310
313
305
Strefa ekspertów HVACR

Buduje Dom ... cd2

Witam ponownie
Po kilku poradach itd... zdecydowalem sie na kotlownie olejowa. Glownie z tego wzgledu iz za 3-4 lata ma byc w okolicy gaz. Poza tym mam dostep do tanich urządzeń.
Tylko jest maly problem. Palnik nadmuchowy potrzebuje swiezego powietrza. Skoro robie szczelny dom to rozumiem ze nalezaloby doprowadzic to powietrze bezposredno z zewnatrz i wylaczyc pomieszczenie kotlowni z ukladu wentylacji mechanicznej (zaburzy mi to prace rekuperatora).
Moj pomysl jest taki: szczelne drzwi, dodatkowa izolacja na scianach kotlowni (tych sasiadujacych z pomieszczeniami obok -powiedzmy styropian 5cm. Kotlownia w piwnicy). Doprowadzenie powietrza kanalem z zewnatrz izolowanym termicznie pod sam palnik. W kotlowni grzejnik.
Co wy na to? moze macie jakies inne rozwiazania?
Pozdrawiam

Witam ponownie
Po kilku poradach itd... zdecydowalem sie na kotlownie olejowa. Glownie z tego wzgledu iz za 3-4 lata ma byc w okolicy gaz. Poza tym mam dostep do tanich urządzeń.

Krzyzk na droge. Rozumiem, ze masz wolne 10+tys/rocznie na ogrzewanie? Nie ma chyba drozszego systemu ogrzewania niz olej i nie wazne ile cie bedzie kosztowal kociol. To juz lepiej doizoluj dom i zrob jak radzi T.Brzeczkowski bo skonczy sie tak, ze bedziesz sie grzal kominkiem jak zobaczysz rachunek za tankowanie.

Wojtku, to co radzisz jezeli wykluczam w sypialniach montaz podlogowki? System ma sie skladac z podlogowki i grzejnikow (proporcje 50/50)?
1) Kupowac pompe ciepla na sama podlogowke i CWU elektryczne i grzejniki elektryczne w pokojach - wedlug mnie to absurd.
2) Eko-groszki i inne temu podobne odpadaja juz na wstepie.
Poza tym budowanie domu pasywnego jest nieporozumieniem. Co jezeli dzieciaki otworza okno i zapomna zamknac? Badzmy realistami - nie chce budowac bunkru z regulaminem uzytkowania.
Do cieplej wody beda solary. Kotlownia olejowa (a za kilka lat gazowa). Rekuperacja z GWC. Dom energooszczedny. Ilosc oleju powinna spasc o ok 50% w porownaniu do domow "tradycyjnych"
Pozdrawiam

Pompa ciepla "zrobi" ci cwu rowniez. Jezeli sie na nia decydujesz to solary nie maja racji bytu bo nigdy ci sie nie zwroca. Natomiast przy oleju czy gazie maja juz sens. Moze zamiast oleju wydzierzaw butle z propanem? Koszt ekploatacji podoby a mozesz zastosowac maly kociol wiszacy, jak bedzie dostepny gaz ziemny to przezbrajasz tylko dysze. Zbiornik zawsze mozesz oddac. Taki kociol z pewnoscia bedzie tanszy niz olejowo/gazowy, dodatkowo odpadaja zbiorniki oleju i wszechobecny zapach benzyny.
Policz sobie tez ile Cie bedzie kosztowalo przylacze tego gazu za 3-4 lata. Policz ile przez te 3-4 lata wydasz na ogrzewanie czekajac na "tani" gaz ziemny. A co jesli beda jakies problemy i gaz bedzie za 5-6 lat? Wez tez pod uwage podwyzki cen gazu srednio rocznie o 10%. Zastanow sie czy nie lepiej zainwestowac w pompe ciepla gdzie wydasz pieniadze raz a potem juz bedziesz tylko oszczedzal.
Jezeli jednak decydujesz sie na olej to odnosnie wentylacji nie musisz podprowadzac kanalu pod sam palnik. Oczywiscie mozesz ale wystarczy, ze kotlownia bedzie miala osobny kanal wentylacyjny polaczony bezposrednio z pow. zewnetrznym z jak najmnijesza iloscia zakretow, ksztaltek itd. Kanal taki musi byc o odpowiednim do mocy palnika przekroju. Mozesz w kotlowni dac grzejnik wodny ale sam kociol i orurowanie zapewnia calkiem spore zyski ciepla. Zastanow sie ew. nad grzejnikiem elektrycznym, wtedy w razie postoju kotlowni bedziesz mial zapewniona temperature dyzurna niezalenie od glownego zrodla ciepla i kociol ci nie zamarznie.

