Rosyjski miesięcznik "MIR KLIMATA" opublikował artykuł nt. światowego rynku klimatyzatorów w roku 2009, oparty na materiałach JARN.

Światowy rynek klimatyzatorów w 2009
Światowy rynek klimatyzacji/klimatyzatorów w 2009 roku

Gwałtownym spadek sprzedaży spowodowany opłakanym stanem gospodarki światowej i niekorzystnymi warunkami pogodowymi (lato 2009 w dużej części planety okazało chłodne), spowodowały ciężką sytuację finansową producentów klimatyzatorów. Dla zwiększenia popytu, większość krajów została zmuszona do zwrócenia się do polityki stymulacji gospodarczej. Wiodący producenci zmuszeni byli do poszukiwania rozwiązań, które pozwoliłyby im zwolnienie magazynów z gotowych produktów by utrzymać swój udział w rynku.
Na ostatniej konferencji ONZ w sprawie zmian klimatu, w ubiegłym roku w Kopenhadze, uznano, że wszystkie kraje powinny podjąć kroki, aby zapobiec globalnemu ociepleniu. W branży klimatyzacji oznacza, że trzeba zwiększyć popyt na energooszczędne i przyjazne dla środowiska produkty, takie jak klimatyzatory inverter i pompy ciepła typu woda-powietrze.

Najgorsza w ciągu ostatniego roku była sytuacja w Europie - w niektórych krajach sprzedaż urządzeń klimatyzacyjnych spadła o ponad 40%. USA w sprzedaży klimatyzatorów okiennych i jednostek RAC spadła o odpowiednio 16 i 16,2%. W Japonii, po datowanym na 31 października 2009 raporcie Japońskiego Stowarzyszenia Producentów Chłodnictwa i Klimatyzacji (JRAIA - Japan Refrigeration and Air Conditioning Industry Association), sprzedaż klimatyzatorów domowych (RAC) wyniosła 6.000.000 sztuk, co oznacza 14,4% mniej niż w tym samym okresie 2008 roku. W tym samym okresie sprzedano 527.212 urządzeń klimatyzacyjnych typu PAC, czyli w tym segmencie odnotowano spadek o 18,3%. W Chinach, pomimo rosnącego rynku krajowego, całkowita sprzedaż eksportowa zmniejszyła się nieznacznie w porównaniu z 2008.

Sytuacja gospodarcza zmusiła rządy do podjęcia kroków na rzecz rozwoju rynku. W Stanach Zjednoczonych w styczniu 2009 r. został wyizolowany pakiet stymulacyjny 787 mld dolarów (ponad 30 mld euro), które przeznaczone są na realizację projektów w zakresie poprawy efektywności energetycznej i energii odnawialnej. W Japonii rząd wprowadził tzw. „ekobally” przysługujące obywatelom na zakup energooszczędnego sprzętu. Środek ten ma poprawić sprzedaż lodówek i telewizorów, ale zapotrzebowanie na klimatyzację nie wzrosło - głównie ze względu na chłodne lato. W Chinach są trzy programy do wzrostu popytu krajowego: plan "AGD na obszarach wiejskich", projekt dotyczący oszczędności energii i recyklingu, a także dotacje na zakup sprzętu gospodarstwa domowego.

W ostatnich latach dla rozwoju rynku wzrosło znaczenie popytu na towary z niższej kategorii cenowej. Wielu producentów było zmuszonych do ukierunkowania się na te rynki, oferując tanie urządzenia masowej produkcji. W okresie spadku popytu na rynkach państw rozwiniętych, dla producentów klimatyzacji staje się niezbędne wejście na rynki wschodzące.

