316
305
Strefa ekspertów HVACR

Proszę o wyjaśnienie regulacji obrotów w silnikach za pomocą przełącznika gwiazda / trójkąt

W jaki sposób zbudowane jest uzwojenie że zmieniając połączenia gwiazda/ trójkąt uzyskujemy zmianę obrotów silnika.

Jak nie wiesz, to zajmój się sprzątaniem.

Dobrze mówisz ja to samo zalecałbym

Rozruch silników indukcyjnych za pomocą przełącznika gwiazda-trójkąt może być przeprowadzony tylko w takich silnikach, które mają wyprowadzone na tabliczką zaciskową sześć końcówek uzwojenia stojana. Ponadto napięcie sieci zasilającej powinno być równe napięciu znamionowemu uzwojenia stojana połączonego w trójkąt, co jest normalnym stanem pracy takiego silnika. Jeśli więc napięcie sieci wynosi 380V, to silnik musi być uzwojony na napięcie 380/660V. Oznacza to, że każda faza silnika w tym przypadku musi być przewidziana na napięcie równe 380V. Silnik załącza się do sieci przy uzwojeniu skojarzonym w gwiazdę, a w chwili gdy ustali się prędkość obrotowa wirnika, należy przełącznik ustawić w pozycję "trójkąt". Ponieważ zarówno moment silnika jak i prąd pobierany z sieci są proporcjonalne do kwadratu napięcia sieci zasilającej wzory, moment i prąd rozruchowy są w przybliżeniu 3-krotnie mniejsze niż moment i prąd przy połączeniu w trójkąt. Z tego też względu ten sposób rozruchu stosuje się tylko do rozruchów lekkich. Bardzo istotna jest tu chwila przełączenia. Jeżeli nastąpi ono zbyt wcześnie lub przełączenie jest wykonane zbyt powoli, to uderzenie prądu przy przechodzeniu od układu gwiazdy do układu trójkąta jest bardzo duże i może równać się niemal początkowemu prądowi rozruchowemu przy bezpośrednim włączeniu silnika do sieci. Spotyka się specjalne silniki umożliwiające połączenie uzwojeń stojana w podwójną gwiazdę. Do rozruchu silnika poprzez przełączanie uzwojeń (gwiazda/trókąt) może służyć przełącznik ręczny lub bardziej powszechny układ stycznikowo-przyciskowy. Wyposażenie układu stycznikowego dodatkowo w przekaźnik czasowy pozwala na zautomatyzowanie całego procesu rozruchu silnika.

Jest to ściśle określone przez producenta silnika czy może on pracować w trójkąt, gwiazdę lub w trójkąt i gwiazdę. W przypadku tej ostatniej opcji występuje możliwość przełączania pomiędzy trójkątem a gwiazdą. Wiąże się to z kilkoma warunkami technicznymi. Przy połączeniu w gwiazdę pobierany jest mniejszy prąd niż przy połączeniu w trójkąt. Wymagane są więc dwa oddzielne wyłączniki silnikowe o róznych zakresach pracy wg tabliczki znamionowej umieszczonej na silniku. Najlepiej dokonać takiego przełączenia za pomocą dwóch niezależnych styczników. Należy zachować optymalny czas przełączania pomiędzy Y i trójkątem.

zapraszam ...elchem1@op.pl,ale powiem w skrócie,że jest to nieprawda.przełącxzanie uzwojenia w trybie trójkąt /gwiazda nie ma wpływu na ilość obrotów wirnika.

nareszcie ktoś zwrócił uwagę na problem.
Przełącznik zero- gwiazda-trrójkąt jest sposobem rozruchu zalecanym dla silników o mocach od 7,7 kW do 15 kW.
Nie jest to sposób regulacji predkości obrotowej. W centralach wentylacyjnych wykorzystywane są częto silniki dwubiegowe. Sa to urzadzenia przcujące najczęściej w układzie gwiazda - podwójna gwiazda

Temat zapewne już nieaktualny, lecz przeglądając powyższe dyskusje, zastanawiam się dlaczego większość dyskutantów "zabiera głos" skoro nawet nie potrafi przeczytać jednego zdania ze zrozumieniem?
Rzeczywiście układ gwiazda/trójkąt służy do rozruchu silnika przy ograniczeniu prądu rozruchowego, a nie do regulacji prędkości obrotowej silnika. Chociaż przy cięzkim rozruchu i niewłaściwie dobranym czasie przełaczenia, można odnieśc wrażenie, że po przełaczeniu w trójkąt silnik "rusza" szybciej.
W rzeczywistości prędkość obrotowa silnika indukcyjnego zależy od częstotliwośći sieci zasilającej oraz od liczby biegunów, najprościej rzecz ujmując.
Jeżeli więc rzeczywiście zmieniają się obroty przy przełaczeniu przełacznika, to jest to zapewne silnik wielobiegowy ( najczęściej dwu- ) a łącznik pełni rolę przełacznika ilości biegunów a nie układu gwiazda - trójkąt.
pozdrawiam
J.

