Czy znajdzie się na forum instalator który odpowie na pytanie dlaczego zawór trójdrogowy montuje się na powrocie a nie na zasilaniu chłodnicy powietrza?
Szukałam w wielu źródłach w których jedni proponują montaż przed, a inni za chłodnicą.
Czy znajdzie się na forum instalator który odpowie na pytanie dlaczego zawór trójdrogowy montuje się na powrocie a nie na zasilaniu chłodnicy powietrza?
Szukałam w wielu źródłach w których jedni proponują montaż przed, a inni za chłodnicą.
Wszystko zależy od mocy urządzeń.
Porównaj
Nie wiem czy nie palne jakiegoś głupstwa ale doszłam do kilku wniosków i prosiłabym jedynie o potwierdzenie lub zaprzeczenie moich przemysleń (oczywiście chciałabym usłyszeć wytłumaczenie profesora z uczelni ale niestety nie wszyscy się garną zeby wytłumaczyć uczniakowi takie "banalne problemy").
Wydaje mi się że umieszczanie zaworu trójdrogowego na przewodzie powrotnym z chłodnicy związane jest z oporami które są mniejsze ze względu na mniejszy przepływ masowy (woda powrotna o wyższej temperaturze ma mniejszą gęstość).
Poza tym różnica temperatury w instalacji wody lodowej (np delta t= 6K) powoduje większe przepływy niż woda grzewcza (np delta t= 20K) przy takiej samej mocy, a co za tym idzie większe straty na zaworach.
I może ta moc o której napisałeś Endriu jest istotna przy wiekszych urządzeniach, a mniej istotna przy mniejszych.
To tyle moich wywodów, bardzo proszę o pomoc i z góry dziękuję za jakiekolwiek sugestie.
proste - bo zawór jest mieszający - tzn. musi dostawać wode albo na króciec A (bypass) albo na B(z chłodnicy) a AB jest na powrót skierowany
troche to metne bez rysunku
Przy założeniu, że pompa jest przy chillerze, a zawór jest mieszający nie da się go inaczej podłączyć (A-od chłodnicy; B-od bypass-u; AB do chillera), aby kierunki przepływu i logika działania się zgadzały. Najlepiej to sobie narysować i spokojnie przemyśleć. Oczywiście spotyka się inne aplikacje z dodatkową pompą lub zaworem rozdzielającym, ale jest ich mniej.
Pozdrawiam
Tematy na forum