Fakty i mity, czyli Polacy o oszczędzaniu energii w gospodarstwach domowych
Wzrastająca świadomość ekologiczna społeczeństwa i coraz większa moda na „bycie eko” powoduje, że dziś już tylko co dziesiąty Polak nie zaprząta sobie głowy oszczędzaniem energii. Większość z nas, bo aż 80%, chcąc oszczędzać energię wymienia żarówki na energooszczędne i gasi niepotrzebnie palące się lampy.
Tymczasem mimo nasycenia gospodarstw domowych sprzętem AGD i elektrycznym, to ogrzewanie budynków i mieszkań nadal pochłania najwięcej energii. Energia w postaci ciepła (albo latem chłodu), którą zużywamy do ogrzewania (albo chłodzenia) budynku ucieka nie tylko przez nieszczelności, ale przenika przez całe powierzchnie słabo ocieplonych ścian, dachów, stropów piwnic, okien oraz „wyprowadzana jest” z powietrzem wentylacyjnym.
W konsekwencji płacimy za ciepło, które ogrzewa nie tylko wnętrza naszych mieszkań, ale również otoczenie naszych domów. Co robić , by zatrzymać ciepło w domu? Zmniejszyć bezsensowne straty.
Główne sposoby zmniejszenia strat cieplnych budynku:
• dobra izolacja termiczna ścian zewnętrznych, stropów, dachów, piwnic,
• stosowanie wysokiej jakości stolarki budowlanej (okna),
• odzysk ciepła z wentylacji,
• poprawa sprawności źródeł ciepła - kotłów, pieców oraz prawidłowa regulacja i eksploatacja systemów ogrzewania.
Materiał został przygotowany na podstawie Raportu „Szóste Paliwo – Polacy o oszczędzaniu energii w budownictwie – architekci, inwestorzy” opracowanego przez Ecofys Poland na zlecenie Rockwool Polska.
Pełen raport dostępny jest na www.rockwool.pl.
Rockwool Polska Sp. z o.o. należy do Grupy Rockwool - światowego lidera w produkcji skalnej wełny mineralnej. Firma specjalizuje się w dostarczaniu produktów, systemów i rozwiązań służących poprawie efektywności energetycznej, akustyki i bezpieczeństwa pożarowego obiektów budowlanych. Grupa Rockwool posiada 70-letnie doświadczenie, a ponad 8000 pracowników w przeszło 35 krajach obsługuje klientów na całym świecie. Rockwool Polska działa od 1993 roku i wytwarza wysokiej jakości produkty ze skalnej wełny mineralnej w dwóch fabrykach – w Cigacicach i Małkini.
Od początku istnienia firmy Grupa Rockwool zainwestowała w Polsce ponad 800 mln zł w proces technologiczny i instalacje proekologiczne. W 2003 roku Rockwool Polska otrzymał certyfikat potwierdzający, że system zarządzania jakością stosowany w firmie spełnia wymagania międzynarodowej normy ISO 9001:2000.
O dbałości o wysoką jakość świadczą także liczne nagrody przyznane produktom Rockwool, m.in. Złoty Medal Targów Budma 2006 za płytę Megarock, „Izolacja Roku 2006” za samoprzylepna matę Klimafix, „Izolacja Roku 2005” za system ociepleń Ecorock Max, „Izolacja Roku 2004” za System Zabezpieczeń Ognioochronnych FirePro czy "Produkt Przyjazny Architekturze" dla systemu płyt spadkowych Dachrock SPS. Produkty Rockwool uzyskały trzykrotnie (w 2005, 2007, 2008 roku) ogólnopolskie godło „Laur Klienta” w kategorii izolacji budowlanych, a marka Rockwool została uznana za Budowlaną Markę Roku 2004, 2005 i 2007 w rankingu prowadzonym przez Centrum Badań i Analiz Rynku. Rockwool Polska przykłada także dużą uwagę do ochrony środowiska naturalnego.
Firma dwukrotnie została uhonorowana tytułem „Lider Polskiej Ekologii” - po raz pierwszy w 2001 r. w kategorii „Przedsiębiorstwo” za produkcję prowadzoną z poszanowaniem środowiska naturalnego, natomiast w 2003 r. w kategorii „Wyrób” za wyjątkowe ekologiczne walory wytwarzanych produktów. W roku 2007 Rockwool Polska został laureatem międzynarodowej nagrody „The Green Apple Award”, dzięki projektowi „Szóste Paliwo – energooszczędne rozwiązania Rockwool”.