Twoja strona w oczach Google. Chroń swoją stronę przed Google z Google’em
Już większość z nas oswoiła się z faktem ciągłych zmian w algorytmie wyszukiwarki Google i tego jak te zmiany wpływają na pozycję naszej strony w wyszukiwarce – raz na wozie, raz pod wozem. Niestety wg. Gemiusa ponad 94,4% użytkowników korzysta z wyszukiwarki Google co nie pozwala nam na pozostanie obojętnym wobec zachodzących zmian.
Podczas bardzo miłych spotkań z Państwem wiele razy poruszane były tematy stron internetowych i problemów jakie się z nimi wiążą. W cyklu naszych artykułów postaramy się zwrócić Państwa uwagę na najważniejsze aspekty, które pozwolą szybko ocenić kondycję Państwa stron pod kątem wyszukiwarek oraz użyteczności. Bardzo często zdarza się, że strona, która na etapie projektu wydawała się idealna nie do końca spełnia nasze oczekiwania po wdrożeniu ponieważ np. nie przewidzieliśmy wszystkich informacji lub funkcjonalności, które powinny się na niej znaleźć. Warto sobie wówczas zadać pytanie – czy to nasze oczekiwania ma spełniać czy też naszych klientów? Nasza strona ma służyć naszym klientom jednocześnie zwiększając nasze możliwości sprzedażowe. Odradzamy wprowadzanie jakichkolwiek zmian na stronie opartych na osobistych preferencjach „Ja bym to przeniósł w lewo albo do góry”. Aby dostosować naszą stronę do wymagań użytkowników musimy się dowiedzieć o nich jak najwięcej. Google daje nam do dyspozycji 2 darmowe narzędzia służące do analizy: Google Analytics i Google Webmasters Tool.
Google Analytics a Google Webmasters Tools – a co to za różnica?
Google Analytics – to bardzo potężne, a co najważniejsze darmowe narzędzie do badania statystyk stron www. Google Analytics instaluje się na stronie poprzez wklejenie fragmentu kodu JavaScript (tu radzimy poprosić ulubionego programistę o pomoc, nie zajmie mu to więcej niż 5 minut). Tak naprawdę, jeśli jeszcze nie mają Państwo podłączonych statystyk to dzielą was od tego tylko 3 kroki:
- Rejestracja i założenie konta http://www.google.pl/analytics/
- Konfiguracja właściwości konta
- Konfiguracja kodu śledzenia
Tak mało pracy, a tak wiele korzyści. Wracając do tematu – Google Analytics pozwala nam zobaczyć aktualną odwiedzalność i zachowanie użytkowników, co ma niewątpliwy wpływ na nasz biznes. Dzięki temu możemy stwierdzić czy to co nasza strona zawiera spełnia oczekiwania użytkowników, czy może warto nad czymś jeszcze popracować.
Z kolei Google Webmasters Tool pokazuje nam naszą stronę widzianą „oczyma wyszukiwarki Google”. To narzędzie powie nam jak wyszukiwarka czyta naszą stronę i tym samym oceni jak nasza strona radzi sobie w indeksie wyszukiwarki i z jakimi ewentualnymi problemami musimy się zmierzyć.
Czyli jedno narzędzie (Google Analytics) poda nam aktualną odwiedzalność strony www podczas gdy drugie (Google Webmasters Tool) podpowie jak zwiększyć liczbę użytkowników odwiedzających nasz serwis. Taka analiza pokaże nam obszary z potencjałem rozwoju oraz takie, które stanowią ograniczenia i bariery naszej strony.
W tym artykule mamy dowiedzieć się jak zadbać o bezpieczeństwo naszej strony w wyszukiwarce Google dlatego pod lupę weźmiemy Google Webmasters Tool.
Google Webmasters Tools – po co tam w ogóle zaglądać?