Kloss - nie przesadzaj z średnicą nawiewu do kotłowni - przpepis: fi 100-160 mm, u mnie mam fi 50mm i nie ma kłopotu, dom nowy, dobrze docieplony, mała infiltracja powietrza, kocioł pracuje cyklicznie i nie ma potrzeby ciągle dmuchać kanałem fi 100 zimne powietrze.
Wojtek dobrze radzi z dodatkowym grzejnikiem elektrycznym, u mnie przy wyłaczonym grzejniku powietrze w kotłowni spada do ok. 12-14 C przy -20 na zewnątrz.
Pomyśl czy nie doprowadzać powietrze bezpiecznym transferem - np zrobić przebicie powietrza z garażu - tak mam u mnie. Przy -20 na zewnątrz, nieogrzewany garaż z oknami ma 0C i to powietrze ma przebicie do kotłowni. Przy O na zewnątrz mam 8-10 C w garażu, a kotłowni ok 15-16 przy wyłączonym grzejniku.
pozdrawiam
Tom

Wyjasniam jeszcze raz co do pompy ciepla: podlaczenie podlogowki z grzejnikami do pompy jest nieporozumieniem. Grzejniki i pompa nie ida w parze a grzejniki musza byc wiec pompa odpada.
Dom ma byc bez garazu, kotlownia w piwnicy wiec kanal bezposrednio na sciane zewnetrznej.
Co do kosztow olej/propan: z tego co wiem to propan jest drozszy chyba glownie dlatego ze uzyskuje sie go z ropy.

A dlaczego pompy ciepla nie mozna połączyć z grzejnikami i podlogowka? Do doboru grzejnikow trzeba tylko wziasc pod uwage dosc niskie parametry czynnika grzewczego i to chyba tyle.Przy dobrej izolacji nie musza wcale wyjsc specjalnie duze.A drugie pytanie to dlaczego kocioł na ekogroszek odpada na wstepie?Sam posiadam taki i wiem ze jezeli komus zalezy na niskich kosztach ogrzewaznia to jest to idealne rozwiazanie (przy braku gazu ziemnego.).Dom 120 m2 - koszt ogrzewania + cwu 1300zl za sezon.Wyrzucanie popiołu i ładowanie wegla raz na 3 a nawet 4 - 5 dni.

Kloss nie kombinuj bo osiwiejesz
Moim zdaniem propan z dzierzawą butli /na dzień dzisiejszy koszt ogrzewnia jak oleju/ - kocioł wiszący kondensacyjny z zamknieta komora spalania - podłogówka + grzejniki -
z solarem daj sobie spokój chyba że kupisz w pakiecie promocyjnym za 50% - za 5 lat prawie darmowa przeróbka na ziemny
Powodzenia w decyzjach

mały szczegół - kotłownia w piwnicy. jak możecie proponowac (nomen omen) kotłownie na propan?!?!?!?!?
znam domek ok 200m2 kocioł olejowy, cwu też, izolacja przyzwoita, ale nie "termos", roczne koszty użytkowania ok 3000 zł. warunek - palnik regularnie przeglądany, regulowany, kocioł czyszczony i automatyka ustawiona z głową. zmiana kotła olejowego na gazowy sprowadza się do wymiany palnika. stary można sprzedac, dopłata nie będzie szokująca. ale nawiew koniecznie! zaizoluj dobrze kotłownie, ale nie doprowadzaj powietrza pod palnik - nie ma to większego sensu. przecież palnik więcej stoi niż pracuje, a wtedy więcej się wychładza, potem jak masz podgrzew oleju, to trwa to b. długo, a jak nie masz, to... szkoda gadac.

