Filtry kabinowe chronią pasażerów pojazdu przed pyłkami roślin, kurzem i spalinami

Wymień filtr kabinowy przed okresem pylenia roślin
Filtry kabinowe zatrzymują szkodliwe substancje z powietrza zasysanego do wnętrza pojazdu. Mocno zanieczyszczone filtry tracą skuteczność, dlatego ich regularna wymiana to inwestycja we własne zdrowie. Filtry z węglem aktywnym dodatkowo zatrzymują szkodliwe gazy.
Większość samochodów osobowych jest obecnie wyposażona w filtry kabinowe, które zatrzymują szkodliwe substancje z powietrza zasysanego do wnętrza pojazdu: spaliny z innych pojazdów, drobne cząsteczki pyłu i sadzę, ale także pyłki roślin i bakterie, ozon oraz związki azotu. Pojemność filtrów kabinowych jest jednak ograniczona, gdy filtr jest mocno zanieczyszczony, jego skuteczność słabnie. Wtedy w kabinie bardzo szybko wzrasta stężenie substancji szkodliwych, szczególnie w ruchu miejskim. Gorszej jakości powietrze stanowi duże obciążenie zwłaszcza dla alergików i małych dzieci. Eksperci z firmy Bosch zalecają regularną wymianę filtrów kabinowych, nie rzadziej niż raz na rok lub po przejechaniu 15 tys. km.

Wiosna – sezon alergii

Optymalną porą wymiany filtra kabinowego jest początek wiosny. Po pierwsze dlatego, że filtry kabinowe są jesienią i zimą wyjątkowo narażone na wilgoć, która stanowi podłoże dla rozwoju pleśni i bakterii. Po drugie z tego względu, że wiosną sprawnie działający, a więc skuteczny filtr bardzo się przydaje w obliczu rozpoczynającego się okresu intensywnego pylenia roślin. Filtry kabinowe skutecznie zatrzymują pyłki, dzięki czemu także alergicy mogą oddychać czystym powietrzem, co sprzyja komfortowej i bezpieczniej jeździe – bez łzawienia oczu i ataków kichania.

Badania wykazują, że już przynajmniej co trzecia osoba mieszkająca w krajach Unii Europejskiej cierpi na alergię. Epidemiolodzy dowodzą, że przyczyną rosnącej liczby alergików jest przede wszystkim tzw. zachodni styl życia: nowoczesne i czyste mieszkania obniżające nasze zdolności obronne, zwiększający się ruch na drogach, przyzwyczajenia żywieniowe oraz coraz częstsze trzymanie zwierząt w domu.

Rezultatem tych zmian jest znaczne pogorszenie komfortu życia osób dotkniętych alergią. Nasilone objawy to intensywny katar z dużą ilością wodnistej wydzieliny, zatkany nos, ataki kichania, podrażnienia gardła i zatok, pieczenie i łzawienie oczu, połączone ze swędzeniem zmiany na skórze w postaci pokrzywki czy nawracających obrzęków, a nawet trudności w oddychaniu.

Nietrudno dociec jak negatywny wpływ na naszą koncentrację mogą mieć takie dolegliwości podczas prowadzenia samochodu. Brak skupienia, szybko pojawiające się uczucie zmęczenia, spowolnienie reakcji zachodzące podczas ataków alergii mają negatywny wpływ na bezpieczeństwo zarówno prowadzącego, jak i pozostałych pasażerów.

Także dzieci cierpiące na alergię, podczas podróży samochodem, szczególnie w okolicach pól i lasów, są rozdrażnione wskutek nasilenia objawów choroby dodatkowo absorbując uwagę kierującego rodzica.

Zanieczyszczenia powietrza dostającego się do samochodu mają niekorzystny wpływ nie tylko dla alergików. Wdychanie zanieczyszczonego powietrza powoduje negatywne, często nieodwracalne skutki dla zdrowia człowieka. Pomimo naturalnych barier oraz działania mechanizmów obronnych polegających na samooczyszczaniu się dróg oddechowych i płuc zdecydowana większość zanieczyszczeń trafia do oskrzeli lub nawet bezpośrednio do pęcherzyków płucnych, stając się niekiedy źródłem infekcji.

