Nowe przepustnice SMAY - jedyne spełniające 4 klasę szczelności wg EN
Rynek producentów wentylacji w Polsce, na pierwszy rzut oka sprawia wrażenie nasyconego, na którym niewiele można zmienić. I są zapewne firmy, które w to wierzą. Pewne już, bliskie wstąpienie Polski do Unii Europejskiej i idące za tym otwarcie naszego rynku na konkurencję zewnętrzną to trudne wyzwanie, któremu sprostać będą mogli jedyni ci, których filozofia działania zdeterminowana jest przez ciągły rozwój i już teraz potrafią wyprzedzać oczekiwania klientów, oferując im wciąż nowe, doskonalsze produkty. Dlatego też firma SMAY, niewątpliwie lider wśród producentów przepustnic na rynku polskim, systematycznie poszerza swoja ofertę o nowe, atrakcyjne wyroby. Mimo już bardzo szerokiego asortymentu produkowanych przepustnic, rozpoczęła produkcję dwóch nowych typów, o bardzo wysokich walorach technicznych i estetycznych.
Przepustnica typu PW II S
Przepustnice PW II S to następny szczebel przepustnic produkowanych dotychczas przez firmę SMAY. Choć oznaczenie może sugerować, że jest to tylko zmodyfikowana następczyni przepustnic typu PW, to jest to jednak stwierdzenie nieadekwatne do rzeczywistości.
Zastosowane rozwiązania sprawiają, że mamy do czynienia z nowym rodzajem przepustnicy, a analogia do urządzeń typu PW jest stosunkowo skromna.
Obudowa przepustnicy PW II S wykonana jest z blachy stalowej ocynkowanej, natomiast pióra z wyciskanego aluminium. I jest to w zasadzie jedyne podobieństwo do produkowanych dotychczas przepustnic stalowo-aluminiowych.
Konstrukcja pióra nowej przepustnicy została tak opracowana, by po pierwsze zapewnić mu odpowiednio dużą sztywność, a po wtóre, by można go było już w wykonaniu standardowym „uzbroić” w igielitowe uszczelki, dzięki którym po zamknięciu przepustnicy niemożliwy jest przepływ powietrza między piórami. Dodatkowo na końcach piór zamontowane zostały wkładki doszczelniające, zakończone specjalnymi uszczelkami ślizgowymi, zwiększającymi szczelność całej przepustnicy. Pióra łożyskowane są za pomocą łożysk ślizgowych, zamontowanych w obudowie przepustnicy.
Napęd piór realizowany jest za pomocą układu dźwigni i cięgien; dzięki czemu przepustnica może pracować zarówno w układzie przeciwbieżnym (PW II Sp), jak i współbieżnym (PW II Sw).
Wyeliminowanie z konstrukcji przepustnicy układu napędowego opartego na kołach zębatych z tworzywa sztucznego i zastąpienie go stalowymi dźwigniami pozwala na stosowanie urządzenia w o wiele trudniejszych warunkach otoczenia, zwłaszcza w środowiskach o dużym zapyleniu, czy wilgotności.
Sterowanie dźwigniami może być realizowane zarówno ręcznie, jak i przy pomocy siłownika elektrycznego, przy czy w tym drugim przypadku przepustnica może być wyposażona fabrycznie w siłownik lub tylko w przedłużoną oś i konsolę do samodzielnego zamontowania siłownika (wg wyboru Klienta).
Możliwe jest wykonanie każdego wymiaru przepustnic, przy czym ze względu na konieczność zapewnienia odpowiedniej sztywności, jeśli wielkość przekracza wymiar 1400 x 1400 [mm], wykonuje się je jako dzielone lub złożone z mniejszych przepustnic. W tej wersji przepustnica ma dwie niezależne osie napędu, zamontowane po przeciwległych stronach piór.
Zastosowane w przepustnicy PW II S rozwiązania konstrukcyjne, przede wszystkim dodatkowe elementy uszczelniające wpłynęły na znaczne ograniczenie przepływu powietrza przez zamknięte urządzenie. Wielkości ucieczek powietrza obrazuje poniższy wykres.
Wielkość przecieku powietrza
Dzięki temu zdecydowanie większy jest zakres
stosowania tego typu przepustnic. Można ich oczywiście używać do regulacji lub zamknięcia
przepływu powietrza w przewodach
wentylacyjnych, ale mogą być również z
powodzeniem stosowane jako doskonały
element składowy urządzeń o wysokich wymaganiach dotyczących szczelności.
Przepustnica typu PWS
Wychodząc naprzeciw potrzebom rynku wentylacyjnego i oczekiwaniom grupy odbiorców preferujących wysoką jakość przepustnic, firma SMAY nie ograniczyła swojej inwencji do typu PW II S. Praktycznie równocześnie, na jej bazie, skonstruowana została przepustnica typu PWS.
