Wywiad „Rozwój Grupy Carel w Polsce” CAREL – ALFACO – KLINGENBURG
Zapraszamy do przeczytania wywiadu z trzema Prezesami zarządzającymi firm Carel, Alfaco oraz Klingenburg.
CAREL
Mirco Cauz – Regionalny Dyrektor Generalny, Region Europy Wschodniej, Bliskiego Wschodu i Afryki – EEMEA
1. W ostatnich latach Grupa Carel doświadczyła szeregu poważnych zmian: od debiutu na giełdzie do ekspansji na nowe rynki i licznych przejęć. Carel inwestuje w firmy na polskim rynku. Dlaczego akurat w tym kraju?
Interesują nas inwestycje w stabilną gospodarkę z licznymi możliwościami biznesowymi w Polsce, która w ostatnich latach radziła sobie gospodarczo lepiej niż wiele innych krajów europejskich. Obecnie zajmuje 4 te miejsce na świecie pod kątem zjawisk outsourcingu, nearshoringu i reshoringu, a 1-sze wśród spółek w UE [1]. Kraj posiada wykwalifikowaną siłę roboczą, która posługuje się językiem angielskim, przy stosunkowo umiarkowanych wynagrodzeniach pracowników [2]. Taka przewaga kosztowa daje możliwość ekspansji naszych działań. Ponadto coraz większa sieć autostrad i dróg szybkiego ruchu, możliwości logistyczne i bliskość rynków unijnych sprawiają, że Polska jest zdecydowanie warta rozważenia jako kierunek inwestycyjny na potrzeby długofalowych inwestycji w rozwijającą się gospodarkę.
2. Przejęcie Alfaco Polska Sp. z o.o. w 2017 r. Czy spodziewał się Pan takiego sukcesu: z 11 milionów euro do wartości sprzedaży na poziomie 38 milionów EUR w 2022 r.?
Przy przejęciu Alfaco, historycznego partnera dla rynku polskiego, spodziewano się kontynuacji i utrzymania dwucyfrowego wzrostu odnotowanego w roku poprzedzającym przejęcie. Można stwierdzić, że spółka, która w tym roku będzie świętować 30-lecie działalności i jest mądrze prowadzona przez Prezesa Jarosława Baranczenko, zdecydowanie przekroczyła oczekiwania dzięki wykorzystaniu zasobów grupy i doświadczenia w tak dużym stopniu, rozwijając organizację w Polsce i Ukrainie, a także tworząc Carel Ukraine na potrzeby rozwoju ukraińskiego rynku, i nadal funkcjonuje pomimo trudnej sytuacji geopolitycznej.
3. Najpierw przejęcie przez Grupę Carel polskiego Dystrybutora, które wzmacnia jej pozycję w Europie Wschodniej, a teraz pora na producenta wymienników ciepła. Jaki jest wspólny mianownik inwestycji w spółki Alfaco i Klingenburg?
Powiedziałbym, że mają one dla grupy wspólny cel przewodzenia ewolucji technologii sterowania i jakości powietrza wewnątrz budynków na potrzeby klimatyzacji i chłodzenia poprzez oferowanie produktów i usług, aby wspierać klientów za pomocą jak najbardziej wydajnych i zrównoważonych rozwiązań.
Inwestycja Grupy Carel w Alfaco Polska miała na celu konsolidację wzrostu i utrzymanie strategii tworzenia bezpośredniej obecności na wszystkich głównych rynkach międzynarodowych, co oznacza, że grupa może być blisko klientów i wspierać ich w zakresie technologii, logistyki i usług”. Pozyskanie firmy Klingenburg, z szczególnie zaawansowaną wiedzą technologiczną z dziedziny wymienników ciepła, globalny zasięg Grupy CAREL, a także szeroka baza klientów otworzą nowe rynki i nowe obszary geograficzne dzięki istotnym możliwościom sprzedaży wiązanej.
4. Jakie są plany współpracy między Alfaco Polska a Klingenburg?
Alfaco i Klingenburg, we współpracy z innymi podmiotami z Grupy Carel: Recuperator S.p.A, Enginia S.r.l, będą wspólnie pracować nad ofertą i wsparciem dla szerszych i zintegrowanych rozwiązań dla producentów central wentylacyjnych. Propozycja o nowej wartości ułatwi naszym reagowanie na zwiększoną po pandemii świadomość użytkowników, jak ważna jest jakość powietrza i higieniczne warunki wewnątrz budynków, Pozwoli również zwiększyć wydajność działania jednostek poprzez przyjęcie komponentów technologii pomp ciepła dostępnych w ramach Grupy.
ALFACO
Jarosław Baranczenko - Prezes Zarządu Alfaco Polska Sp. z o.o.
1. Alfaco Polska od 5 lat jest w grupie kapitałowej Carel. Co zmieniło się od tego czasu? Czy był i jest to czas dalszego rozwoju, nowych możliwości?
