogrzanym powietrzem napływającym z innych pomieszczeń.
Kocioł ma otwartą komorę spalania, a pomieszczenie ma 4,5m2 powierzchni i dzielenie go jest bez sensu. Zgodnie z prawem pomieszczenie takie musi mieć co najmniej 8m3 objętości.
Stąd moje pytanie o wielkośc, ilość i miejsce umieszczenia nawiewników.
Pod kominek jest doprowadzony kanał nawiewowy o śr.100mm a ponieważ jeszcze z kominka nie korzystałem więc nie wiem jak sytuacja będzie się miała w tym przypadku.
Kominek zainstalowałem po to aby mieć źródło ciepła niezależne od energii elektrycznej i zakładanie przepustnicy sterowanej prądem uważam za niecelowe.
Lansowany tutaj rekuperator też wymaga energii elektrycznej. A co się dzieje w przypadku awarii np. wentylatora nadmuchowego? Poza tym latem mogę wentylować dom mając cały czas uchylone okna. Latem życie praktycznie toczy się w ogrodzie.
przepustnicę może Pan zastosować ręczną ,elektryczna jest po prostu wygodniejsza do zainstalowania a energię pobiera w pomijalnej ilości i to tylko wtedy gdy zmienia przepływ powietrza, natomiast nie rozumiem jak jest dla Pana różnica którędy napływa to powietrze i tak wpłynie ono o takiej samej temperaturze ,chyba że nie zależy Panu na oszczędnym ogrzewaniu wówczas należy tylko dołożyć grzeniki w kotłowni i po problemie ,stosując system o którym Pan pisze ryzykuje Pan że piec nie dostanie odpowiedniej ilości powietrza do spalania ,np zamknięcie drzwi do kotłowni ktoś kto to projektował chyba wiedział co robi
Zamontowanie dodatkowych nawiewników nie podniesie Panu temperatury w domu. Powietrze do kotłowni i tak będzie wpływało najkrótszą drogą. Odpowiednio zamontowana instalacja rekuperacyjna w momencie nie działania centrali przejmuje w pewnym stopniu zasadę grawitacji. Działający jeden z wentylatorów powoduje wymuszenie obiegu powietrza w domu.
witam
"Każda pliszka swój ogonek chwali".
Panie Andrzeju proszę o przesłanie projektu domku, co umożliwi nam dobranie odpowiedniej ilości nawiewników ewentualnie zaprojektować inne rozwiazanie dotyczące wentylacji.
e-mail: fuhtomag@wp.pl
Mam jeszcze możliwośc wykonania "zetki" aby pobierać świerze powietrze z poddasza nieużytkowego (bardzo dobrze wentylowanego).
Czy takie rozwiązanie spowoduje zmniejszenie (oczywiście po zamknięciu kanału nawiewnego podpodłogowego) intensywności napływu zimnego powietrza?
Obecnie strumień powietrza wypływający z kanału podpodłogowego jest dobrze wyczuwalny w odłegłości ponad 1m od wylotu tego kanału. Nie ma przy tym znaczenia czy kocioł pracuje czy nie.
Ruch powietrza w kanale wywiewnym też jest wyraźnie wyczuwalny oczywiście we właściwą stronę.
Wysokość komina licząc od kratki wywiewnej do ujścia wynosi ok. 3,5m. Całkowita wysokość komina od poziomu gruntu wynosi ok. 6m.
Wlot obecnego kanału nawiewnego podpodłogowego znajduje się na wysokości ok. 30cm od gruntu, a jego wylot ok. 20cm do podłogi kotłowni.
Jeżeli jest możliwość sprowadzenia powietrza z wentylowanego poddasza nieużytkowego, kanałem biegnącym przez ogrzewany parter to oczywiście jest to dobre rozwjązanie, bo zaciągane powietrze będzie cieplejsze, tylko oczywiście kanał należy otworzyć przy podłodze kotłowni, a stary otwór nawiewny zamurować. Pole powierzchni otworu nawiewne w ścianie zewnętrznej dla kotłowni określa się dla powietrza zewnętrznego 15stC, a więc w okresach niskich temperatur należy przymykać nawiew, montując w otworze nawiewnym zamiast kratki, anemostat nawiewny. Za dużo zimnego powietrza powoduje duże straty kominowe i bardzo ochładza wymiennik ciepła w kotle. Kocioł gazowy dwufunkcyjny dla takiego domku jest o małej mocy i nie potrzebuje dużo powietrza ponieważ przy pełnej mocy np. 24 kW zużywa około 2,9 m3/h gazu. Do spalenia 3m3/h gazu potrzeba około 33m3/h powietrza, czyli kanał powinien odprowadzić 36m3/h i nie powinien mieć większej średnicy niż 12 cm. Na twoim miejscu to ocieplił bym ściany kominowe na wentylowanym poddaszu, bo gęstość słupa powietrza a zarezem jego ciężar jest bardzo czuły na zmiany temperatur.
Kominiarczyk dziękuję za konkretne zalecenia.
Też myślałem o założeniu anemostatu nawiewnego.
Z tego co piszesz wnioskuję, że w okresie mrozów (np.-20st.C) wystarczające może być pozostawienie na obwodzie anemostatu wolnej szczeliny o szerokości ok. 1cm co przy średnicy rury 150mm daje pole powierzchni tej szczeliny ok. 45cm2. Oczywiście wraz ze wzrostem temperatur zewnętrznych należy tę szczeline powiększać. Czy tak?
Wspomniany we wcześniejszych moich postach kanał nawiewny podpodłogowy ma długośc ok. 2,5 mb przy średnicy 150mm.
Może zastosowanie anemostatu do regulacji przepływu powietrza bedzie wystarczające, jak sądzisz?
Ręczne regulowanie anemostatem to żaden kłopot.
Jaki anemostat będzie lepszy, blaszany czy tworzywowy?
Taki anemostat, aby dobrze nawiewał powietrze na powierzchnie ściany a nie bezpośrednio na kocioł. Kanał nawiewny tzw. "zetka" wypełnia się cięższym zimnym powietrzem, bo go ściąga przyciąganie ziemskie i odpływ gorącej mieszaniny powietrzno-spalinowej kanałem spalinowym i ciepłego powietrza kanałem wentylacyjnym. Co do ustawienia szczeliny to zależy jaki masz przekrój kanału spalinowego i kanału wentylacyjnego i jaka jest ich wysokość mierząc od osi wlotu nawiewu do poziomu wylotu ponad dachem.
Kanał spalinowy ma średnicę 130mm. Odległość między osią nawiewu a wylotem spalin ponad dachem ok.6m.
Kanał wentylacyjny ma przekrój 14x14 cm (cegła pełna). Odległość między osią nawiewu a wylotem wywiewu (na boki komina) ponad dachem ok. 5,5 m.
przy nie pracującym kotle i przy założeniu, że powietrze w kotłowni ma +20 stC, to przy różnicy temp. 40st (+20 w kanałach i -20 na zewnętrz) - prędkość wypływu powietrza z nawiewu powinna wynosić około 3m/s czyli aby zapewnić łącznie ujście powietrza w granicach 60m3/h - 90m3/h to przekrój nawiewu powinien wynosić 55cm2 - 83cm2. Pamiętajmy, że w pomieszczeniu kotła jest pralnia i gdy korzystamy z pralni to musimy zwiększyć krotność wymiany powietrza wentylacyjnego - zakładam, że kanały kominowe są szczelne.
Kominiarczyk, dziękuję za pomoc.
Tematy na forum