Symbol
WKL-KLIM
wydawnictwo: WKŁ -Wydawnictwa Komunikacji i Łączności Sp.z o.o.ISBN: 9788320618495data wydania: 2013nr wydania: Istron: 104format: B5, oprawa miękkaBogato ilustrowany, praktyczny poradnik poświecony budowie, obsłudze i diagnozowaniu współczesnych układów klimatyzacji występujących w samochodach osobowych. Opisano zadania i zasadę działania klimatyzacji, właściwości czynnika chłodniczego oraz budowę i działanie różnych rodzajów samochodowych układów klimatyzacji (z zaworem rozprężonym, z dławikiem, z dwoma parownikami, z funkcją ogrzewania wnętrza pojazdu, w samochodach o napędzie hybrydowym, w samochodach z układem Start-Stop). Omówiono poszczególne elementy układu klimatyzacji (ich rodzaje, budowę, działanie, przyczyny awarii oraz sposoby sprawdzania) – sprężarki, skraplacze, wentylatory skraplaczy, filtry osuszacze, zawory rozprężone, dławiki, parowniki, akumulatory hydrauliczne, przewody i uszczelnienia. Omówiono także sterowanie elektryczne i elektroniczne klimatyzacji (czujniki, panel sterowania i sterownik), czynności obsługowe z uwzględnieniem zasad bezpiecznej pracy z czynnikami chłodniczymi R134a i R1234yf oraz olejami sprężarkowymi, jak również wyszukiwanie usterek w układzie klimatyzacji.Odbiorcy: inżynierowie i technicy zaplecza technicznego motoryzacji, pracownicy warsztatów i stacji obsługi samochodów, studenci wydziałów mechanicznych wyższych uczelni o specjalności samochodowej, uczniowie średnich szkół o profilu samochodowym oraz wszyscy zainteresowani tą tematyką. Spis treściWstęp (Georg Blenk) 81. Zadania układu klimatyzacji 91.1. Podstawowe zadania klimatyzacji samochodowej 9 1.2. Dodatkowe zadania klimatyzacji w samochodach o hybrydowym i elektrycznym 102. Podstawy fizyczne działania układu klimatyzacji 112.1. Zasady fizyczne 112.2. Najważniejsze pojęcia dotyczące działania klimatyzacji 113. Czynnik chłodniczy 133.1. Wymagania prawne 13 3.2. Właściwości czynników chłodniczych R134a i R1234yf 134. Budowa i działanie samochodowych układów klimatyzacji154.1. Różnice i cechy wspólne układów pracujących z czynnikiem R134a i R1234yf 154.2. Podstawowe informacje o obiegu czynnika chłodniczego 154.3. Budowa i działanie układu klimatyzacji z zaworem rozprężnym 154.4. Budowa i działanie układu klimatyzacji z dławikiem 184.5. Układ z dwoma parownikami 184.6. Układ klimatyzacji z funkcją ogrzewania wnętrza pojazdu 194.7. Układy klimatyzacji w samochodach o napędzie hybrydowym 19 4.8. Klimatyzacja wnętrza pojazdu w samochodach z układem Start-Stop 245. Elementy układu klimatyzacji (działanie, przyczyny niesprawności, sprawdzanie) 25 5.1. Sprężarka 255.1.1. Sprężarka tłokowa osiowa 255.1.2. Sprężarka spiralna 365.1.3. Sprężarki elektryczne w samochodach o napędzie hybrydowym i elektrycznym 365.2. Skraplacz (przyczyny i skutki niesprawności, sprawdzanie) 385.3. Wentylator skraplacza (przyczyny i skutki niesprawności, sprawdzanie) 395.4. Filtr osuszacz (wymiana, przyczyny i skutki niesprawności) 405.5. Zawór rozprężny (przyczyny i skutki niesprawności, sprawdzanie) 435.6. Dławik (przyczyny i skutki niesprawności, wymiana) 455.7. Parownik 465.8. Akumulator hydrauliczny 465.9. Przewody czynnika chłodniczego i uszczelnienia (możliwości naprawy, zadania tłumika) 466. Sterowanie elektryczne i elektroniczne (czujniki, działanie, zadania, diagnostyka) 496.1. Podstawowe zasady sterowania 496.2. Czujnik i przełącznik ciśnienia 526.3. Czujnik temperatury czynnika chłodniczego 546.4. Inne ważne czujniki temperatury 556.5. Czujnik natężenia promieniowania słonecznego 566.6. Czujnik zawartości CO2 576.7. Czujnik jakości powietrza 576.8. Panel sterowania i sterownik 587. Konserwacja układu klimatyzacji i najważniejsze prace obsługowe 597.1. Zasady pracy z układami klimatyzacji z czynnikiem chłodniczym R134a i R1234yf 597.2. Konieczność obsługiwania układu klimatyzacji 607.3. Wymagania stawiane urządzeniom do obsługi klimatyzacji – na co należy zwracać uwagę 617.4. Przepisy bhp podczas pracy z czynnikami chłodniczymi R134a i R1234yf 647.5. Wskazówki praktyczne dotyczące obsługi układu klimatyzacji 667.5.1. Oględziny wstępne i ogólne sprawdzenie działania układu 667.5.2. Usuwanie czynnika chłodniczego z układu 677.5.3. Napełnianie 707.5.4. Olej sprężarkowy 717.5.5. Filtr powietrza w przedziale pasażerskim (filtr pyłkowy) 747.5.6. Sprawdzenie końcowe 757.6. Dezynfekcja parownika – wady i zalety różnych metod 757.6.1. Dezynfekcja przez natryskiwanie cieczy czyszczącej 757.6.2. Dezynfekcja ultradźwiękami 767.6.3. Dezynfekcja za pomocą sprayów czyszczących 777.6.4. Dezynfekcja ozonem 777.7. Płukanie układu klimatyzacji – wady i zalety różnych metod 787.7.1. Płukanie środkiem czyszczącym 797.7.2. Płukanie czynnikiem chłodniczym 817.7.3. Płukanie azotem 817.8. Środki uszczelniające 828. Wykrywanie usterek w układzie klimatyzacji 838.1. Wykrywanie przecieków 838.1.1. Podstawy prawne – kiedy należy szukać przecieków 838.1.2. Wykrywanie przecieków z pomocą środka fluorescencyjnego i promieniowania ultrafioletowego 838.1.3. Wykrywanie przecieków za pomocą gazu testowego 868.1.4. Wykrywanie przecieków za pomocą azotu 888.2. Diagnostyka przy użyciu szklanego cylindra diagnostycznego 888.3. Diagnozowanie usterek na podstawie pomiarów temperatury przewodów i ciśnienia w układzie 908.3.1. Przyczyny niewłaściwych wartości ciśnienia i temperatury 908.3.2. Urządzenia diagnostyczne do badania układu klimatyzacji 97Podziękowania 100Skorowidz 100  
Kategoria: Wydawnictwo Poradnik i książka
Wyświetleń: 14