Nie daj się zapomnieć – jak aromamarketing podbije polski rynek usług?
Efekt Prousta – tak psycholodzy określają skojarzenie między zapachami a wspomnieniami. Niewielu bowiem z nas zdaje sobie sprawę z siły, jaką niesie za sobą zapach. Dziś, w świecie przepełnionym obrazem i dźwiękiem trudno znaleźć skuteczny sposób na wyróżnienie się na tle konkurencji. Jak zatem zostać zapamiętanym w branży?
Nowoczesne modele klimatyzatorów są wyposażone w wiele dodatkowych funkcji, które mają poprawić komfort osób przebywających w pomieszczeniach. Do ich zadań należy już nie tylko chłodzenie powietrza, ale również dbanie o jego jakość i zapach. Dzięki urządzeniom do aromatyzacji możemy wprowadzić wybraną przez nas woń do naszego butiku, biura, gabinetu lekarskiego czy pokoi hotelowych. Dobrze dopasowany zapach poprawi samopoczucie nie tylko naszych klientów oraz gości, ale także pracowników. Marketing zapachowy już od jakiegoś czasu podbija światowy rynek. W Polsce również przekonujemy się do korzyści, jakie ze sobą niesie ten trend.
Co to jest aromamarketing?
Aromamarketing znany jest już od 1959 roku. Wówczas paryskie metro wprowadziło do swoich pociągów zapach goździka, który miał utrzymywać pasażerów w dobrym nastroju. Przyjemna woń polepsza nasze samopoczucie, a przy tym wzmacnia smak i stymuluje apetyt. Dzięki aromamarketingowi możemy zniwelować niepożądane zapachy, a na ich miejsce wprowadzić takie, które pozytywnie wpłyną na osoby odwiedzające punkt. Odpowiednio dopasowane są w stanie zbudować pozytywną atmosferę w miejscu sprzedaży oraz skutecznie zwiększyć prawdopodobieństwo wystąpienia tzw. zakupów impulsywnych, spontanicznych. Indywidualnie dobrane kompozycje zapachowe są w stanie stworzyć niepowtarzalne i wyjątkowe logotypy zapachowe dedykowane konkretnej marce.
Jak wprowadzić ulubiony zapach do swojego lokalu?
Na rynku dostępnych jest wiele urządzeń przeznaczonych do aromatyzacji pomieszczeń. Zaczynając od jednostek wolnostojących poprzez dedykowane do montażu naściennego oraz z możliwością podłączenia do systemu HVAC. Mogą one aromatyzować dowolną przestrzeń nawet do 6000m³.
– Urządzenia te zawierają w sobie najbardziej zaawansowaną technologię zimnej dyfuzji. Polega ona na rozdrabnianiu cząsteczki zapachowej i łączeniu się jej z powietrzem. W ten sposób tworzy się tzw. mgiełka, która po rozpyleniu jest niewyczuwalna nawet dla osób znajdujących się blisko miejsca dyfuzji. Dzięki temu zapewniamy jednolite i dyskretne rozprzestrzenianie się zapachu w każdej przestrzeni. Aparat podłączony do systemu HVAC zwiększa swoją wydajność nawet do 50% – w porównaniu do dyfuzji bezpośrednio do powietrza. W przypadku bardziej zaawansowanych technicznie urządzeń możemy aromatyzować duże i skomplikowane układy pomieszczeń, korzystając nawet z 6 różnych aromatów. W każdym z nich występuje regulowana siła zapachu oraz timer, który pozwala dostosować częstotliwość do naszych preferencji – tłumaczy Dawid Kozyra z firmy Centroclima zajmującej się montażem instalacji HVAC oraz aromatyzerów.
Jak dobrać odpowiedni aromatyzer?
W przypadku mniejszych pomieszczeń montuje się zazwyczaj urządzenia wolnostojące, które nie są przystosowane do podłączenia do systemu wentylacji. Ceny takich rozwiązań zaczynają się od 1600 zł. Z łatwością obsłużą one przestrzeń do 1000m³. Ponadto większość z nich wyposażona jest w funkcję regulacji natężenia zapachu. Nowoczesny design i szeroka gama kolorów umożliwia taki wybór aromatyzera, który zgrabnie wkomponuje się w wystrój wnętrza. Urządzenia z opcją podłączenia do systemu wentylacji lub systemu HVAC nie ingerują w sam układ. Taka instalacja pozwoli aromatyzować wiele przestrzeni naraz. Zimna dyfuzja, czyli sucha mgła jest rozpylana bezpośrednio do kanałów wentylacyjnych, którymi aromatyzuje się wybrane pomieszczenia. Do aparatów podłączonych do systemu HVAC często instaluje się trzy lub więcej zapachów, którymi można dowolnie gospodarować w każdym z pomieszczeń za pomocą internetowego systemu. W ten sposób możemy zmieniać takie parametry, jak czas pracy, rodzaje zapachów oraz intensywność.
Człowiek o wiele łatwiej zapamiętuje to, co pachnie, niż to, co widzi, słyszy, czy czego dotyka. Stosowanie zapachu wpływa na pamięć o marce i wzbudza w klientach większą lojalność. Oprócz tego wonie kwiatowe i cytrusowe na dłużej zatrzymują klienta w sklepie. Poprzez stworzenie indywidualnego logotypu zapachowego możemy spowodować, że klient zapamięta miejsce, w którym przebywał. Urządzenia przeznaczone do aromatyzacji pomieszczeń sprawdzą się także we wszystkich punktach gastronomicznych, takich jak restauracje, piekarnie, cukiernie, kawiarnie oraz punkty usługowe – hotele, banki, kluby fitness i kliniki.