Lotnisko Chopina w Warszawie z napędami CDP D+H Polska
Terminal 1 na Lotnisku Chopina w Warszawie przeszedł kompleksową modernizację. Jedną z ciekawszych części nowego obiektu stanowi nowoczesne, przeszklone patio. Zastosowano w nim duże okna dachowe wyposażone w siłowniki CDP firmy D+H. Bezobsługowe otwieranie okien zapewnia stały przepływ świeżego powietrza i pomaga w utrzymaniu odpowiedniej temperatury.
Przebudowa z rozmachem
Terminal 1 na Lotnisku Chopina w Warszawie powstał w 1992 r. Przez lata jego znakiem rozpoznawczym był duży, łamany dach w charakterystycznym, buraczkowym kolorze. Terminal wymagał modernizacji ze względu na niewystarczającą funkcjonalność, jak i konieczność dostosowania do aktualnie obowiązujących norm bezpieczeństwa. Projekt przebudowy powierzono architektom z pracowni Estudio Lamela. Realizacja, która zakończyła się w połowie 2015 r., przyniosła wiele pozytywnych zmian i udogodnień dla pasażerów. Terminal został skomunikowany ze stacją kolejową połączoną z centrum miasta, wzrosła liczba stanowisk do odprawy, usprawniono system odbioru bagażów, powrócił także taras widokowy, z którego można obserwować odlatujące samoloty. W nowych halach odlotów i przylotów znajdują się kasy i biura linii lotniczych, stanowiska biur podróży i wypożyczalni samochodów, dwa salony Executive Lounge, ambulatorium oraz pomieszczenia do modlitwy i medytacji dla różnych religii.
Szkło oznacza przestrzeń
Obiekt zyskał zupełnie nowy wygląd – z anachronicznego, wręcz osobliwego budynku stał się nowoczesnym, zintegrowanym z pozostałą częścią lotniska terminalem o stalowo-szklanej konstrukcji. Jego powierzchnia wynosi obecnie 60 tys. m². Modernizacja została uznana za Budowę Roku w XVII edycji konkursu organizowanego przez Polski Związek Inżynierów i Techników Budownictwa. Jedną z najbardziej efektownych zmian było zaprojektowanie dużego, szklanego dachu, który zapewnia naturalne doświetlenie budynku i zwiększa poczucie przestronności. Z uwagi na znaczące wymiary okien, wynoszące 1146 × 2278 cm i 1146 × 1926 cm, konieczne było zastosowanie napędów o dużej sile. Projektanci zdecydowali się na rozwiązanie oferowane przez firmę D+H Polska, a mianowicie napędy CDP 1500/1000-K PLP.
Przeszklone patio na Lotnisku Chopina, fot. D+H Polska
Siłowniki do zadań specjalnych
Modernizowany terminal był pierwszym obiektem w Polsce, w którym zastosowano napędy z serii CDP – najsilniejsze napędy łańcuchowe oferowane na rynku. Zostały one stworzone specjalnie do obsługi dużych i ciężkich okien dachowych – podnoszą nawet ważące 300 kg skrzydła. W warszawskiej realizacji służą do codziennej naturalnej wentylacji, a ich obsługa odbywa się za pomocą dedykowanej centrali. Zintegrowana elektronika do synchronizacji napędów pozwala na wygodne sterowanie, również z możliwością indywidualnego zaprogramowania. Cechą szczególnie ważną dla projektantów jest kompaktowa budowa siłownika – montowany równolegle do profilu nie odznacza się na tle konstrukcji świetlika. Co więcej, można zamówić go w dowolnej wersji kolorystycznej, również imitującej określoną fakturę. Na Lotnisku Chopina siłowniki D+H harmonijnie komponują się z przeszklonym dachem, nie rzutując na jego całościowy wygląd.
Rola naturalnej wentylacji
Napędy oferowane przez D+H Polska znajdują zastosowanie w obiektach, w których potrzebne jest zsynchronizowane i zautomatyzowane otwieranie okien, często trudno dostępnych. Funkcja indywidualnego programowania pozwala na ustawienie czasu i częstotliwości uchylania skrzydeł, tak aby jak najlepiej wykorzystać potencjał naturalnej wentylacji. Zyskuje się dzięki temu świeże powietrze, ważne dla zdrowia i dobrego samopoczucia. Co więcej, istnieje możliwość regulowania temperatury wewnątrz budynku, ze stosunkowo niewielkim zużyciem energii elektrycznej. Obydwa te aspekty mają duże znaczenie w obiektach użyteczności publicznej.
Napędy CDP wkomponowane w konstrukcję świetlika, fot. D+H Polska
Nie tylko do przewietrzania
Napędy z serii CDP na Lotnisku Chopina zostały zamontowane z myślą o naturalnej wentylacji, ale z powodzeniem mogą być stosowane także w oknach oddymiających. Mają bardzo dobre parametry – wysuw od 800 do 1500 mm oraz siłę pchającą i blokującą do 3000 N. Siłowniki CDP zostały przebadane z topowymi systemami aluminiowymi, zgodnie z normą PN-EN 12101-1. Posiadają również aktualne świadectwa dopuszczenia CNBOP. Oferowane są z bogatym asortymentem konsol montażowych, co pozwala na estetyczne wkomponowanie w dowolny system aluminiowy.