Pomimo spowolnienia gospodarczego, wiele krajów nadal wdraża programy oszczędzania energii i ochrony środowiska. W Europie 26% wszystkich sprzedanych klimatyzatorów to inwertery. W Japonii wskaźnik ten wynosi 100%, w Chinach ich udział wzrósł z 8% w 2008 r. do 17% w 2009 roku. Producenci klimatyzatorów typy inverter uważają, że w 2010 roku ich popularność wzrośnie wielokrotnie, co przyczyni się do zaostrzenia wymogów dotyczących efektywności urządzeń wyprodukowanych w Chinach, które będą miały wpływ nie tylko na chiński, ale także na rynek światowy. Rozwój klimatyzatorów inverter zapewni dodatkowe korzyści firmom japońskim, które są pionierami i liderami w wykorzystaniu tej technologii.

Konkurencja zmusza wiele firm do restrukturyzacji i rozszerzenia zakresu swojej produkcji. LG niedawno ujawniła plany osiągnięcia w 2013 roku sprzedaży klimatyzatorów w wysokości 10 mld $. Aby wzmocnić swoją pozycję na rynku klimatyzacyjnym, Samsung stworzył oddzielną strukturę - AC Solution Team. Haier zdecydował się na reformę jednostek klimatyzacyjnych. W 2009 w Chinach rozpoczęły się wspólne projekty Gree, Daikin, Carrier i Midea. Panasonic ma plany związane z nabyciem Sanyo.

Europa

W Hiszpanii, na jednym z największych rynków europejskich, sprzedaż klimatyzatorów pokojowych w 2009 r. zmniejszyła się o prawie 45%. Krajowy rząd podjął środki mające na celu stymulowanie sprzedaży, ale nie są one skierowane bezpośrednio na wzrost zapotrzebowania na klimatyzację.

W Niemczech, w pierwszych dziewięciu miesiącach 2009 r. sprzedaż klimatyzatorów spadła o 30%, co wynikało przede wszystkim ze spadku popytu na systemy split. We Francji, w tym samym okresie spadła o 10%. W Rosji, gdzie rynek AC wykazuje w ostatnich latach bezprecedensowy wzrost, w pierwszej połowie 2009 r. sprzedaż spadła o 40%. W Turcji, wielkość rynku zmniejszyła się o 20%.

Tylko we Włoszech, sprzedaż klimatyzatorów w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2009 roku utrzymywała się na poziomie tego samego okresu ubiegłego roku.

Stany Zjednoczone

W 2009 w USA zbudowano tylko około pół miliona domów. Sprzedaż RAC spadła o 5%. Dostawy klimatyzacji i powietrznych pomp ciepła, zgodnie z opublikowanym w grudniu dokumentem AHRI, wyniosła 4.500.000 sztuk, co oznacza 15,5% mniej niż w 2008 roku. W tym 1,4 mln pomp ciepła, których było 14,5% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Latem w północno-wschodniej i zachodniej części Stanów Zjednoczonych było deszczowo, co tylko pogorszyło i tak już trudną sytuację, bo magazyny pełne towarów, nie zostały sprzedane w ciągu zimnego lata 2008 roku.

Japonia

W Japonii, dostawa klimatyzatorów domowych w październiku wyniosła 219.565 sztuk, w 25,7% mniej niż w analogicznym miesiącu ubiegłego roku. Mimo startu programu rządowego "ekobally" nie udało się zatrzymać spadku sprzedaży. W celu stymulacji gospodarki rząd Japonii wyda 390 mld jenów (ok. 3,2 mld USD) w celu zachęcenia klientów, kupujących energooszczędne urządzenia.

Chiny

Pierwsze cztery miesiące 2009 roku były najgorszym czasem dla przemysłu klimatyzacyjnego w Chinach w ciągu ostatnich pięciu lat. Od stycznia do kwietnia, dostawy krajowe spadły o 19,1% w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. Jednak sprzedaż klimatyzatorów inverter w miastach takich jak Pekin i Szanghaj, nadal rosła. Od maja do końca listopada, wzrost krajowego rynku klimatyzatorów wyniósł 15,3%.

