Największy w historii poziom przychodów Spółki w roku spowolnienia gospodarczego - Rekordowy wzrost sprzedaży na rynkach wschodnich (w Rosji i na Ukrainie) - Inwestycja w budowę nowej fabryki w Polsce za ok. 45 mln zł

Przychody Grupy Zelmer, największego polskiego producenta drobnego sprzętu AGD, po czterech kwartałach 2009 r. osiągnęły wartość 504,4 mln PLN i były wyższe o 8% w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego, kiedy to osiągnęły wartość 465,4 mln PLN. W czwartym kwartale ubiegłego roku wzrosły o 9% w stosunku do tego samego okresu roku 2008 i osiągnęły wartość 164,0 mln PLN.

W 2009 r. Spółka wypracowała zysk netto w wysokości 18,1 mln PLN w porównaniu do 24,8 mln PLN w analogicznym okresie roku ubiegłego. Wpływ na poziom zysku netto w 2009 r. miały skutki notowanego od końca 2008 r. kryzysu gospodarczego oraz koszty inwestycji na rozwój i restrukturyzację jakie Spółka poniosła w 2009 r.

- Inwestycje w budowanie wartości marki Zelmer w Europie przynoszą efekty. Od 2007 r utrzymujemy pozycję lidera w Polsce, w 2009 r. awansowaliśmy na trzecie miejsce pod względem udziałów w rynku małego AGD w Europie Środkowo-Wschodniej oraz ponad trzykrotnie zwiększyliśmy udziały w rynku rosyjskim i ukraińskim. – powiedział Janusz Płocica, Prezes Zarządu Zelmer S.A.

Sprzedaż eksportowa Zelmer S.A. wzrosła po czterech kwartałach 2009 r. o 22% w porównaniu do r. 2008 (126,6 mln PLN) i wyniosła 153,9 mln PLN, co stanowi 31% przychodów Zelmer S.A. W czwartym kwartale 2009 r. osiągnęła najwyższy dla Spółki poziom 58,3 mln PLN, osiągając 53% wzrost w porównaniu do analogicznego okresu roku 2008, kiedy to wyniosła 38,1 mln PLN.

Na coraz lepszą pozycję marki Zelmer na strategicznych rynkach Europy Środkowo – Wschodniej duży wpływ miała rozpoczęta w III kwartale największa kampania reklamowa w historii Spółki. W związku z przeprowadzoną kampanią zanotowano rekordowe wzrosty sprzedaży w Rosji (+258%), mimo spadku dynamiki tego rynku – Taki wynik to efekt wsparcia reklamowego, budowy własnej organizacji dystrybucyjnej oraz wprowadzenia nowych wyrobów dedykowanych dla tych krajów, np. odkurzaczy piorących – dodaje Janusz Płocica. W rosyjskim rynku odkurzaczy piorących Zelmer awansował na II pozycję zwiększając swój udział z 2,8% do 9,3%.

Po czterech kwartałach 2009 r. sprzedaż krajowa ukształtowała się na poziomie 350,5 mln PLN, co oznacza wzrost o 3,4% w stosunku do tego samego okresu roku poprzedniego, kiedy wyniosła 338,9 mln PLN. Na wzrost sprzedaży krajowej wpływ miało przede wszystkim zwiększenie oferty handlowej o nowe kategorie produktów, skuteczne działania marketingowe oraz trade – marketingowe przeprowadzone przez Spółkę w 2009 r.

Rok 2009 był dla Spółki rokiem inwestycji, które widoczne będą w wyniku roku 2010 oraz następnych latach. Spółka zdecydowała się przystąpić do ofensywy marketingowej wspartej kampaniami telewizyjnymi na 5 rynkach w trudnym okresie spowolnienia gospodarczego. Ponadto kontynuowano proces budowy nowoczesnej i efektywnej bazy wytwórczej. W ramach tego procesu przeprowadzono Program Dobrowolnych Odejść, wydzielono dwa zakłady (zatrudniające łącznie 374 osób) oraz podjęto decyzję o budowie nowej fabryki.

Jednym z większych wydarzeń i wyzwań w roku 2010 będzie dla nas budowa nowej fabryki o wartości ok. 45 mln zł. Przeprowadzkę zaplanowaliśmy na połowę roku 2011 r.
– podsumowuje Janusz Płocica. Produkcja w nowym miejscu będzie odbywać się w jednym budynku na powierzchni 20 000 m2, a nie jak do tej pory w kilku starych halach w centrum Rzeszowa. Spółka jest zainteresowana dwoma miejscami pod inwestycję – terenem należącym do Specjalnej Strefy Ekonomicznej Głogów Młp. (8 km od Rzeszowa) oraz działką przy ul. Ciepłowniczej w Rzeszowie. O wyborze miejsca zadecyduje rachunek ekonomiczny, m.in. oferowane ulgi podatkowe, cena gruntu, infrastruktura transportowa pozwalająca na swobodną realizację zamówień krajowych i zagranicznych oraz łatwość dojazdu do pracy dla pracowników.

Rok 2009 był dla Zelmera wyjątkowy pod względem pozyskanych środków z Unii Europejskiej na rozwój pracowników, oferty produktowej, automatyzację produkcji oraz wsparcie Programu Dobrowolnych Odejść. Spółka pozyskała na te cele 12 mln PLN.

Zelmer to największy polski producent sprzętu AGD. Głównym akcjonariuszem spółki jest fundusz Enterprise Investors. Firma zatrudnia obecnie ok. 2.500 pracowników. Posiada duży udział w sprzedaży sprzętu AGD na rynkach zagranicznych, eksportując swoje produkty do 35 krajów świata. W 2009 roku Zelmer osiągnął 3 miejsce na rynku małego AGD w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Konsumenci doceniają jakość i zaawansowanie technologiczne produktów rzeszowskiego producenta. Potwierdzeniem mocnej i stabilnej pozycji marki Zelmer wśród klientów jest uznanie jej za Markę Najwyższej Reputacji w niezależnym rankingu PremiumBrand 2009.




Źródło: Zelmer S.A.