SHK Hamburg 2005
XIV Specjalistyczne Targi Techniki Sanitarnej, Grzewczej i Klimatyzacyjnej SHK w Hamburgu zgromadziły 39 000 odwiedzających i wystawców. Targi SHK Hamburg 2005 zakończyły się w sobotę 26 listopada, czwartego dnia wystawy.
Na targach swoje oferty przedstawiło 450 przedstawicieli z 17 państw. Prezentacje miały miejsce na dziewięciu poziomach, a w nowo otwartym Hall’u 14 pokazano nowości z zakresu techniki i instalacji ogrzewania, wentylacji, klimatyzacji oraz systemów sanitarnych. Dodatkiem w programie targów było forum związków branżowych oraz IT, poza tym pokazy systemów instalacyjnych, okuć miedzianych, urządzeń klimatyzacyjnych, pieców kaflowych, „Łazienki dla wszystkich” oraz pokaz specjalny nowego partnera kooperacyjnego BDH „Energia odnawialna w budynkach”. Tegoroczne SHK w Hamburgu odbyły się po trzyletniej przerwie, z nową koncepcją oraz partnerami. Ich hamburska edycja została przeniesiona z lat parzystych na nieparzyste (na zmianę z wystawą w Norymberdze).
„Pomimo stałej liczbie sceptyków towarzyszących przygotowaniom do wystawy, mamy do pokazania bardzo pozytywne wyniki podsumowujące targi” powiedział Wilfried Sander, Prezes Rady Nadzorczej i Przewodniczący Hamburg Regional Guild of the SHK Trade Association, który wraz ze Związkiem Branżowym Dolnej Saksonii, Schleswig-Holstein, Bremen i, po raz pierwszy, Mecklenburg-West Pomerania, jest wśród wspierających koncepcję SHK. „Shk Hamburg po raz kolejny zasłużył na swoją reputację jako ważnych targów branżowych. Było wiele pochwał dla nowej koordynacji w czasie wystawy, która odbyła się krótko po ISH w Frankfurcie. Kolejnym pozytywnym, według mnie punktem jest fakt zapełnienia pustki, po niektórych przedsiębiorcach sekcji sanitarnej, w pełni zrekompensowanej przez specjalistów branżowych” stwierdził Dietmar Aulich, Dyrektor Zarządzający Hamburg Messe und Congress GmbH. Dyrektor Hamburg Messe był „zachwycony sukcesem przedsięwzięcia” oraz zestresowany „olbrzymim zobowiązaniem wobec wszystkich głównych partnerów przemysłowych, branż oraz całego sektora handlowego”, dodając, że „jest jednoznaczne, iż ISH we Frankfurcie mają ograniczony zasięg do wykwalifikowanego sektora w rejonie Północnych Niemiec, natomiast SHK w Hamburgu są bardziej dostępne dla wszystkich partnerów rynkowych”.
Większość wystawców jest usatysfakcjonowana targami. „Ogólna ocena targów zmieniła się na lepsze w porównaniu do SHK Hamburg 2002” powiedział Dr Werner Benade, Marketing Manager Buderus Deutschland w BBT Thermotechnik GmbH. „Nowe miejsce wystawowe szczególnie poprawiło ogólną prezentację wystawy" wg opinii Friedberta Nietsche, Kierownika Hamburg Sales Office of Viessmann Werke. Uważa on używanie energii odnawialnej jako główny punkt dyskusji z klientami – „Zauważyliśmy bardzo wysoki poziom popytu na produkty z tego zakresu”. Carsten Kurp, Sales Manager Bremen w Vaillant Deutschland, podkreśliła fakt, że „te targi są istotne dla Północy”.
EC-Power, duński producent urządzeń elektrociepłowniczych, wystawił swoją ofertę po raz pierwszy na targach SHK, i wyraził podobą do ww pozytywną opinię – „Nawiązaliśmy wiele ważnych kontaktów podczas targów”, powiedział kierownik marketingu Michael Finderup Jansen. Firma grzewcza Conergy AG również była obecna po raz pierwszy i otrzymała podczas targów nagrodę Hamburg Solar Award 2005. „Zainteresowanie energią słoneczną znacząco wzrosło, i wiele ludzi zaczyna zbierać na ten temat informacje – w tym potencjalni użytkownicy”, powiedziała Svena Milena Schröder , odpowiedzialna za Produkt PR. Tematy takie jak dostarczanie energii i technika pomp ciepła były bardzo zauważalne, według kierownika sprzedaży Hamburskiego Electricitäts-Werke - Normanna Robinsona.
Producenci wyrobów sanitarnych byli równie zadowoleni, tym bardziej iż SHK były jedynymi targami tego sektora w tym roku. „SHK są dla nas bardzo ważne ponieważ możemy tutaj spotkać przedstawicieli wszystkich naszych grup docelowych”, powiedział Grohe Marketing Manager Armin Nowak. „Tutaj mogliśmy pokazać nasze najnowsze produkty i zyskaliśmy wielu ważnych klientów nieobecnych na ISH w Frankfurcie”.
Dyrektor Zarządzający MEPA Pauli und Mendel, Reiner Pauli skomentował „Zdecydowaliśmy już, że będziemy się wystawiać na SHK pomimo naszych mieszanych uczuć co do tych targów. Ostatecznie jesteśmy bardzo usatysfakcjonowani odzewem jaki tam uzyskaliśmy”. Hurtownicy branży sanitarnej z Północnych Niemiec również są zadowoleni, a według Dirk Ehler’a z Hermann Stitz&Co. "osiągnięte rezultaty przekraczają ich oczekiwania".
Frank Korner, przedstawiciel handlowy Wavin (rury z tworzywa sztucznego) był zadowolony efektem dyskusji przeprowadzonymi z hydraulikami i projektantami. Dirk Gllisch, Marketing Manager z firmy Viega był zadowolony z nowego trybu edycji targów, dzięki czemu klienci nie musieli czekać 1,5 roku aby zobaczyć nowości firmy.
Wśród odwiedzających przeprowadzona została ankieta przez Hamburg Messe und Congress GmbH. Ankieta ta pokazała, że aż 86% zwiedzających twierdzi, iż kontynuacja targów jest bardzo istotna dla uzyskania informacji o nowościach i możliwościach branży. Ankietowani sklasyfikowali SHK na poziomie dobrym oraz doskonałym. Uderzający jest fakt gwałtownego wzrostu procentowego decydentów z grup docelowych wystawców, w tym wykwalifikowanych praktyków z branży oraz architektów, projektantów i inżynierów (56% w porównaniu z 36% w 2002 r.). Użytkowników obliczono na 9% ogólnej liczby odwiedzających, a ich motywacją do odwiedzenia targów była przeważnie chęć unowocześnienia systemu grzewczego (64,6%) lub nowa łazienka (45,8%). Odnotowano także znaczny wzrost proporcji odwiedzających z Macklenburg-West Pomerania, obliczony na blisko 10% (w porównaniu do 6,4% w 2002 r.).
Foto: Hamburg Messe