Od 1 kwietnia 2009 polscy przedsiębiorcy mogą zgłaszać swoje kandydatury do zwycięstwa w prestiżowym, międzynarodowym konkursie, organizowanym w Polsce już po raz siódmy.




Realizując konkurs od 2003 roku, Ernst & Young Polska pragnie wyróżnić wiodących przedsiębiorców i innowacyjnych wizjonerów, twórców firm z powodzeniem konkurujących na rynku, a zarazem wnoszących istotną wartość w życie własnego regionu. Tytuł Przedsiębiorcy Roku 2009 zdobędzie ten spośród tegorocznych kandydatów, który wbrew niesprzyjającym warunkom gospodarczym, spełni wymogi konkursu i zyska uznanie niezależnego Jury, pracującego pod kierownictwem byłego premiera RP, Jana Krzysztofa Bieleckiego.
Start kolejnej edycji konkursu poprzedziło badanie przeprowadzone przez Ernst & Young wśród 200 wiodących przedsiębiorców europejskich, w tym także finalistów minionej edycji konkursu Ernst & Young Entrepreneur of the Year m.in. z Wielkiej Brytanii, Francji, Niemiec, Rosji czy Ukrainy. „Wyniki badania są optymistyczne” – przekonuje Barbara Górska, dyrektor polskiej edycji konkursu – „Przedsiębiorcy w całej niemal Europie upatrują w kryzysowej sytuacji szansy na wzrost swoich biznesów. Są znacznie bardziej odważni niż menedżerowie reprezentujący korporacje.
Przykładowo, aż 48% ankietowanych (w porównaniu z 20% przedstawicieli korporacji) pomimo gospodarczego spowolnienia planuje ekspansję na zagraniczne rynki, aż 47% (w korporacjach jedynie 19%) przymierza się do rozwijania nowych linii produkcji a 38% (w korporacjach 29%) podkreśla swoją aktywną komunikację z kredytodawcami, analitykami i agencjami ratingowymi.” Europejscy przedsiębiorcy nie przesadzają ponadto z redukowaniem inwestycji. Aż 37% z nich nie zamierza zmniejszać nakładów na inwestycje w marketing, szkolenia, IT, R&D i rekrutację kadr wspomagających sprzedaż. Zdaniem Barbary Górskiej „przedsiębiorcy intuicyjnie zawierzają przemyślanym, ukierunkowanym inwestycjom, bo wiedzą, że to one będą kołem zamachowym, które na nowo uruchomi wyhamowaną gospodarkę. Wiedzą też, że inwestycje stanowić będą klucz do konkurencyjnej przewagi. Warto pamiętać o tym, że wiele wiodących, globalnych przedsiębiorstw właśnie w czasach kryzysu zbudowało własną potęgę.”
Konkurs Ernst & Young Entrepreneur of the Year to jedyna tej skali (ponad 10 000 kandydatów rocznie), międzynarodowa inicjatywa promująca najlepszych przedsiębiorców na świecie, realizowana od 1986 roku, obecnie już w niemal 50 krajach świata. Zwycięzca polskiej edycji reprezentował będzie swój kraj w międzynarodowym finale w Monte Carlo na wiosnę 2010 roku. Dotychczasowymi zwycięzcami konkursu byli Krzysztof Pawłowski, Zbigniew Sosnowski, Tadeusz Winkowski, Maciej Duda, Dariusz Miłek oraz Michał Kiciński i Marcin Iwiński.
W skład jedenastoosobowego Jury wchodzą wybitne osobistości polskiej sceny publicznej oraz zwycięzcy minionych edycji. Grono jurorskie, w pełni niezależne od Ernst & Young, kieruje się w procesie oceny kandydatów takimi kryteriami jak: przedsiębiorczość, strategia firmy, jej wyniki finansowe, ekspansja międzynarodowa, innowacyjność oraz relacje z pracownikami i otoczeniem, w którym firma funkcjonuje. Zasady konkursu są niezmienne i takie same na całym świecie.
Udział można zgłaszać w trzech kategoriach konkursowych: Produkcja, Usługi oraz Nowy Biznes. W kategorii Nowy Biznes na wygraną mają szansę młode, innowacyjne firmy, obecne na rynku nie dłużej niż pięć lat. W konkursie wyróżniony zostanie ponadto przedsiębiorca, który zakwalifikuje się do Kategorii Specjalnej - Społecznej Odpowiedzialności Biznesu.
Werdykt ogłoszony zostanie w listopadzie, podczas Gali Finałowej transmitowanej przez telewizje TVN24 i TVN CNBC Biznes.
Termin przesyłania formularzy aplikacyjnych, które można znaleźć na stronie internetowej www.przedsiebiorcaroku.pl oraz www.ey.com/pl/eoy, upływa 1 czerwca 2009.
Partnerami konkursu są: Credit Suisse, Gazeta Wyborcza, Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie, Harvard Business Review, TVN24, TVN CNBC Biznes.
Więcej informacji o konkursie można znaleźć na stronach: www.przedsiebiorcaroku.pl oraz www.ey.com/pl/eoy