Social Media w branży HVACR.
W ciągu ostatniej dekady, social media zyskały mocno na znaczeniu i stały się dla niektórych wręcz sposobem życia. Nagłe zmiany technologiczne sprawiają, że social media docierają do każdej branży. Najbardziej popularnymi obecnie są Facebook, Twitter oraz Google+, co nie zmienia faktu że ich popularność nadal rośnie i zaczynają one odgrywać coraz większą rolę, nawet w branży hvac.
Jednak każdy zadaje sobie pytanie: który z serwisów jest najbardziej znaczący? Jakie treści powinny być w nim publikowane? Jak często należy publikować treści? Na szczęście na każde pytanie jest odpowiednia odpowiedź.
Prezes Vlue Corona Inc. Ben Landers powiedział: "Jeśli grupą docelową mają stać się osoby w wieku między 35 a 60 rokiem życia to najlepszych narzędziem do komunikacji będzie Facebook i właśnie na tej platformie powinno się najwięcej pracować”.
"Uważam, że należy jednocześnie korzystać ze wszystkich możliwych social media" powiedziała Jennifer Eitzmann, dyrektor social media w Hudson Ink Inc. "Jak wiemy Google+ nie posiada aktywnej bazy użytkowników Facebooka, jednak samo Google+ ma istotne znaczenie, jeśli chodzi o optymalizację pod kątek wyszukiwarek (SEO), które prowadzone są przez Google. Facebook osiągnął skalę globalną. Popularność Twittera nadal największa jest w Stanach Zjednoczonych, zwłaszcza na Zachodnim Wybrzeżu. Taka ocena zasięgu poszczególnych social media jest ważna, aby odpowiednio dobrać narzędzie w odpowiedniej geolokalizacji".
Jak umieszczać posty
Wykonawcy (tutaj mowa o kontach, które są zakładane jako firmowe, usługowe, wykonawcze) muszą być bardzo ostrożni umieszczając informacje branżowe na portalach społecznościowych. Ważna jest intensywność komunikatów, ponieważ nikt z osób korzystających z Facebooka lub Twittera nie chce być „spamowany” na własnej osi czasy. Jeśli natomiast posty umieszczane są zbyt rzadko, to wykonawca nie wykorzystuje w pełni możliwości, jakie dają portale i nie staje się zbyt popularny (Like it!)
"Pierwszą sztandarową zasadą, o której należy pamiętać jest to, że Facebook nie jest platformą marketingową. Nie może on stanowić podstawowej strony do reklamowania się. Trzeba mieć na uwadze, że korzystają z niego ludzie, którzy chcą spotkać się ze znajomymi, wymienić informację, zobaczyć co się dzieje. Tylko wartościowe informacje, które dają użytkownikowi możliwość zdecydowania czy chcę o tym czytać czy nie, stwarzają możliwość osiągnięcia sukcesu."- powiedział Landers.
"Posty umieszczane przez firmy, powinny występować w stosunku 85% (treść informacyjna) do 15% (treść sprzedażowa)" - powiedział Eitzmann. Dużą popularnością jest pokazywanie anegdot, śmiesznych filmów czy demotywatorów - wszystko po to, aby zwrócić uwagę odbiorcy. Ogólna częstotliwość zamieszczania postów nie powinna być częstsza niż jeden raz na dzień, jeśli jednak posty pojawiają się trzy bądź cztery razy w tygodniu może to oznaczać że jesteś na dobrej drodze.
Podczas korzystania z portali społecznościowych ważne jest, aby pamiętać do czego służą i jaka jest między nimi zasadnicza różnica. Zarówno Facebook, jak i Twitter, to jedne z najpopularniejszych social media, jednak ich funkcje zupełnie się różnią od siebie. Zarówno Eitzmann, jak i Landers sugerują, że Twitter przeznaczony jest do zamieszczania aktualnych informacji w sensie rzeczywistym, w odróżnieniu do Facebooka. Oznacza to, że zamieszczane informację, sygnalizują co dzieje się w danej chwili, np. o opóźnieniach w dostawie, o złych warunkach atmosferycznych, które mogą mieć wpływ na wykonanie usługi. Ważne jest, aby każda z firm miała oddelegowaną osobę obsługującą portale społecznościowe. Powoduje to, że profile są aktualne, wszystkie istotne informacje dostarczane są w bardzo szybki sposób, a ponadto odpowiada ona na aktualne zapytania.
Gramatyka
Zamieszczając informacje na portalach społecznościowych, ważne jest, aby zwrócić uwagę na odpowiedni język skierowany do odbiorców oraz gramatykę. Coraz więcej portali pozwala na edycję zostawionych postów, jednak liczy się pierwsze wrażenie, zwłaszcza kiedy można sprawdzić jakie zmiany zostały wprowadzone w poście. Posty obraźliwe lub pisane w sposób niegramatyczny mogą spowodować wyłączenie konta użytkownika. "Istnieją pewne normy społeczne, szczególnie na Twitterze, które są akceptowane"-powiedział Landers.
Błędy
Jednym z podstawowych błędów jest prowadzenie social media bez nadzoru. Oznacza to, że nie ma w firmie osoby odpowiedzialnej za ich prowadzenie, a każde działanie jest impulsowe. Istotne jest zatem wytypowanie takiej osoby, która prowadząc portale społecznościowe, dodatkowo będzie monitorować branżę, w której prowadzona jest działalność, i będzie dzielić się nowinkami z innymi użytkownikami.
"Widziałem mnóstwo wykonawców, którzy posiadają ikony do stron społecznościowych w prawym górnym rogu na swojej stronie internetowej, tylko dlatego, że wszyscy tak robią", powiedział Landers. "Nie należy tworzyć kont na portalach społecznościowych, które nie będą skrupulatnie prowadzone. Zamieszczanie ikon do kont, które nie są aktualizowane powoduje obniżenie pozycjonowania w przeglądarkach. Zatem ważne jest, aby linki prowadziły tylko do aktywnych, aktualnych kont użytkownika".
"Bycie autentycznym jest również ważne," kontynuował Landers. "Błędem jest ukazywanie rzeczy nieprawdziwych, które nie są osiągnięciami firmy. Nie należy również porównywać swoich działań do osiągnięć innych. Odbiorcy chcą znać indywidualny charakter firmy i jej pracowników. Takie działania pomagają ustalić swoją unikatową markę".
Zatem pamiętajmy, że w obecnych czasach prowadzenie social media dla firmy branżowej to zupełnie osobne stanowisko pracy. Należy pamiętać, żeby śledzić branżę, ale jej nie zamęczyć natłokiem informacji. Social media to doskonałe narzędzie do kreowania własnej marki.