Witam Praktyków i wszystkich Brontoznawców.
Regulacja przełącznikiem Y/D jest możliwa pod warunkiem, że:
1. silnik jest przystosowany do zasilania 3x400V/D (panowie, napięcia się czas jakiś temu zmieniły), 2. Silnik jest przystosowany do regulacji obrotów przez obniżanie napięcia. Przystosowanie to polega na wykonaniu uzwojenia klatki ze stopów aluminium o podwyższonej rezystancji właściwej. Dzięki temu charakterystyka momentu silnika wygląda jak charakterystyka silnika pierścieniowego z włączonymi na stałe rezystorami. Obniżenie napięcia skutkuje łagodnym obniżeniem momentu obrotowego. Niższy moment powoduje obniżenie obrotów, ale też przy niższych obrotach wentylator potrzebuje mniejszego momentu napędowego na wale. Razem pozwala to ustalić stabilne obroty wentylatora na niższym poziomie. Regulacja taka odbywa się więc przez zwiększenie poślizgu, a nie zmianę ilości biegunów magnetycznych silnika.
Jak już napisano wyżej zmiana połączeń Y/D skutkuje obniżeniem napięcia przyłożonego do uzwojeń a więc uzyskujemy obniżenie obrotów bo de facto obniżamy napięcie zasilania silnika. Więcej można znaleźć na stronach np: Systemair, Ziehl-Abegg, EBM, Rosenberg. Panowie Brontoznawcy, więcej edukacji. Takie silniki nawet w Chinach tłuką jak sieczkę :). A co jakby ktoś zapytał o silniki EC...(inna nazwa: bezszczotkowe).To dopiero zagwozdka :)

silniki y/d mozecie zobaczyc na scianach biedronek dwa wentylatory skraplacza srednicy 650 mm maja w trojkacie 900 obrotow w gwiezdzie 600 obrotow dzieje sie tak za sprwwa poslizgu.zmieniac obroty mozna przez zmiane podlaczenia silnika.

obroty silnika elektrycznego podane są na tabliczce znamionowej i jest to wartość stała, samemu można tylko zmienić kierunek obrotów silnika dokonując zmiany kolejności faz na przyłączu,czyli podłączenie takiego silnika zlecić kumatemu elektrykowi a samemu bezpieczniej będzie pogrzebać palcem w ..................

Twoja niewiedza jest porażająca .regulacja obrotów gwiazda -trójkąt jest powszechnie stosowana w wentylatorach chłodnictwa supermarketów,co innego rozruch silników gwiazda -trójkąt--tam chodzi o łagodniejszy rozruch .

"obroty silnika elektrycznego podane są na tabliczce znamionowej i jest to wartość stała, samemu można tylko zmienić kierunek obrotów silnika dokonując zmiany kolejności faz na przyłączu,czyli podłączenie takiego silnika zlecić kumatemu elektrykowi a samemu bezpieczniej będzie pogrzebać palcem w .................."
kaytek - idź do szkoły na fizykę to może coś się nauczysz.
Są silniki 3x400V połączone fabrycznie w Y, czasami w D i można w nich obroty regulować nawet dwoma transformatorami - szokuje to nawet szkoleniowców od uprawnień elektrycznych

na silnikach wentylatorów podane są 2 wielkości obrotów w zależności od sposobu podłączenia .w średniowieczu wszyscy nasi rodacy byli ekspertami od koni ,teraz są specjalistami od lotnictwa i elektryfikacji .

Nikt nie zrozumiał tematu,a sprawa jest prosta.Dam przykład silnik WOLF LH25/LH40 3 X 380-415 V S/D 1350/1000 MIN-1
0,14/0,065 kW 0,60/0,40 A cos fi 0,78/0,78 50 Hz IP 44
VDE 0530-1 Typ 71/4-6
Układ łączeń typowy zasilanie na U1 ,V1 ,W1, Jedne obroty masz na gwieździe S, drugie na trójkącie D.

W celu poprawienia jakości naszych usług korzystamy z plików cookies. Zgodę możesz udzielić poprzez zamknięcie tego komunikatu. Jeśli nie wyrażasz zgody na przechowywanie na Twoim urządzeniu końcowym plików cookies konieczne jest dokonanie zmian w ustawieniach Twojej przeglądarki. Więcej informacji na temat plików cookies i ochrony danych osobowych znajdziesz w Polityce prywatności.