Są co najmniej 2 powody. To narzędzie ma realny wpływ na biznes ponieważ to właśnie tu znajdziemy informację o kompatybilności naszej strony wymogami Google i dowiemy się czy przypadkiem nasza strona nie została ukarana filtrem. Filtrem nazywamy automatycznie lub ręczne obniżenie pozycji naszej strony w wyszukiwarce Google. Filtr nakładany jest za stosowanie mechanizmów niezgodnych z regulaminem. Nasza strona z nałożonym filtrem to tak jakbyśmy zamknęli naszą firmę przed klientami. „Nie ma cię w Google – nie istniejesz”. W dalszej części artykułu wskażmy gdzie można to sprawdzić.
Swoboda słowa w Internecie pozwala anonimowo napisać wszystko co się chce o danej firmie czy osobie. Takie działania mogą oczywiście wpłynąć niekorzystnie na postrzeganie danej firmy przez innych ludzi ale również przez roboty wyszukiwarek. Takie działania mogą niestety również wpłynąć niekorzystnie na naszą obecność w wyszukiwarce. Na pewno warto posiadać takie informacje.
Jak możemy bronić się przed niepożądanymi działaniami zewnętrznymi?
Nie musimy być ekspertami narzędzi analitycznych Google, bo wystarczy nam podstawowa wiedza aby zapewnić bezpieczeństwo naszej stronie. W tym artykule postaramy się przybliżyć Państwu często niedoceniane narzędzie jakim jest Google Webmasters Tools (GWT) czyli po polsku narzędzie dla webmasterów. Większość z Państwa na pewno często korzysta z narzędzia Google Analytics, a jeśli nie to postaramy się zachęcić wszystkich do tego, ponieważ Analytics naprawdę da się lubić.
Kluczowe funkcjonalności Google Webmasters Tool
Postaraliśmy się techniczny żargon ograniczyć do minimum i przystosowaliśmy tekst dla osób, dla których strona www i internet stanowią ważny kanał pozyskiwania klientów i tym samym wpływają na rozwój biznesu.
1. Panel witryny
Rejestracja jest bardzo łatwa i przyjemna. Po dodaniu stronu musimy potwierdzić, ze jesteśmy prawowitym użytkownikiem domeny (Google pozostawia nam 5 opcji na weryfikację) Po dodaniu strony, pierwszy ekran jaki widzimy zawiera podstawowe informacje takie jak:
-informacja o potencjalnych błędach
-liczba wyświetleń naszej strony w wynikach wyszukiwania
-wejścia na stronę
-info o indeksacji naszej strony (Witryna jest indeksowana w momencie gdy roboty wyszukiwarek odwiedzają naszą stronę, robot odwiedzający stronę analizuje treść na stronie, składnię znaczników, którymi ten tekst jest objęty. Indeksowanie strony sprawia, że zostaje ona zapisana w bazie wyszukiwarki na konkretne frazy, następnie ustalana jest pozycja w wynikach organicznych.)
Podsumowując już na pierwszej stronie możemy otrzymać informacje kluczowe dla naszej strony www.
2. Wiadomości dla witryny
To bardzo ważne miejsce w panelu ponieważ to tu uzyskamy informację o
-problemach z dostępnością naszej strony
-przybywającej/ubywającej liczbie błędów na naszej stronie
-otrzymanych karach
-nienaturalnym linkowaniu
-złośliwym oprogramowaniu
To miejsce należy regularnie odwiedzać. Podczas konfiguracji konta można ustawić powiadomienia mailowe, które zaoszczędzą nam czas.
To jest miejsce, gdzie dowiemy się o potencjalnych filtrach. Każdy filtr, tak jak już zostało napisane spowoduje, że użytkownik wpisując słowa w wyszukiwarkę ważne dla naszego biznesu trafi do konkurencji a nie do nas dlatego , że nas po prostu nie dostrzeże.