Zdecydowanie przystąpienie do Grupy Carel dało nam nowe możliwości. Byliśmy dystrybutorem Carel od ponad 20 lat i jednocześnie jednym z największych klientów w Europie. Rozszerzenie tej współpracy i wcielenie Alfaco do Grupy w 2017 roku pozwoliło na dotarcie do szerszego grona klientów, dostarczając wsparcie techniczne oraz wydajność logistyczną. Jednocześnie Carel stale inwestuje w technologie i budowanie nowoczesnego wizerunku Grupy wyróżniając się innowacyjnością, efektywnością energetyczną i dbałość o klienta, a te cele zbieżne są z wizją Alfaco. Od lat staramy się zaspokajać potrzeby rynku w zakresie najnowszych technologii dostarczając rozwiązania zmniejszające wpływ na środowisko, ponosząc odpowiedzialność za to, co pozostawimy przyszłym pokoleniom, a to wpisuje się działalność Alfaco i Carel od dawna.
2. Jak widzi Pan perspektywy współpracy z firma Klingenburg nowym członkiem Grupy?
Jesteśmy dystrybutorem z dużym doświadczeniem, nasza struktura organizacyjna z siedmioma różnymi lokacjami w Polsce pozwala nam na dotarcie do szerokiego grona klientów. Przejęcie Spółki Klingenburg przez Grupę CAREL otwiera przed nami jeszcze lepsze zaspokajanie potrzeb rynku krajowego. Komplementarność oferty w odniesieniu do naszej działalności będzie organicznie wpływać na rozwój obu spółek. Jednocześnie Carel stale poszerza portfolio, dzięki czemu jesteśmy również w trakcie wprowadzenia niedawno pozyskanych marek, takich jak Recuperator, włoskiej firmy zajmującej się projektowaniem, produkcją i użytkowaniem wymienników ciepła typu powietrze – powietrze, jak również nawilżaczy niemieckiej firmy HygroMatik. W związku z przyłączeniem Klingenbug do Carel widzę szansę na zwiększenie koszyka klientów w zakresie rozwiązań dla producentów central wentylacyjnych, zawłaszcza o wymienniki obrotowe pozwoli nam jeszcze szerzej docierać do lokalnych producentów i inwestorów.
KLINGENBURG
Sławomir Bielak – Prezes Zarządu Klingenburg International Sp. z o.o. w Polsce
1. Ponad 40 lat na rynku, w czym tkwi siła Klingenburg?
Jako firma z ponad 40-letnią historią czerpiemy naszą siłę z bardzo bogatego doświadczenia pozwalającego nam na zaproponowanie naszym odbiorcom rozwiązań i urządzeń w pełni dopasowanych do ich potrzeb i oczekiwań. Nie boimy się wyzwań, z entuzjazmem podchodząc do realizacji projektów wymagających szerokich kompetencji zarówno z zakresu zagadnień mechanicznych jak i termodynamicznych. Wartym podkreślenia jest również fakt, iż poza wymiennikami ciepła w swoim asortymencie posiadamy również nawilżacze powietrza oraz systemy dezynfekcji UV-C oferując tym samym szeroką gamę komplementarnych urządzeń stosowanych w instalacjach obróbki powietrza.
2. Carel to bardzo silna Grupa na rynkach światowych, jakie szanse widzi Pan w związku z przyłączeniem do Grupy?
Przyłączenie się do tak dużego, silnego i co najważniejsze branżowego partnera jak Carel postrzegam jako istotny, ale i wręcz niezbędny krok w historii firmy Klingenburg. Ważnym podkreślenia w tym miejscu jest proces konsolidacji firm z sektora HVAC prowadzący do powstawania dużych, silnych, grup kapitałowych dysponujących ogromnymi zasobami pozwalającymi sprostać im coraz większym oczekiwaniom rynku zarówno pod kątem rozwoju technicznego produktów jak i koniecznej certyfikacji. Tylko pozyskanie tak silnego, zarówno pod kątem finansowym jak i technologicznym, inwestora jak Grupa Carel było w stanie zapewnić Klingenburg utrzymanie konkurencyjności na coraz bardziej wymagającym rynku.
Przyłączenie Klingenburg do Grupy Carel jest jednak nie tylko szansą dla spółki jako organizacji ale otwiera również szeroki wachlarz możliwości dla jej współpracowników oferując im dostęp do najnowszych rozwiązań technicznych i technologicznych, pracę w międzynarodowym środowisku i tym samym oferując im większe możliwości rozwoju zawodowego.
3. Czy kompatybilność działań Alfaco oraz Klingenburg jako członków Grupy Carel może przynieść bezpośrednią korzyść dla firmy?
Mając na uwadze fakt, że zarówno Alfaco jak i Klingenburg obsługują bardzo podobne segmenty rynku, a tym samym w dużym stopniu podobnych klientów, naturalnym krokiem wydaje się być, biorąc szczególnie pod uwagę dużo większą siatkę dystrybucji Alfaco, włączenie urządzeń Klingenburg do portfolio produktów wrocławskiej spółki. Tego typu współpracę postrzegam jako korzystną dla obu spółek, które w optymalny sposób wykorzystują potencjał i silne strony każdej z nich. Taki scenariusz przynieść ma jednak przede wszystkim korzyści dla klientów Grupy Carel oferując im dostęp do jeszcze szerszej gamy komplementarnych produktów praktycznie z jednego źródła.
[1] Report: “A generational shift in sourcing strategy – A global and European deep dive into nearsourcing, nearshoring and reshoring in the post-pandemic world” (in partnership with Maersk)
[2] Report: “A generational shift in sourcing strategy – A global and European deep dive into nearsourcing, nearshoring and reshoring in the post-pandemic world” (in partnership with Maersk)
Komentarze