Przy propanie mozna zastosowac kociol wiszacy, ktory juz nie musi wisiec w kotlowni.
Pompa ciepla w systemie podlogowka+grzejniki wymaga:
1. Bufor i dwa osobne obiegi w tym jeden z mieszaczem
2. Cala instalacja na niskim parametrze (35-38C na zasilaniu) i grzejniki dobrane na taka temperature.
Piec na ekogroszek fajna sprawa ale sa ludze, ktorzy chca wchodzic do kotlowni wtedy kiedy chca a nie kiedy musza.

Przy propanie mozna zastosowac kociol wiszacy, ktory juz nie musi wisiec w kotlowni.
Pompa ciepla w systemie podlogowka+grzejniki wymaga:
1. Bufor i dwa osobne obiegi w tym jeden z mieszaczem
2. Cala instalacja na niskim parametrze (35-38C na zasilaniu) i grzejniki dobrane na taka temperature.
Piec na ekogroszek fajna sprawa ale sa ludze, ktorzy chca wchodzic do kotlowni wtedy kiedy chca a nie kiedy musza.
Jeśli zastosujesz pompę NIBE żadnego bufora nie będziesz potrzebował nawet przy dodatkowym obiegu z mieszaniem.
No ale jeśli będzie to taki www.hubomag.pl lub www.nateo.pl to jego konieczność jest oczywista - automatyka jest w nich do bani nie mówiąc już o pierwszej marce która jest chyba na kolanie robiona.
Kwestia parametrów grzania z NIBE - warto przejrzeć ich katalog aby zorientować się że nawet przy temp. c.o. wynoszącej 40-45C (wystarczająca na grzejniki i podłogówkę jednocześnie)COP pompy nie spada poniżej 3,7 (urok sprężarki tłokowej).
A więc ? olej ? nonsens, LPG? jeszcze większy i droższy o 20% - gaz? jedyny konkurent pompy ciepła, który jeśli jest u klienta to go na niego namawiam (a tym samym go tracę bo tradycyjnymi systemami nie zawracam sobie głowy - od tego są hydraulicy lub elektrycy jak T.B.)
Pozdrawiam

Witam ponownie
Po kilku poradach itd... zdecydowalem sie na kotlownie olejowa. Glownie z tego wzgledu iz za 3-4 lata ma byc w okolicy gaz. Poza tym mam dostep do tanich urządzeń.
Tylko jest maly problem. Palnik nadmuchowy potrzebuje swiezego powietrza. Skoro robie szczelny dom to rozumiem ze nalezaloby doprowadzic to powietrze bezposredno z zewnatrz i wylaczyc pomieszczenie kotlowni z ukladu wentylacji mechanicznej (zaburzy mi to prace rekuperatora).
Moj pomysl jest taki: szczelne drzwi, dodatkowa izolacja na scianach kotlowni (tych sasiadujacych z pomieszczeniami obok -powiedzmy styropian 5cm. Kotlownia w piwnicy). Doprowadzenie powietrza kanalem z zewnatrz izolowanym termicznie pod sam palnik. W kotlowni grzejnik.
Co wy na to? moze macie jakies inne rozwiazania?
Pozdrawiam
No cóż ... kiepski pomysł ale decyzja należy do Ciebie :)
Po tych 4 latach pompa ciepła w stosunku do oleju już by się zwróciła :)
Pytanie: zbiornik oleju gdzie planujesz? wkopany czy w budynku. Jeśli to drugię to jeszcze dodaj do kosztów 2 m2 powierzchni ...pewnie ze 4 tysiące :)
Pozdrawiam