3. Błędy indeksowania
Tu znajdziemy błędy, o których istnieniu przez lata nie mieliśmy pojęcia
Google informuje nas o stronach do których nie może dotrzeć (często jest to spowodowane nie istniejącą już treścią) W takim przypadku trzeba rozważyć mechanizm obsługi takich błędów. Oprócz tego błędy takie mogą być spowodowane nieprawidłową konstrukcją mapy witryny bądź działaniem serwera
Taka informacja pozwala nam na podjęcie szybkich działań w celu rozwiązania ewentualnych problemów. Jeśli strona zawiera błędy indeksowania to znaczy, że użytkownicy (nasi potencjalni klienci) nie mogą dotrzeć do niektórych sekcji naszej strony, co ma bezpośredni wpływ na możliwości sprzedażowe.
4. Wyszukiwane hasła
To jest bardzo przydatna funkcja, która pokazuje słowa kluczowe, po których użytkownicy trafiają na naszą stronę. Oprócz tego widzimy również pozycję naszej strony w wyszukiwarce na te słowa kluczowe oraz informację o liczbie wyświetleń naszej strony w wyszukiwarce na te frazy kluczowe.
Co to nam daje? Bardzo dużo ponieważ dzięki temu możemy szybko definiować słowa kluczowe, na które powinny mieć wyższą pozycję w wyszukiwarce bo są one istotne dla naszego biznesu, a nie mają (nad tym trzeba popracować, nie da się ustawić z automatu). Ponadto w tym miejscu Google udostępnia informacje o najpopularniejszych podstronach w naszym serwisie, a to z kolei pozwala nam zobaczyć, które treści cieszą się popularnością i jakim kierunku rozwijać całą stronę. Dajmy użytkownikom to czego szukają i co ich interesuje.
5. Analiza linków przychodzących
Sekcja Linki do Twojej witryny - tutaj możemy wpłynąć na to w jaki sposób Google ma traktować linki do naszej witryny.
Pod adresem https://support.google.com/webmasters/answer/35769?hl=pl znajdują się informacje jakie linki są dobre a jakie złe dla naszej witryny.
Gdy mamy do czynienia z linkami niezgodnymi z wytycznymi Google, musimy jak najszybciej usunąć te linki. (warto to kontrolować szczególnie w przypadku zlecania pozycjonowania firmom zewnętrznym). Naturalne działanie to zwrócenie się do niepożądanej strony z prośbą o usunięcie danego linka. Jeśli nie uda nam się tego zrobić, Google stworzyło specjalne narzędzie Disavow Tool które pozwala zgłoszenie dowolnego linka do usunięcia. Przynajmniej raz na 6 miesięcy powinniśmy się zorientować kto i w jaki sposób do nas linkuje. Ponieważ może się zdarzyć, że ktoś działa na szkodę naszej witryny umyślnie bądź przypadkowo. Dbając o wartościowe linki prowadzące do naszej strony dbamy również o naszą reputację. Bo przecież nie chcemy aby do naszej strony linkowały serwisy erotyczne, polityczne czy hazardowe.
6. Linki wewnętrzne
Bardzo ważne aby nasi klienci mogli dotrzeć do wszystkich sekcji na naszej stronie, a jest to możliwe dzięki odpowiednim linkom wewnętrznym. Linki wewnętrzne to nic innego jak nawigacja strony. Warto pochylić się nad tym aby niczego nie pominąć.
7. Szybkość działania strony
Google Webmasters Tools posiada znakomitą funkcjonalność
„Pobierz jako Google”
Pozwala nam to sprawdzić w jakim czasie nasza strona i podstrony są pobierane przez Google. Nasza strona powinna być pobierana prawidłowo w krótkim czasie. Aby sprawdzić parametry polecamy zajrzeć na stronę https://developers.google.com/speed/pagespeed/
Wolno działająca strona to niezadowolenie użytkowników a co za tym idzie spadki w wynikach wyszukiwania i utrata możliwości sprzedażowych.
Oczywiście narzędzie, które omawialiśmy posiada wiele innych zaawansowanych funkcji, ale przecież te funkcje zostawmy ekspertom. Wyodrębniliśmy obszary, które naszym zdaniem wpływają bezpośrednio na biznes. Mamy nadzieję, że taka wiedza w pigułce nie jest straszna i okaże się przydatna.