 Bosch|Przekrój standardowego filtra kabinowego Bosch  1) Filtr wstępny zatrzymuje największe cząstki pyłów i brudu. 2) Mikrowłóknina oddziela pyłki roślin i bakterie.  3) Warstwa wzmacniająca dba o optymalny kształt filtra i jego stabilne zamocowanie. Fot.
Standardowy filtr kabinowy firmy Bosch

Zbudowany z trzech warstw standardowy filtr kabinowy firmy Bosch jest gwarancją czystego i świeżego powietrza w kabinie samochodu. Dzięki warstwom o odmiennej strukturze włókien skutecznie wyłapuje zróżnicowane cząstki brudu i zanieczyszczeń

Efektywnie usuwa z kabiny nawet najdrobniejsze pyłki, zarodniki i bakterie. W ten sposób filtr kabinowy Bosch chroni drogi oddechowe kierowcy i pasażerów przed podrażnieniami i zapewnia im lepsze samopoczucie.

Standardowy filtr kabinowy Bosch usuwa do 100 proc. zanieczyszczeń stałych takich jak sadza, pył i cząstki brudu. Dzięki temu powietrze w samochodzie jest czystsze i przyjemniejsze. Jest przystosowany do pracy w temperaturach od -40°C do +85°C.

 Bosch|Przekrój filtra kabinowego Bosch z węglem aktywnym  1) Filtr wstępny zatrzymuje największe cząstki pyłów i brudu. 2) Mikrowłówknina oddziela pyłki roślin i bakterie. 3) Warstwa wzmacniająca dba o optymalny kształt filtra i jego stabilne zamocowanie.  4) Węgiel aktywny separuje nieprzyjemne zapachy i szkodliwe substancje gazowe. Fot.
Filtry kabinowe z węglem aktywnym

Filtr kabinowy z węglem aktywnym dysponuje wszystkimi zaletami standardowego filtra kabinowego. W 100 proc. usuwa zanieczyszczenia stałe, jak sadza, pył i cząstki brudu, pyłki roślin i bakterie.

Dodatkowa warstwa zawierająca węgiel aktywny pochłania szkodliwe gazy takie jak ozon, węglowodory oraz związki siarki i azotu nie dopuszczając ich do kabiny kierowcy. Filtr kabinowy z węglem aktywnym Bosch ma przepustowość i zdolność absorpcji zanieczyszczeń umożliwiające bezproblemową pracę klimatyzacji i nawiewu nawet w tak ekstremalnych warunkach jak przejazd przez tunel lub jazda w korku. W takich sytuacjach poziom zanieczyszczeń wewnątrz samochodu, który nie jest wyposażony w filtr kabinowy, może być nawet sześciokrotnie wyższy niż na poboczu drogi (kabina samochodu działa jak osadnik, w którym odkładają się zanieczyszczenia)

Węgiel aktywny jest wytwarzany ze skorup orzechów kokosowych, które są zwęglane w parze wodnej o temperaturze 800°C. Gąbczasta struktura węgla aktywnego posiada tak dużą powierzchnię wewnętrzną, że jedna łyżeczka węgla odpowiada powierzchni boiska piłkarskiego. Dzięki temu węgiel aktywny jest w stanie zatrzymywać cząsteczki 500 razy mniejsze od grubości ludzkiego włosa.

Wymiana filtra – zrób to sam

Montaż filtrów kabinowych Bosch jest nieskomplikowany. Szczegółowa instrukcja montażu dołączona jest do każdego opakowania filtrów. Instrukcja pokazuje miejsce montażu filtra w pojeździe oraz poszczególne etapy wymiany filtra. Odpowiednie filtry kabinowe standardowe i filtry kabinowe z węglem aktywnym mają identyczne wymiary, stąd można je stosować wymiennie. Dzięki temu każdy kierowca może sam zadbać o czyste powietrze w swoim aucie.

