Katarzyna i Maciej Dąbrowscy - kolejni właściciele, którzy wzięli udział w cyklu "Sylwetki Prezesów branży HVACR".
Tym razem nie jednego, a dwóch właścicieli przedstawiamy w naszym comiesięcznym cyklu "Sylwetki Prezesów branży HVACR". Państwo Dąbrowscy to małżeństwo z wieloletnim stażem, dodatkowo obecni w branży od 15 lat, jednak to rok 2010 jest dla nich najważniejszy - powstaje DABROwent.
Redakcja: W minionym 2015 roku obchodziliście Państwo 5-lecie swojej działalności. To taki mały WIELKI sukces. Jak Państwo oceniają ostatnie 5 lat w perspektywie powstawania i rozwoju DABROwent?
DABROwent: Z pewnością nie był to czas, który przespaliśmy, a wręcz przeciwnie. Pięć lat budowania DABROwent był dla nas bardzo pracowity, a niekiedy też stresujący. Zaczynaliśmy w 2010 roku, czyli na początku kryzysu gospodarczego. Nowa firma zawsze zmaga się z wieloma barierami wejścia. Jednak udało nam się przełamać te przeciwności. Nie popełnialiśmy dużych błędów, a z drobnych porażek szybko wyciągaliśmy wnioski i cieszymy się, że jesteśmy w dobrej formie.
R: Jak zmienił się rynek na przestrzeni tych lat?
DABROwent: Gospodarka, a także nasza branża, powoli nabiera rozpędu po okresie kryzysu. Widać wzrost inwestycji. To trywializm, który jest wciąż powtarzany, jednak bez dwóch zdań bardzo istotne okazały się środki z Unii Europejskiej, które napędzały i napędzają inwestycje w Polsce, a tym samym branżę HVACR. Na razie jesteśmy dobrej myśli i patrzymy ze spokojem na kolejne lata, spodziewając się rozwoju rynku.
R: Zakończyliśmy właśnie rok 2015. Jak Państwo podsumowują mogą go podsumować?
DABROwent: Obecny rok był bardzo pracowity i udany. Zwiększyliśmy zatrudnienie. Cieszy nasz, że jesteśmy coraz bardziej rozpoznawalni na rynku, co przekłada się na naszą sprzedaż. Rozwijamy sprzedaż internetową, głównie ofertę odkurzaczy centralnych. Ciągle rozszerzamy asortyment – w tym roku, np. o produkty z działu DPG oraz odsysacze. Generalnie mamy nadzieję, że 2016 rok będzie równie dobry, jeśli nie jeszcze lepszy.
R: A co planujecie na 2016 rok?
DABROwent: Już na początku roku planujemy małą niespodziankę dla naszych Klientów, mając nadzieję, że kolejny raz zaskoczymy pozytywnie. Jednak szczegółów na razie nie zdradzamy, ale zachęcamy do odwiedzania dabrowent.pl. Tam będzie można dowiedzieć się o szczegółach. Zależy nam na maksymalnym zaspokajaniu potrzeb naszych Klientów, dlatego będziemy pracowali nad jeszcze szybszym dostarczaniem produktów oraz poszerzaniem asortymentu. Planujemy też zwiększyć zatrudnienie.
R: Jesteście znani jako mecenas sportu, czy w kolejnym roku również zamierzacie wspierać sportowców?
DABROwent: Oczywiście. Mecenat nad sportowcami, szczególnie tymi młodymi, wywodzącymi się z lokalnej społeczności, jest częścią naszej strategii CSR. Działania te są spójne z wyznawanymi przez nas wartościami. W tym roku wspieraliśmy żużlowca: Szymona Woźniaka, DABROwent Wakacje z Chemikiem, Polonię Bydgoszcz, czy Rowerową Brzozę. W 2016 roku również zamierzamy suportować młodych sportowców oraz kolejne inicjatywy sportowe. Jednak szczegółów naszych planów mecenatów na razie nie zdradzimy.
R: Branża bardzo zainteresowała się Państwa inicjatywą związaną z poszukiwaniem superbohatera. Czy niestandardowy pomysł na rekrutację sprawdził się?
DABROwent: Zdecydowanie tak! Ilość CV, która dotarła do nas przerosła nasze najśmielsze oczekiwania. Co prawda, musieliśmy poświęcić nieco więcej czasu na proces rekrutacji, to jednak z pewnością opłaciło się to. Znaleźliśmy naszego nowego herosa, który ma na imię Łukasz.
R: Gratulujemy herosa Łukasza. A jakie są Państwa prognozy na 2016 rok?
DABROwent: Od przynajmniej dwóch lat mamy ciekawą tendencję na rynku budowlano-instalacyjnym. Krótkie i niemroźne zimy sprawiają, że okres wytężonej pracy mocno się wydłużył. Przełom 2015 i 2016 roku z pewnością będzie identyczny. Rok 2016 będzie z pewnością również przejściowy dla branży, ale też całej gospodarki, bowiem zabranie mocniejszego zastrzyku pieniędzy ze strony inwestycji dofinansowywanych prze Unię. Nowe programy Unijne na dobre ruszą dopiero w pierwszych dwóch kwartałach 2016 roku, zatem na prawdziwy boom inwestycyjny możemy liczyć dopiero na przełomie 2016-2017 roku.
Na pewno branża nie uniknie podwyżek cen. Kursy Euro i Dolara nadal szybuj w górę, zatem dostawcy będą zmuszeni podwyższać ceny swoich usług i produktów.
Mamy również nadzieję, że branża powoli będzie wychodziła z pokryzysowej tendencji osłabienia oraz problemów z płynnością finansową.
R: Jakie wydarzenie w 2015 roku uważają Państwo są swój największy sukces zawodowy?
DABROwent: Każdy pozytywnie zakończony miesiąc jest dla nas sukcesem :)
R: Czy w Państwa odczuciu sprzedaż urządzeń HVAC przez Internet ma przyszłość?
DABROwent: Sprzedaż internetowa z pewnością jest potężnym narzędziem, szczególnie rozpatrując ten aspekt w świetle kontaktów B2C. Sami w tym roku otworzyliśmy sklep internetowy z asortymentem odkurzaczy centralnych, wychodząc niejako do potrzeb naszych Klientów. Jednak patrząc z perspektywy klientów biznesowych, nie zawsze platforma internetowa się sprawdza. Często w naszej branży klient potrzebuje bezpośredniego kontaktu i wsparcia technicznego. Niewątpliwie jednak internet to nie tylko źródło samej sprzedaży ale wygodne narzędzie służące do poszukiwania i dotarcia do nowych klientów. W tej kwestii Internet z pewnością sprawdza się najlepiej. Dynamiczna i przejrzysta strona internetowa połączona ze skutecznym SEM i SEO to podstawa prowadzenie działalności w XXI wieku – również w naszej branży. Niestety wiele firm w Polsce nadal zapomina o tych prostych zasadach.
www.odkurzacze-centralne-bydgoszcz.pl
R: Dziękujemy za rozmowę i życzymy sukcesów w nowym, 2016 roku!
DABROwent: Dziękujemy.
Katarzyna i Maciej Dąbrowscy
Właściciele firmy DABROwent