Przetwornik ciśnienia MBS 1900 zwiększa wydajność pompy nowego palnika olejowego
Rosnące ceny energii elektrycznej skutkują zwiększonym popytem na produkty energooszczędne. Energooszczędność jest kluczowym aspektem projektowania produktów w firmie Danfoss. W roku 2008 inżynierowie Danfoss rozpoczęli prace nad nowym projektem palnika olejowego dla rynku „high-end” z zamiarem znacznego ograniczenia poboru energii elektrycznej przez silnik pompy palnika. Nowy projekt zostanie wprowadzony na rynek w 2011 roku i zmniejszy pobór mocy przez układ pomp olejowych nawet o 80%.
Mniejsza, lżejsza i bardziej energooszczędna
Systemy grzewcze są częstokroć największymi odbiornikami energii elektrycznej w klimacie umiarkowanym i zimnym - wymagającymi przy tym wysokich wydatków. Tradycyjne pompy silnikowe i wentylatory palników są napędzane wspólnym silnikiem Oznacza to, że pompa olejowa rozpoczyna podawanie oleju zbyt wcześnie, jeszcze przed zapłonem oleju, to znaczy w chwili, gdy wciąż ustala się optymalny przepływ powietrza w komorze paleniskowej. Zanim zawór elektromagnetyczny zacznie przepuszczać olej do dyszy i zostanie on zapalony, olej ten wraca do zbiornika, przez co praca pompy skutkuje stratą energii.
Dzisiejsze palniki z segmentu „high-end” wyposażone są w oddzielne silniki elektryczne. Pompa dysponuje przeważnie silnikiem jednofazowym o mocy 50W lub 90W i sprawności 50%, który pracuje z pełną prędkością, nawet gdy obciążenie cieplne można uzyskać przy niższej prędkości obrotowej. Nadmiar oleju trafia z powrotem do zbiornika, więc przez część czasu pracy pompy energia elektryczna jest tracona. Firma Danfoss znalazła rozwiązanie tego problemu.
Rozwiązaniem tym jest zintegrowany układ pompy i silnika palników na rynek „high-end”, który znacznie ogranicza pobór energii elektrycznej. Pompa zasilana jest przez energooszczędny silnik P.M.M. na magnes stały, zaś sterowanie ciśnieniem oleju za jej pomocą jest bardzo łatwe. Przetwornik ciśnienia MBS 1900 utrzymuje podawane ciśnienie na zmiennym poziomie w zakresie od 4 do 25 barów, zaś prędkość silnika - między 400 i 3000 obr/min. Ponieważ prędkość pompy i ciśnienie oleju są dostosowywane do rzeczywistego obciążenia cieplnego, pobór mocy jest jeszcze bardziej ograniczony.
Zintegrowany układ pompowy BFPM firmy Danfoss pobiera od 50 do 80% mniej energii niż standardowy silnik jednofazowy. Ponadto jest on o połowę mniejszy i lżejszy. Zoptymalizowany proces spalania oznacza mniej włączeń i wyłączeń układu, co redukuje zużycie kotła.
Nowa energooszczędna motopompa wchodzi na rynek w 2011 roku i pozwoli zmniejszyć rachunki za ogrzewanie.
Autor: Arne H Blom, Product Specialist, Danfoss Industrial Automation
Źródło: Danfoss Poland Sp. z o.o.