Jak często wymieniać filtr kabinowy?

Eksperci z firmy Bosch zalecają regularną wymianę filtrów kabinowych, nie rzadziej niż raz na rok lub po przejechaniu 15 tys. km. Regularna wymiana filtra jest konieczna i zalecana, ponieważ w miarę osadzania się zanieczyszczeń w jego warstwie filtrującej do kabiny wpada coraz mniej powietrza. Niesie to za sobą następujące konsekwencje:
• Zablokowany filtr kabinowy może doprowadzić do uszkodzenia silnika dmuchawy układu wentylacji.
• Zaparowane szyby to często skutek zmniejszonej przez zanieczyszczenia przepustowości filtra.
• Zanieczyszczenia warstwy filtracyjnej mogą być przyczyną nieprzyjemnego zapachu wewnątrz pojazdu.
Włóknina filtra kabinowego ma odpowiednio dobraną przepustowość powietrza, które zatrzymuje kurz, zanieczyszczenia i pyłki. Biorąc pod uwagę, że w ciągu godziny przez filtr przepływa do 300 m3 powietrza, można bez problemu zrozumieć, dlaczego już po roku lub 15 tys. km przebiegu filtr osiąga „punkt saturacyjny", czyli zmniejszenie przepustowości o 75 proc. w stosunku do nowego wkładu. Jeśli w tym momencie nie wymieni się filtra, nastąpi zablokowanie dopływu powietrza z zewnątrz do kabiny pojazdu. Zablokowany filtr, to także ogromne przeciążenie silnika dmuchawy, a w skrajnym przypadku nawet jego przegrzanie.



Dział Automotive Aftermarket (AA) dostarcza na rynek i do warsztatów samochodowych pełną gamę sprzętu diagnostycznego i wyposażenia warsztatowego, a także szeroki asortyment części zamiennych - od części nowych i regenerowanych po rozwiązania naprawcze do samochodów osobowych i użytkowych. W ofercie znajdują się produkty na potrzeby pierwszego wyposażenia, a także usługi i produkty dla handlu oraz warsztatów opracowywane i produkowane przez firmę Bosch. Ponad 10 000 pracowników w 140 krajach oraz globalna sieć logistyczna dbają o to, by ponad 450 000 artykułów z szerokiej oferty docierało do klientów szybko i na czas. W ramach Diagnostyki AA dostarcza urządzenia diagnostyczne i wyposażenie warsztatów, oprogramowanie diagnostyczne i usługi szkoleniowe. Dodatkowo w kompetencjach działu znajduje się franszyza „Bosch Car Service”, największej na świecie sieci niezależnych warsztatów samochodowych zrzeszającej globalnie około 15 000 warsztatów. Ponadto dział branżowy AA jest odpowiedzialny za ponad 500 partnerów koncepcji warsztatowej „AutoCrew”.

Grupa Bosch jest wiodącym w świecie dostawcą technologii i usług. Poszczególne działy przedsiębiorstwa: Technika Motoryzacyjna, Technika Przemysłowa, Dobra Użytkowe i Techniczne Wyposażenie Budynków, w których zatrudnionych jest ok. 283 500 pracowników, według wstępnych danych odnotowały w 2010 roku obrót w wysokości 47,3 mld euro. Grupę Bosch reprezentuje spółka Robert Bosch GmbH oraz przeszło 300 spółek zależnych i regionalnych w ponad 60 krajach świata. Z uwzględnieniem dystrybutorów Bosch jest obecny w ok. 150 krajach na świecie. Zlokalizowane na całym świecie ośrodki badawczo-rozwojowe, fabryki oraz sieć dystrybutorów stanowią filar wzrostu przedsiębiorstwa. W roku 2010 Bosch przeznaczył ok. 4 mld euro na badania i rozwój oraz zgłosił ponad 3 800 patentów na całym świecie. Produkty i usługi firmy Bosch oferując innowacyjne i praktyczne rozwiązania poprawiają jakość życia.