Kto stoi za Programem Edukacyjnym PR w Budownictwie?
Branża budowlana, jak pokazują najnowsze raporty i próby podejmowane przez poszczególne firmy, zaczyna interesować się i doceniać potęgę Internetu. Medium to nie służy wyłącznie do pozyskiwania informacji, ale coraz częściej staje się płaszczyzną, na której przedsiębiorstwa nawiązują kontakt z klientami.
Po pierwsze samodzielność
Firmy konkurując ze sobą obniżają ceny swoich produktów i usług. Tylko niektóre decydują się na samodzielne podjęcie działań public relations.
- W firmach branży budowlanej stale wzrasta świadomość możliwości i dostępnych narzędzi w ramach usług PR. Dla przedsiębiorców public relations przestaje sprowadzać się do płatnego artykułu sponsorowanego. Działania komunikacyjne umożliwiają przedsiębiorcom osiągnięcie przewagi nad firmami posiadającymi podobny asortyment, ale nie dbającymi o swój wizerunek – mówi Wiktor Kammer, szef agencji Times Square Public Relations specjalizującej się w obsłudze firm z branży budowlanej i wnętrzarskiej.
Aby podnieść poziom merytoryczny działań poszczególnych firm i odpowiedzieć na zapotrzebowanie na szkolenia o tej tematyce, powstał Program Edukacyjny PR w Budownictwie, tak aby małe i średnie przedsiębiorstwa mogły samodzielnie tworzyć swój wizerunek w mediach.
- PR i marketing są potrzebnymi narzędziami w branży budowlanej – wyjaśnia Paweł Babij. Są potrzebne z uwagi na to, że jest to bardzo złożona dziedzina życia gospodarczego, dziedzina życia, w której nie zawsze oczekiwania klientów, inwestorów i przepisy prawne spotykają się ze sobą. PR oczywiście tego nie rozwiąże, ale może przywiązać do marki. Sprawi, że klient będzie mieć większe zaufanie do całego procesu inwestycyjnego. To są te trzy elementy, które stanowią o dobrym public relations między rynkiem a inwestorem, wykonawcą a sprzedawcą – objaśnia Wiceprezes Polskiej Izby Przemysłowo - Handlowej Budownictwa.
Pomysłodawcami cyklu szkoleń byli członkowie agencji Times Square Public Relations, którzy zaprosili do współpracy najstarszą organizację samorządu gospodarczego, Polska Izbę Przemysłowo-Handlową Budownictwa. Obie organizacje dostrzegły zapotrzebowania branży. Doskonale zdawały sobie sprawę, że wizerunek staje się coraz ważniejszy w tym sektorze. Czas spowolnienia gospodarczego, odczuwalnego w budownictwie i kurczącego się rynku, a także podobieństwo oferowanych usług i asortymentów sprawia, że wizerunek firmy stanowi wartością dodaną, która może zadecydować o uzyskaniu kontraktu lub zlecenia.
- Odbiorca, który jest klientem branży budowlanej, powinien być wykształcony przez dostawcę, producenta, inwestora oraz realizatora. A oni muszą posługiwać się takimi narzędziami jak PR – argumentuje Wiceprezes Babij.
Program Edukacyjny PR w Budownictwie skierowany jest do małych i średnich przedsiębiorstw. Do właścicieli, pracowników działu marketingu, do ludzi zajmujących się na co dzień sprzedażą i promocją firmy wśród potencjalnych klientów.
Wyjść naprzeciw
Internetowe media dotyczące branży budowlanej okazały się w 2009 roku odporne na kryzys. Okazuje się, że coraz więcej przedsiębiorców oraz ich biznesowych partnerów zdaje sobie sprawę z rosnącej roli Internetu, wynikającej ze stałego wzrostu liczby internautów w kraju. Wiadomo, że najbardziej pożądanymi przez internautów informacjami są opinie na temat produktów, usług i poszczególnych przedsiębiorstw. Opinie te tworzą w Internecie klienci firm, a także dziennikarze. Branża budowlana, by ugruntować swoją pozycję marki, powinna wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i ułatwić przepływ informacji między firmą a dziennikarzami.
- Program seminariów został tak pomyślany, by każdy uczestnik po odbyciu szkolenia mógł samodzielnie kontaktować się z mediami. By potrafił odpowiednio dobierać, segregować informacje potrzebne prasie – mówi Wiktor Kammer.
Nowy etap Internetu
Według najnowszych badań, z maja 2010, serwisy społecznościowe wyprzedziły wyszukiwarki internetowe pod kątem liczby odwiedzin. Wśród social media dominuje portal Facebook.com. Na łamach portali typu Twitter, YouTube oraz właśnie Facebook.com pojawia się coraz więcej członków (obecnie Facebook.com ma ponad 200 mln użytkowników), a także firm, które chcą mieć dostęp do tak bogatego kontentu. Fanpage stają się dla wielu firm najważniejszym narzędziem komunikacji z konsumentem. Fanpage obecnie traktowany jest jako strona firmy. To właśnie na wokół profilu firmy-marki konsumenci tworzą społeczność. Osoby, które dołączają do fanpage niejednokrotnie stają się dodatkowym kanałem komunikacyjnym. Informacje zamieszczone na profilu firmy docierają do najbliższego otoczenia fanów produktu.
Poza portalami społecznościowymi firmy działają również na forach eksperckich oraz portalach informacyjnych publikując artykuły. Wzrastająca popularność działań public relations jest w pełni uzasadniona, wiąże się to z niskimi kosztami kampanii dotyczących kreowania wizerunku. Działalność na portalach społecznościowych niesie ze sobą spory potencjał, ale również specyfika społeczności sprawia, że często popełnianych jest wiele błędów (nachalne promowanie marki i produktu, zamknięcie na opinię odbiorców, krótkotrwałe zaangażowanie, słaba częstotliwość i jakość postów, wynikająca z braku spójnej strategii komunikacyjnej).
Program Edukacyjny PR w Budownictwie ma pomóc branży budowlanej skorzystać z technik i nowych kanałów dystrybucji swoich usług i produktów. Ma pomóc kontaktować się z mediami i skutecznie i trwale przywiązywać klientów do marki.
- Działania komunikacyjne przeprowadzane na serwisach społecznościowych są dobrym wsparciem dla prowadzonych przez firmę działań wizerunkowych. Wraz z rosnącym zainteresowaniem tego typu serwisami, tworzą one coraz ciekawsze narzędzia marketingowe. Dlatego warto być na bieżąco z powiększającą się ofertą marketingowo-promocyjną – kończy Wiktor Kammer.
Otwarcie branży budowlanej na działania public relations oraz chęć podwyższania swoich kwalifikacji w tej dziedzinie sprawi, że firmom łatwiej będzie pozyskiwać klientów i budować swój wizerunek.
Źródło: Times Square Public Relations