Wentylacja w garażu
Sprawnie działająca wentylacja to wymóg nie tylko dla domu jednorodzinnego, obiektu użyteczności publicznej, ale również dla garażu. W przypadku tych specyficznych obiektów można zastosować dwa rodzaje wentylacji: mechaniczną lub tradycyjną grawitacyjną.
Bardzo często wybór trafia na wentylację grawitacyjną, gdyż jest to tanie i skuteczne rozwiązanie. W przypadku garażu nie dbamy o odzysk ciepła z powietrza wywiewanego, więc nie ma potrzeby stosowania skomplikowanych rozwiązań.
Sprawna wentylacja w garażu jest bardzo ważną sprawą. Jej zadaniem jest przede wszystkim usunięcie tlenku węgla CO (czad) emitowanego podczas procesu niepełnego spalania przez silnik samochodu. Tlenek węgla ma nieco mniejszą gęstość od powietrza, jest gazem toksycznym, palnym, niewidocznym i bezwonnym, blokuje dostęp tlenu do organizmu, przez co stanowi duże zagrożenie dla ludzi. Już małe stężenia prowadzą do niedotlenienia tkanek, a nawet do śmierci przez uduszenie. Z tego powodu w budynkach mieszkalnych warto pomyśleć o montażu czujnika czadu.
W garażu nietrudno również o opary benzyny, oleju napędowego czy oleju. Ruch powietrza jest wskazany, aby zapewnić dostęp do świeżego powietrza i wyeliminować wrażenie zaduchu. Wentylacja garażu jest ważna ze względu bezpieczeństwo, ale także zapobiega nadmiernemu gromadzeniu się wilgoci.
Konieczność wentylowania garaży nakłada Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (DzU z 2002 r. nr 75, poz. 690 z późniejszymi zmianami), gdzie zostały określone wymogi odnośnie wentylacji w garażu.
W zależności czy garaż jest ogrzewany czy nie, mamy do wyboru następujące sposoby wentylacji dla garaży naziemnych:
Wentylacja w garażu nieogrzewanym
Garaże mogą być wentylowane przy wykorzystaniu wentylacji naturalnej, zatem rozwiązaniem mogą być tylko otwory do przewietrzania, nie trzeba stosować kanałów. Aby zapewnić odpowiedni ruch powietrza, należy rozmieścić otwory wentylacyjne na przeciwległych lub bocznych ścianach garażu lub na bramie garażowej. Zgodnie z wymaganiami powierzchnia netto otworów wentylacyjnych w nieogrzewanym garażu naziemnym wolnostojącym lub wbudowanym w inny budynek wynosi minimum 0,04m2 dla jednego stanowiska postojowego. Jeśli garaż jest dwustanowiskowy, to wartość ta jest dwukrotnie większa i wynosi co najmniej 0,08m2.
W praktyce najczęściej stosuje się dwie kratki wentylacyjne o wymiarach 14x14cm, co daje powierzchnię 0,04m2. Jedna z kratek jest umieszczona na małej wysokości przy podłodze, natomiast druga pod stropem.
Wentylacja w garażu ogrzewanym
Jeśli garaż jest ogrzewany, wówczas należy zastosować wentylację grawitacyjną zapewniającą co najmniej 1,5-krotną wymianę powietrza na godzinę. Kanał wentylacyjny musi być wyprowadzony ponad dach garażu tak, aby odległość od wylotu komina do kratki wentylacyjnej wynosiła minimum 3 metry. Skuteczność takiej wentylacji zależy jednak od różnicy temperatury pomiędzy powietrzem wewnątrz garażu a na zewnątrz. Dlatego też wentylacja grawitacyjna w garażu zimą jest zbyt intensywna, a latem niewystarczająca.
W naszym kraju garaże budowane przy domach jednorodzinnych zazwyczaj są wentylowane w naturalny sposób. W poniższej tabeli zestawiono kilka przykładowych kratek wentylacyjnych, które mogą być zamontowane w bramie garażowej.
Opracowanie: Redakcja
Autor: Ewelina Satory