Nowoczesna kabina lakiernicza - wentylacja i filtracja

Każdy, kto malował natryskowo nawet zwykłą farbą w sprayu, wie, że lakier szybko pokrywa nie tylko cel, ale też wszystko w okolicy. Dodatkowo już po chwili problemy zaczyna sprawiać oddychanie. Z tego względu do profesjonalnego użytku stosuje się komory lakiernicze – pomieszczenia, w których zmieszczą się meble czy samochody, a malowanie odbywa się w kontrolowanych warunkach. Dobra wentylacja w lakierni to jeden z najważniejszych aspektów zarówno dla bezpieczeństwa, jak i efektów pracy, dlatego warto zadbać o jej skuteczność.

wentylacja w kabinie lakierniczej podczas malowania
Wentylacja w kabinie lakierniczej jest elementem kluczowym, dla jej właściwego funkcjonowania. Fot.: Klimawent

Dlaczego dobra wentylacja lakierni jest tak ważna?

Po pierwsze – tlen. Nawet najlepsza maska tylko filtruje, a człowiek musi mieć czym oddychać. Wentylacja lakierni zapewnia stałą wymianę powietrza w środku. Po drugie filtry i szczelna budowa zapobiegają dostawaniu się zanieczyszczeń do środka kabiny. Żadne pyły nie osiadają na lakierowanych powierzchniach, co pozwala uzyskać idealnie gładką powłokę. Jednocześnie powstrzymuje to szkodliwe substancje przed zanieczyszczaniem środowiska. Skuteczna wentylacja przyspiesza też proces schnięcia, usprawniając pracę.

Jako inżynier zajmujący się wentylacją przemysłową mogę powiedzieć jedno: dobra wentylacja w lakierni to nie opcja – to warunek profesjonalizmu i bezpieczeństwa. Bez niej żadne maski ani filtry osobiste nie wystarczą. Lakierowanie bez sprawnego obiegu powietrza to proszenie się o problemy: słaby efekt, długi czas schnięcia, zagrożenie zdrowia. A przecież wystarczy dobrze zaprojektowany system – z filtrowaniem, odpowiednim opadem powietrza i przemyślanym układem nawiewno-wywiewnym. Nie warto oszczędzać – dobrze wentylowana kabina to gwarancja jakości i spokoju przy każdym projekcie.

Dla Wentylacja.com.pl - mgr inż.Agnieszka Klawikowska, Klimawent

Wentylacja w lakierni – wytyczne

Aby zapewnić bezpieczne standardy dla branży, amerykańska OSHA, czyli Occupational Safety and Health Administration stworzyła normy, które powinien spełniać każdy projekt wentylacji w lakierni. Wymaga się, aby przepływ powietrza w całym pomieszczeniu kierował się w stronę wylotu, zabierając ze sobą opary i rozprysk. Po drugie konieczny jest aktywny układ wydechowy, który będzie odprowadzać mieszaninę gazów na zewnątrz. Dopuszczalne są jedynie wentylatory beziskrowe, które, podobnie jak filtry, muszą być regularnie sprawdzane pod kątem zużycia.

Pod uwagę należy też jednak brać przepisy krajowe oraz unijne (m.in. w kwestii ATEX).

Budowa wentylacji w lakierni

Wentylacja będzie kwestią podstawową niezależnie od tego, czy planujesz samodzielne konstruowanie komory, czy zakup gotowej konstrukcji. Pamiętaj, że późniejsze modernizacje mogą być trudne lub wręcz niemożliwe.

Standardowo wentylacja lakierni ma niezależny wlot i wylot z mocnymi wentylatorami. Taki układ jest nieco podobny choćby do systemu stosowanego przy rekuperacji. Pierwsza jednostka zapewnia stały dopływ świeżego powietrza z zewnątrz budynku oraz regulację jego temperatury i wilgotności. Przy typowych wymiarach dla kabiny samochodowej 7 m x 4 m x 2.80 m nawiew powinien pompować około 24 000 m³/h.

Masa gazów rozdzielana jest na szereg kanałów wyprowadzonych równomiernie na suficie, a czasem też na ścianach komory. Ważne jest, aby wyjścia wyrzucały powietrze szerokim strumieniem bez wąskich, silnych prądów, które mogłyby utrudniać lakierowanie. Powietrze wraz z oparami i nadmiarem lakieru jest następnie zasysane umieszczonymi niżej wlotami (zazwyczaj przez okratowaną podłogę) i wyrzucane przez generator wylotowy po odfiltrowaniu na zewnątrz.

schemat wentylacji komory lakierniczej
Schemat rozprowadzenia powietrza systemem kanałów w komorze lakierniczej, źródło: Hestor

Projekt wentylacji w lakierni musi uwzględniać sprawny obieg w całym pomieszczeniu z wzięciem pod uwagę znajdujących się w nim dużych przedmiotów i odpowiedniej szybkości opadania powietrza (typowo 0,22 - 0,25 m/s). Oczywiście całość, nie licząc wlotów i wylotów, musi być szczelna.

Odpowiednie filtry w systemie wentylacji

Sama wentylacja w lakierni to za mało – konieczne jest jeszcze filtrowanie. Zwykły filtr kieszeniowy zazwyczaj wystarcza do oczyszczania wstępnego przy samym wlocie. Aby zapewnić bezpyłowość, dalej umieszcza się filtry sufitowe w takiej samej technologii lub modele węglowe albo kubełkowe w zależności od używanych lakierów i wymagań dotyczących powierzchni.

Pod kratami podłogowymi znajdują się filtry wyłapujące cząsteczki farby, a przed wylotem filtry końcowe gwarantujące, że wyrzucane powietrze jest bezpieczne dla ludzi i środowiska. Te ostatnie są szczególnie ważne, jeśli lakiernia znajduje się w pobliżu budynków mieszkalnych. Coraz częściej stosuje się też urządzenia jonizujące.

Skuteczna wentylacja w lakierni oznacza też właściwe użytkowanie

Należy pamiętać, że wysokiej jakości wyposażenie wymaga serwisu. W przypadku lakierni kluczem są przede wszystkim: czyszczenie kanałów wentylacyjnych i wspomniane wcześniej przeglądy. Nowoczesny projekt wentylacji w lakierni często uwzględnia także precyzyjne sterowanie przepływem powietrza, a nierzadko też automatyzację.

Takie rozwiązania pozwalają dostosować działanie systemu i zoptymalizować jego pracę względem aktualnych potrzeb. Dzięki temu nie tylko zwiększa się jakość efektów lakierowania, ale też ogranicza zużycie sprzętu oraz rachunki za prąd. Inwestując w dobrą komorę, zyskujesz komfort i bezpieczeństwo pracy, a także możliwość uzyskania idealnej powłoki lakierniczej, dlatego usprawniasz działanie firmy.

Komentarze

W celu poprawienia jakości naszych usług korzystamy z plików cookies. Zgodę możesz udzielić poprzez zamknięcie tego komunikatu. Jeśli nie wyrażasz zgody na przechowywanie na Twoim urządzeniu końcowym plików cookies konieczne jest dokonanie zmian w ustawieniach Twojej przeglądarki. Więcej informacji na temat plików cookies i ochrony danych osobowych znajdziesz w Polityce prywatności.