Ogólna idea budowy przepustnicy, zmierzająca do osiągnięcia maksymalnej szczelności została zachowana; wprowadzono jednak jedną, zasadniczą zmianę konstrukcyjną. Pióra tej przepustnicy, wykonane z wyciskanego aluminium mają bowiem szerokość 165 [mm]. Wymiar ten, w połączeniu z odpowiednim kształtem pióra pozwolił na osiągnięcie bardzo dużej sztywności konstrukcji, dzięki czemu osiągnięto dwa istotne cele:
1. można budować przepustnice o dużych wymiarach (np. 2500 x 2000 [mm]), bez konieczności ich dzielenia,
2. przepustnica jest odporna na duże ciśnienia robocze, tzn.:
- przy wymiarach max. 2500 x 2000 - do 1000 [Pa]
- przy wymiarach max. 2000 x 2000 - do 2500 [Pa]
Na życzenie klienta mogą być wykonywane przepustnice dzielone o wymiarach do 3500 x 3500 [mm].
Podobnie jak w przepustnicy PW II S, także tutaj zastosowane zostały dodatkowe, specjalne wkładki uszczelniające z uszczelką ślizgową, zamontowane na końcach pióra, a napęd poszczególnych piór realizowany jest poprzez układ dźwigni i cięgien. Pióra zamontowane są w ramie przepustnicy na obustronnie krytych łożyskach kulowych, co jednocześnie likwiduje przecieki powietrza przez obudowę i gwarantuje ich długą, bezawaryjną pracę. Dla przykładu można podać, że podczas prób eksploatacyjnych przepustnica wykonała 60 tys. cykli zamknięcia i otwarcia, bez oznak zużycia.
Układ napędowy może być sterowany ręcznie lub siłownikiem elektrycznym. Na życzenie klienta przepustnica może być dostarczana tylko z przedłużona osią i konsolą do samodzielnego montażu siłownika.
Przepustnica może pracować jako przeciwbieżna (PWSp) lub współbieżna (PWSw).
Dzięki swojej konstrukcji przepustnica PWS osiągnęła bardzo wysoką szczelność; jako jedyna przepustnica na rynku polskim spełnia wymagania 4 klasy wg normy PN-EN 1751 : 2002, co potwierdziły badania laboratoryjne, przeprowadzone przez Zakład Wentylacji, Klimatyzacji i Chłodnictwa Politechniki Krakowskiej. Wyniki tych badań ilustrują prezentowane wykresy.
Zależność qVLBA (Δp) dla przepustnic o konstrukcji H<B
(po kliknięciu na tabelę można zobaczyć jej powiększenie)
Zależność qVLBA (Δp) dla przepustnic o konstrukcji H>B
(po kliknięciu na tabelę można zobaczyć jej powiększenie)
Przedstawione powyżej cechy przepustnicy PWS stanowią podstawę do szczególnych jej zastosowań. Duża sztywność i odporność, połączona z wyjątkową szczelnością umożliwia wykorzystanie tych przepustnic w obiektach przemysłowych, do przewietrzania hal, zamykania przepływu powietrza w instalacjach o dużym ciśnieniu, a także w centralach wentylacyjnych wielkogabarytowych, których przekrój poprzeczny w kierunku poziomym przekracza 1400 [mm], a w kierunku pionowym jest większy niż 1000 [mm].
Przepustnica gwarantuje również niezawodną pracę w uciążliwych warunkach otoczenia, przy dużym zapyleniu i dużej wilgotności.
Do wymiaru 2500 x 2000 [mm] przepustnica wykonywana jest standartowo jako pojedyncza; w przypadku większych wymiarów, wykonuje się ja jako dzielone, wyposażone w dwie niezależne osie
napędu.
Wprowadzone do produkcji przez firmę SMAY przepustnice nowego typu nie tylko stanowią uzupełnienie dotychczasowej oferty. Są także nową propozycją dla inwestorów, producentów urządzeń wentylacyjno-klimatyzacyjnych i firm montażowych preferujących wysoką jakość i niezawodność urządzeń, gwarantujących długotrwałą, bezawaryjną pracę, także w warunkach wymagających zachowania szczególnych parametrów dotyczących szczelności i wytrzymałości.
Są także dowodem, że najwyższej klasy urządzenia nie muszą pochodzić z importu; mogą być wytwarzane przez polskich producentów i z polskich materiałów, a polska myśl techniczna nie ustępuje standardom zachodnim najlepszych firm europejskich.
Obie przepustnice firma SMAY miała okazję zaprezentować swoim klientom w kilku krajach europejskich. Ich zainteresowanie i uznanie dla klasy wyrobów dowodzi jednoznacznie, że nie musimy sprowadzać dobrych urządzeń z zagranicy. Możemy je produkować w Polsce i nie tylko stosować w naszym kraju, lecz również eksportować do Unii Europejskiej.
mgr inż. Piotr Dąbrowski
SMAY