310
313
305
Strefa ekspertów HVACR

agregat wielosprężarkowy - problemy z olejem

proszę o pomoc
mam instalację chłodniczą z dwoma agregatami wielosprężarkowymi, każdy agregat podłaczony jest do niezależnej instalacji. Agregaty ustawione są w maszynowni - pomieszczenie zamknięte nie ogrzewane. Skraplacze ustawione są na dachu ok 10 m powyżej agregatów. Chłodnice podwieszone w komorach ok. 6 m wyżej niz agreagaty. Instalacja wykonana zgodnie ze sztuką. Jeden agreagt pracuje na odparowaniu -10C drugi -5C,
Problem polega na zalewaniu zbiornika oleju cieczą - freonem R404A. Dzieje się to podczas normalnej pracy w agregacie pracującym na -5C, gdy pracują wszystkie sprężarki - w pewnym momencie rurociąg doprowadzający olej z odolejacza do zbiornika oleju robi się chłodny podnosi się poziom w zbiorniku oleju, aż do górnego wziernika (po dokładnym przyjżeniu widać, że to czynnik chłodniczy, następnie cały zbiornik oleju zaczyna robić się zimny i zaszroniony. Zanaczyć należy, że agregaty są zakupione jako kompletne zespoły (nie jest to "własna" produkcja), wyposażone są w odolejacze i zbiorniki oleju, zbiorniki oleju posiadają odessanie z zaworem zwrotnym -Carly. W drugim agregacie (-10C) wszystko jest OK. Oba agregaty wykonane są identycznie z tą różnicą, że zastosowane są te same typy sprężarek, ale o innej wersji wykonania silnika -tzw. chłodnicze i klimatyzacyjne. Agregat -10 C posiada odolejacz o mniejszej średnicy niż agregat -5C.
Proszę o pomoc w wyjaśnieniu tej sytuacji.

dlaczego jedna pracuje na -5 a druga -10
podaje swoj numer i chyba wiem co jest przyczyna
500 236 866
pozdrawiam

Jak wiesz to odpowiedz. Pytanie było na forum a nie do twojej komórki. Zresztą takie wypowiedzi powinny być natychmiast kasowane przez Administratora. Adminie, gdzie jesteś?????

Sprężarka tłoczy gorące pary poprzez odolejacz wyosażony w zawór zwrotny do skraplacza. Olej z odolejacza jest przetłaczany różncą ciśnień do zbiornika oleju, w którym następuje jego odgazowanie.
Może być tutaj parę przyczyn:
-zawór upustowy na zbiorniku oleju może być uszkodzony, ale wiązałoby się to z niskim stanem oleju w sprężarkach
-szronienie występuje tylko po uruchomieniu sprężarki, ponieważ za odolejaczami nie są zamontowane zawory zwrotne i następuje zalanie odolejacza ciekłym czynnikiem ze skraplacza
-przy niskich temperaturach w maszynowni para czynnika skrapla się w odolejaczu, jedyna rada to zamontowanie grzałek, które podgrzewają olej podczas postoju sprężarek

do AS ja też tak myślałem, ale gdyby odolejacz był zalany ciekłym czynnikiem. to zaraz po uruchomieniu olej z freonem byłby przetłaczany do zbiornika oleju. Zbiornik oleju ma dwa wzierniki, przy uruchamianiu agregatu olej jest w dolnym oczku zbiornika, sprężarki prawidłowo zalane olejem, karter podgrzewany - krótkie pinienie oleju w sprężarkach przy uruchomieniu potem wszystko jest OK. Na magistrali olejowej są indywidualne regulatory poziomu oleju przy każdej sprężarce. Dopiero po kilkunastu minutach pracy zaczynają sie te "cyrki". Wtedy odolejacz jest już nagrzany. Z grzałką na odolejaczu też myślałem, chyba spróbuję, jeśli nie znajdę innej przyczyny

a co tam ciekawego? co z tym olejem?

a co tam ciekawego? co z tym olejem?
i co dalej ztym

Czy w agregacie znajdują się separatory cieczy na ssaniu z podłączeniem do strony cieczowej układu? W środku takiego separatora znajduje się wężownica do podgrzewania oleju i może jakim sposobem jes ona nieszczelna.
Wskazanie w opisie sugeruje,że nieszczelny może być któryś z zaworów zwrotnych na odolejaczu.

W celu poprawienia jakości naszych usług korzystamy z plików cookies. Zgodę możesz udzielić poprzez zamknięcie tego komunikatu. Jeśli nie wyrażasz zgody na przechowywanie na Twoim urządzeniu końcowym plików cookies konieczne jest dokonanie zmian w ustawieniach Twojej przeglądarki. Więcej informacji na temat plików cookies i ochrony danych osobowych znajdziesz w Polityce prywatności.