316
305

Hiszpańska architektura, picado i Beethoven w Toruniu z centralami VBW Engineering

Ponad 1000 m2 dla 880 widzów, mobilne widownie i sufity – tak wygląda wielofunkcyjna sala koncertowa w toruńskim Centrum Kulturalno-Kongresowym Jordanki. Gala otwarcia jednego z najbardziej nowoczesnych obiektów kulturalnych w regionie, podczas której zabrzmiała IX symfonia d-moll op. 25 Ludwika van Beethovena, odbyła się 12 grudnia 2015 r. z udziałem wicepremiera, ministra kultury prof. Piotra Glińskiego, władz samorządowych oraz autora projektu z Hiszpanii – architekta Fernando Menisa.

Hiszpańska architektura, picado i Beethoven w Toruniu z centralami VBW Engineering

Projekt Hiszpana został wybrany w 2008 roku spośród 22 zgłoszonych koncepcji konkursowych i już w 2010 roku otrzymał nagrodę na Festiwalu Architektury Światowej (WAF) w Barcelonie jako najlepszy kulturalny obiekt przyszłości. Miesięcznik „Architektura-murator" zaliczył projekt Fernando Menisa do 25 najlepszych architektonicznych obiektów zrealizowanych w Polsce po 1989 r. W grudniu 2014 roku projekt podkonstrukcji stalowej sali zdobył pierwsze miejsce w kategorii Inżynieria w międzynarodowym konkursie Tekla Global Bim Awards 2014.

Centrum Kulturalno-Kongresowego składa się z czterech modułów z salą koncertową na 880 miejsc (powierzchnia widowni: 1012 m2, powierzchnia sceny: 600m2) oraz kameralną na 300 miejsc (powierzchnia widowni: 315 m2, powierzchnia sceny: 125 m2), sale konferencyjne, kawiarnię, biura oraz dwukondygnacyjny parking podziemny na 185 miejsc.

Kubatura budynku to 158 183,01 m3 (części nadziemnej 106 375 m3 oraz podziemnej 51 808,01 m3.

Największy moduł - główna sala koncertowa zawiera rozmieszczoną na kilku poziomach widownię, scenę z możliwością otwarcia na zewnętrzny plac zlokalizowany od strony tylnej elewacji i organizacji koncertów plenerowych. Akustyka sali może być zmieniana w zależności od mającego w niej miejsce wydarzenia muzycznego, za pomocą ruchomych sufitów. Całą przestrzeń sali można dowolnie kształtować dzięki mobilnej widowni, co umożliwia organizację dużych koncertów stojących np. muzyki rockowej. Dużą salę można połączyć z salą kameralną za pomocą przesuwnej ściany.

Bryła sali charakteryzuje się rzeźbiarską formą. Z zewnątrz w większości pokryta jest jasnym betonem, który będzie w niektórych miejscach „pęknięty” tak by odsłonić wnętrze utrzymane w ceglanej kolorystyce, za sprawą okładziny picado.

Przed zaprojektowaniem sali koncertowej Fernando Menis przyjechał na kilka dni do Torunia, żeby dobrze poznać teren Jordanek i charakter miasta. Zainspirowany kolorystyką gotyckiego Starego Miasta, zaprojektował innowacyjny element dekoracyjny dla CKK Jordanki– picado. Picado jest konglomeratem betonu z dodatkiem kruszywa melafirowego i cegły. Powstawało w ten sposób, że na jednej stronie szalunku przyklejana była połamana i chaotycznie ułożona cegła. Między jego drugą stroną, a cegłą wlewany był beton, który wypełnił wszystkie szczeliny. Po utwardzeniu materiału betonowa powierzchnia była skuwana w taki sposób, aby jak najmocniej ją odsłonić. Co ważne poza walorami estetycznymi, picado ma też właściwości akustyczne – odpowiednio odbija dźwięk.

Wykonawcą sali na Jordankach było konsorcjum Mostostalu Warszawa S.A. oraz Acciony Infrastruktura S.A. Natomiast dla zapewnienia odpowiedniego komfortu powietrznego tego pięknego i bardzo wymagającego akustycznie obiektu, dostawcą 15 central klimatyzacyjnych sekcyjnych BS oraz 4 central klimatyzacyjnych podwieszanych SPS o łącznej wydajności 142 180 m3/h jest firma VBW Engineering.

Komentarze

W celu poprawienia jakości naszych usług korzystamy z plików cookies. Zgodę możesz udzielić poprzez zamknięcie tego komunikatu. Jeśli nie wyrażasz zgody na przechowywanie na Twoim urządzeniu końcowym plików cookies konieczne jest dokonanie zmian w ustawieniach Twojej przeglądarki. Więcej informacji na temat plików cookies i ochrony danych osobowych znajdziesz w Polityce prywatności.