Firma Ventia swoją działalność rozpoczęła w roku 2010r. Założona została przed dwóch pasjonatów branży HVAC- Bogdana Matusiaka oraz Piotra Wiśniewskiego. Od samego początku istnienia firmy głównym jej obszarem działalności była dystrybucja urządzeń oraz elementów instalacji do zastosowania w branży HVAC. Dziś rozmawiamy z jednym ze współzałożycieli i współwłaścicieli firmy Ventia Panem Piotrem Wiśniewskim o tym minął rok 2014, jakie przewidują prognozy na nadchodzący rok i w jakim kierunku planowany jest rozwój firmy. Zapraszamy.

Wywiad z  Piotrem Wiśniewskim otwiera nasz cykl

Redakcja: Jak podsumuje Pan rok 2014 w branży w Polsce?

Piotr Wiśniewski: Dla firmy Ventia rok 2014 był kolejnym rokiem wzrostu obrotów. Osiągnęliśmy ponad 38% wzrost przychodu, osiągając obrót o wartości ponad 25 mln. PLN. Co wykroczyło znacznie, ponad nasze plany i oczekiwania. Sądzę, że osiągnęliśmy to nie tylko dzięki stabilnemu rozwojowi firmy oraz ciężkiej pracy naszego zespołu pracowników, ale również dzięki wzrostowemu trendowi ilości inwestycji budowlanych w Polsce. Nie można jeszcze mówić o boomie budowlanym, z jakim mieliśmy do czynienia przed rokiem 2009, ale stały, coroczny wzrost aktywności inwestorów pozytywnie nastraja na przyszłość. Tą tendencję można zauważyć również w zwiększającej się ilości powstających nowych projektów branżowych, co powinno przełożyć się na konkretne realizacje w kolejnych latach. Cieszy również fakt, że coraz większa ilość inwestorów oraz projektantów zwraca uwagę na zaawansowane rozwiązania techniczne oraz energooszczędne urządzeń. Coraz częściej inwestorzy zwracają uwagę nie tylko na cenę, czyli koszt instalacji i urządzeń w momencie inwestycji, ale również biorą pod uwagę koszty eksploatacji produktów na przestrzeni lat użytkowania.

R: Jakie prognozy na rok 2015?

PW: Sądzę, że rok 2015 może być kolejnym rokiem stabilnego wzrostu ilości inwestycji budowlanych w Polsce. Świadomi inwestorzy będą coraz bardziej interesować się zaawansowanymi rozwiązaniami technicznymi, kładąc szczególny nacisk na rozwiązania energooszczędne. Firmy oferujące starsze - konkurencyjne cenowo, lecz niemodyfikowane od lat - produkty mogą zacząć sukcesywnie tracić udział w rynku HVAC. Natomiast produkty o dobrym stosunku jakości do ceny, zaawansowane technicznie oraz tańsze w wieloletniej eksploatacji, powinny zdobywać przewagę rynkową. Do takich trendów skłaniają również rozporządzenia Unii Europejskiej, jak na przykład obowiązująca od tego roku Dyrektywa ErP2015.

R: Czy maja Państwo w planach poszerzanie oferty?

PW: W najbliższym czasie firma Ventia będzie się skupiała na rozwoju portfolio produktowego dla marki własnej HAVACO. Nasza marka HAVACO będzie pozycjonowana, jako marka oferująca dobre, proste i sprawdzone produkty, stanowiące konkurencję i alternatywę dla już funkcjonujących rozwiązań na polskim rynku HVAC. Od dłuższego czasu pod marką HAVACO oferujemy kurtyny powietrzne oraz akcesoria montażowe. W tym roku planujemy rozszerzyć ofertę o kolejne urządzenia oraz elementy instalacji HVAC.

Prowadzimy również rozmowy z renomowanymi europejskimi producentami produktów HVAC, którzy dotychczas nie funkcjonują na krajowym rynku lub są reprezentowani w sposób niszowy. Dodatkowo w najbliższym czasie nasi dotychczasowi partnerzy biznesowi, np. KOMFOVENT, STAVOKLIMA, NOVOVENT, planują wprowadzić na rynek swoje nowe produkty i rozwiązania techniczne do już funkcjonującej oferty.


 R: Czy w Pana odczuciu sprzedaż urządzeń HVAC przez Internet ma przyszłość?

PW: Sądzę, że przez Internet mogą być sprzedawane jedynie proste produkty, nie wymagające skomplikowanych czynności przy doborze oraz instalacji. Urządzenia z branży HVAC są najczęściej jednym z elementów całej, małej lub dużej, instalacji wentylacji, klimatyzacji lub chłodnictwa. Najczęściej przy doborze urządzeń potrzebna jest osoba posiadająca branżową wiedzę techniczną (projektant lub przedstawiciel dystrybutora/producenta), co dla przeciętnego inwestora jest nieosiągalne. Dodatkowo do instalacji produktów HVAC najczęściej potrzebna jest fachowa firma, posiadająca odpowiednie narzędzia, wiedzę i doświadczenie w danej dziedzinie. Z uwagi na te aspekty, sprzedaż przez Internet skomplikowanych technicznie urządzeń HVAC, jest trudna. Natomiast może się rozwijać sprzedaż przez internet materiałów eksploatacyjnych dla inwestorów (jak na przykład filtry powietrza) lub produktów bardzo prostych w doborze i montażu (np. wentylatory domowe).

R: Jaki najważniejszy cel biznesowy chciałby Pan zrealizować w tym roku?

PW: Naszym głównym celem biznesowym jest przede wszystkim stabilny wzrost firmy Ventia, jak również umacnianie na polskim rynku HVAC pozycji marek oferowanych przez naszą firmę: Komfovent, Stavoklima, Havaco, Novovent, itp. Poprzez dalszy rozwój struktury handlowej, mamy za cel coraz szersze dotarcie bezpośrednie do klienta (firm z branży HVAC) oraz aktywne jego wsparcie. Chcielibyśmy również w tym roku maksymalnie poszerzyć ofertę produktową firmy Ventia, aby umocnić naszą konkurencyjność na polskim rynku HVAC oraz stanowić atrakcyjnego partnera biznesowego dla naszych kontrahentów.

Odpowiedzi udzielił Wiceprezes Zarządu i współwłaściciel
Piotr Wiśniewski

Dziękuję za rozmowę. Życzymy samych sukcesów w 2015 roku i zrealizowania wszystkich założonych celów!

 

 


 

Zobacz też:

Wywiad z Wojciechem Białasem, Prezesem firmy EURO-CLIMA.