Tak na marginesie to moze nie wszyscy wiedza jaka jest roznica miedzy palnikiem inzektorowym a nadmuchowym (oprocz ceny oczywiscie). Nadmuchowy osiaga wieksza sprawnosc, daje sie lepiej regulowac. To jest tak jakby porownywac Opla do Mercedesa.
Podobne wnioski jezeli porownamy konstrukcje kotlow wiszacych i stojacych.
Jak napisalem urządzenia te mam za 50% ceny wiec wybor nie podlega dyskusji.
Arturze co do siwienia :)
1 litr oleju = 10 kW (cena 1L = 2,42 PLN brutto)
1 litr propanu = 7 kW (cena 1kg = 2,20 PLN brutto)
czyli: 1 kW z oleju = 0,242 gr
czyli: 1 kW z propanu = 0,314 gr
Wnioski: propan jest o 30% drozszy.
Uwaga: przyjete wartosci sa najmniej korzystne tzn: olej nizej juz nie bedzie a LPG wyzej. W razie bardziej niekorzystnych wartosci roznica moze dojsc do 50%
ZRODLO
olej:
http://www.olej-opalowy.pl/index.php?symbol=cena.htm
propan: stacja benzynowa, cena LPG
Jeszcze jeden cytat:
"Gaz płynny uzyskuje się przez rafinację ropy naftowej. Oferowany jest w zbiornikach lub butlach w dwóch podstawowych asortymentach:..."
żródło: http://www.gaspol.pl/new/bezpieczna_energia/co_to_jest_lpg.php?men=10&bg=10
Jeszcze jedna ciekawostka:
Rodzaj paliwa Wartość opałowa
(MJ/kg)
Olej opałowy TERMOIL 43
Gaz ziemny 26
Węgiel kamienny 21
zrodlo: http://www.statoil.pl/statoil/index.jsp?place=Menu03&layout=16&news_cat_id=108
Mysle ze juz teraz nikt nie bedzie miec watpliwosci iz bardziej oplaca sie kupowac olej a nie gaz :)
Pozdrawiam

Robercie
Róznice w rachunkach za paliwo/prad byly by mniej wiecej na poziomie 3000 z olej i 1500 za prad. Wiem ze sa to wartosci mocno orientacyjne. Jak bede miec pelen projekt to zrobie obliczenia cieplne i zobacyzmy.
Czyli rocznie mamy 1500 roznicy.
Kotlownia to bedzie ok 10000 PLN
Pompa? no własnie. Koszty moga byc nawet 30000 PLN
różnica rzędu 20000 zwróci się po ok 13 latach
różnica rzędu 10000 zwróci się po ok 7 latach
No i kwestia grzejnikow ktore przy pompie odpadaja
Kotlownia ze zbiornikiem - licze sie z tym pomieszczeniem. no ale jakby tam nie stal kociol ze zbiornikiem to byla by tam jakas graciarnia. Pomieszczenie i tak musi byc :)
Pozdrawiam

[ciach]place=Menu03&layout=16&news_cat_id=108
Mysle ze juz teraz nikt nie bedzie miec watpliwosci iz bardziej oplaca sie kupowac olej a nie gaz :)
Pozdrawiam
Oczywiście że tak. Ale proponuję też poznać plany MF o podwyżce cen na olej :) Może się Pan baaaardzo pomylić już w przyszłym roku - a będzie mi bardzo przykro z tego powodu.

W celu poprawienia jakości naszych usług korzystamy z plików cookies. Zgodę możesz udzielić poprzez zamknięcie tego komunikatu. Jeśli nie wyrażasz zgody na przechowywanie na Twoim urządzeniu końcowym plików cookies konieczne jest dokonanie zmian w ustawieniach Twojej przeglądarki. Więcej informacji na temat plików cookies i ochrony danych osobowych znajdziesz w Polityce prywatności.