Wolumeny eksportu od stycznia do września były niższe niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, ale w październiku były one o 27,4% większe niż w tym samym miesiącu 2008 roku. W listopadzie wzrost wyniósł już 47,8%, choć w ujęciu rocznym spadek wyniósł 28,9%.

Zwiększone wymagania w zakresie efektywności energetycznej stymulują rozwój klimatyzatorów inverter, w której to technologii brylowali Japończycy. Jednak taki produkt zaczęli też oferować chińscy producenci, ale po niższej cenie. Wzrost konkurencji może doprowadzić do tego, że niektóre przedsiębiorstwa będą zmuszone do wycofania się z rynku w 2010 roku.

W marcu 2009, Daikin oraz Gree, wiodący producenci z Japonii i Chin, rozpoczęły wspólną produkcję tanich klimatyzatorów inverter. Daikin planuje zorganizować centrum badawcze w Chinach, które będzie rozwijać produkty na rynek chiński. Panasonic produkuje klimatyzatory inverter w swojej chińskiej fabryce.

Indie

50-stopniowy letni żar sprawia, że Indie to bardzo atrakcyjny rynek. Wzrost PKB w 2009 r. wynosił 7,9%. Szybki rozwój gospodarczy, któremu towarzyszy stały wzrost liczby biurowców w budowie, oznacza, że wyższy popyt na komercyjne urządzenia klimatyzacyjne. Według JARN, wielkość rynku indyjskiego klimatyzatorów domowych wyniosła 2,2 mln sztuk w 2008 r. i 2,3 mln - w 2009 roku.

Do roku 2012, Panasonic planuje otwarcie własnej produkcji w Indiach. Daikin już nie produkuje systemów VRF i chłodziarek. Hitachi produkuje głównie klimatyzatory pokojowe, a od września 2009 r. - więcej urządzeń komercyjnych. W kwietniu 2010 roku zostanie uruchomiona druga OEM fabryka Haier; duża część produkcji będzie eksportowana do Azji Południowo-Wschodniej i na Bliski Wschód.

LG, Trane i Carrier otwierają w Indiach swoje ośrodki badawcze.

Brazylia

W 2008 roku brazylijski rynek klimatyzatorów wyniósł 1,2 mln sztuk. Pomimo kryzysu gospodarczego w 2009 r., odnotowano wzrost sprzedaży o 12%.

Hitachi także otworzyło własną firmę w Brazylii specjalizującą się w produkcji klimatyzatorów pokojowych. Pierwsze produkty zejdą z linii produkcyjnej na jesieni 2010 roku. W 2009 roku LG oraz Gree zwiększyły moce produkcyjne w Brazylii.

Głównym bodźcem rozwoju rynku krajowego w Brazylii są najbliższe Mistrzostwa Świata 2014 i Igrzyska Olimpijskie 2016.

Tajlandia

Gospodarki Tajlandii, doświadczona w 2009 r., odnotowuje spadek o 20%. Jednak tym kraju istnieją główne bazy produkcyjne ważniejszych japońskich i innych firm zagranicznych.

LG zamierza zbudować swoja fabrykę w Tajlandii, ponieważ uważa, że kraje ASEAN (Stowarzyszenia Narodów Azji Południowo-Wschodniej) są bardzo ważnym rynkiem. To także zmotywowało Samsunga, który przeniósł się tu z produkcją klimatyzatorów typu inverter. Daikin zwiększył produkcję sprężarek, a Fujitsu General rozpoczął produkcję w Tajlandii. Wzrosła wielkość produkcji Melco i został rozszerzony asortyment produktów Haier w Tajlandii.

Inne rynki azjatyckie

Rynek Singapuru nie zmienił się w porównaniu z 2008. Sprzedaż klimatyzatorów domowych i handlowych z Tajwanu spadła o 30%. Wielkość wietnamskiego rynku klimatyzacyjnego wyniosła 350.000 jednostek, co jest porównywalne z danymi za rok 2008.