Warszawskie Ciepło
Warszawiacy uważają ciepło sieciowe za najbezpieczniejsze, najbardziej opłacalne i niezawodne źródło ciepła. Tak wynika z badania przeprowadzonego przez IQS Quant na zlecenie organizatorów projektu Warszawskie Ciepło. Badanie dotyczyło świadomości warszawiaków na temat ogrzewania w ich mieszkaniach.
Warszawskie Ciepło jest projektem edukacyjno – informacyjnym mającym na celu poszerzenie wiedzy warszawiaków na temat różnych źródeł ciepła i ich właściwości. Inicjatorami i pomysłodawcami projektu są Vattenfall Heat Poland, Urząd m.st. Warszawa i Stołeczne Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej. W trakcie trwania projektu mieszkańcy Warszawy dowiedzą się m.in.: kto i w jaki sposób decyduje o cenach ciepła, jak naliczane są rachunki za ciepło, w jaki sposób można zwiększyć efektywność ogrzewania i dlaczego ciepło w naszych domach może być dostępne przez cały rok.
Badanie zrealizowane w ramach projektu Warszawskie Ciepło wykazuje, że ciepło sieciowe, najbardziej popularne w Warszawie źródło ciepła, jest według warszawiaków niezawodne (71%) i ekonomiczne (56%). Ponad 82% badanych uznało tę formę dostarczania ciepła za najbardziej bezpieczną. Jednak samo pojęcie ciepła sieciowego znane jest jedynie co czwartemu ankietowanemu i również tylko co czwarty badany wie, że ciepło sieciowe jest dostępne przez cały rok. Ponad jedna trzecia mieszkańców Warszawy nadal sądzi, że ciepło przysługuje im wyłącznie w czasie tak zwanego okresu grzewczego, czyli od jesieni do wiosny.
„Wyniki badania pokazują, że świadomość o dostępności ciepła pochodzącego z miejskiej sieci ciepłowniczej jest stosunkowo niewielka. Natomiast lepiej są rozpoznawane korzyści płynące z użytkowania tego ciepła. – mówi Monika Mazurkiewicz, rzecznik prasowy SPEC – Dlatego SPEC wspólnie z Vattenfall Heat Poland oraz Urzędem Miasta Warszawa, chce budować świadomość warszawiaków na temat ciepła i różnych sposobów ogrzewania. W ramach kampanii „Warszawskie Ciepło” chcemy zwrócić uwagę na fakt, że każdy może zdecydować o tym, w jaki sposób, ile i kiedy będzie dostarczane ciepło do jego budynku. Ciepło jest takim samym produktem jak np. internet i powinniśmy świadomie wybierać rodzaj ogrzewania, kierując się jego zaletami i ceną”.
Warszawiacy utożsamiają pojęcie ciepła sieciowego, czyli ciepła dostarczanego przez SPEC z centralnym ogrzewaniem, które jest wewnętrzną instalacją w budynku. Ciepło sieciowe jest dostępne w Warszawie od ponad 55 lat i ogrzewa niemal 80% powierzchni stolicy. Dlatego nie dziwi fakt, że warszawiacy na pytanie o rodzaj ogrzewania ich mieszkań, odpowiedzieli – centralne ogrzewanie (74%) – traktując je jako synonim ciepła sieciowego. Po wyjaśnieniu przez ankietera różnicy między ciepłem sieciowym, a centralnym ogrzewaniem okazało się, że aż 70% ankietowanych ocenia ciepło sieciowe jako najlepsze.
„Mieszkańcy Warszawy nie traktują źródła ciepła jako istotnego kryterium przy wyborze mieszkania, domu czy biura. I nie wiedzą też komu tak naprawdę płacą rachunki za ciepło w ich domu, kto jest producentem ciepła, kto jego dostawcą, a kto rozlicza koszty za zużyte ciepło – mówi Agata Granowska, Główny Specjalista ds. Marketingu w Vattenfall Heat Poland – Projekt Warszawskie Ciepło ma między innymi zwiększyć wiedzę warszawiaków na ten temat, a także wskazać, że ciepło wytwarzane w stołecznych elektrociepłowniach i ciepłowniach jest produkowane w sposób ekologiczny. W elektrociepłowniach ciepło wytwarzane jest równocześnie z energią elektryczną w procesie kogeneracji, a wszystkie ciepłownie i elektrociepłownie podlegają restrykcyjnym przepisom ochrony środowiska Unii Europejskiej. Kominy Siekierek, Żerania czy Kawęczyna są jak najbardziej bezpieczne zarówno dla mieszkańców Warszawy jak i środowiska naturalnego”.
Projekt wspiera strona najcieplejsza strona w internecie: www.warszawskiecieplo.pl
Badanie było przeprowadzone w grudniu 2008, na reprezentatywnej grupie 1000 respondentów, metodą CATI. O Warszawskim Cieple: Warszawskie Ciepło to projekt edukacyjno-informacyjny, skierowany do mieszkańców Warszawy, zarówno do klientów indywidualnych, jak i biznesowych. Jego celem jest poszerzenie wiedzy na temat racjonalnych, efektywnych i ekologicznych sposobów ogrzewania warszawskich budynków, ze szczególnym uwzględnieniem ciepła sieciowego. Akcja edukacyjna rozpoczęła się w 2009 roku. Pomysłodawcami i inicjatorami projektu są: Vattenfall Heat Poland S.A., Urząd m. st. Warszawy oraz Stołeczne Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej S.A.