Koncerny Renault i EDF ogłosiły podpisanie porozumienia dotyczącego wprowadzenia na wielką skalę systemu transportu indywidualnego o zerowej emisji. Celem porozumienia jest uczynienie z samochodów elektrycznych niezawodnego i atrakcyjnego w oczach konsumentów środka transportu. Informacje o nawiązaniu partnerskiej współpracy ogłosili w Paryżu - Carlos Ghosn, Prezes Renault i Nissana oraz Pierre Gadonneix, Prezes i Dyrektor Generalny EDF.


Alians Renault-Nissan chce stać się największym światowym producentem samochodów o zerowej emisji. Francja będzie jednym z pierwszych rynków na świecie, na którym pojawią się w 100% elektryczne samochody, podobnie jak Izrael, Dania, Portugalia, stan Tennessee w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej i prefektura Kanagawa w Japonii, które już podpisały podobne umowy z Aliansem Renault-Nissan.
EDF, do której należy największa na świecie flota samochodów elektrycznych, dysponuje bogatym know-how i doświadczeniem w zakresie technologii magazynowania energii elektrycznej, a także infrastruktury ładowania akumulatorów oraz w dziedzinie eksperymentów z pojazdami przystosowanymi do ładowania. EDF pragnie promować czyste i ciche środki transportu.
Zgodnie z podpisanym w październiku 2008 porozumieniem, Alians Renault-Nissan oraz EDF chcą udostępnić konsumentom samochody elektryczne w 2011 r. W tym celu Alians Renault-Nissan i EDF przeanalizują innowacyjne rozwiązania biznesowe, otwarte na innych operatorów i zakładające docelowe utworzenie Operatora Mobilności Elektrycznej. Działalność Operatora Mobilności Elektrycznej będzie polegała na udostępnianiu klientom infrastruktury pozwalającej na ładowanie samochodów w celu zapewnienia odpowiedniego zasięgu samochodów.
Do stycznia 2010 roku partnerzy przeprowadzą analizy inżynieryjne (magazynowanie energii i infrastruktura ładowania samochodów) oraz prawne (przepisów krajowych i unijnych), a także badania niezbędnych aspektów technicznych i finansowych, łącznie z poszukiwaniem partnerów, tak aby infrastruktura była w pełni operacyjna w momencie wprowadzenia samochodów do sprzedaży w 2011 r.

Aby trwale pogodzić wymóg mobilności i ochrony środowiska z uwzględnieniem wysokich cen ropy, Alians Renault-Nissan postawił na samochód elektryczny o zerowej emisji. Dzięki naszemu partnerowi, grupie EDF, będziemy mogli zaproponować w 2011 r. klientom francuskim sprawne, łatwe w obsłudze samochody elektryczne po przystępnej cenie
– oświadczył Prezes Renault i Nissana, Carlos Ghosn.
Ta technologiczna i przemysłowa współpraca wpisuje się w innowacyjne działania zmierzające do opracowania czystych, konkurencyjnych i ekologicznych samochodów. Chodzi o pogodzenie wyzwania, jakim jest zapewnienie indywidualnej mobilności ze wzrostem gospodarczym i walką z ociepleniem klimatu. Takie jest właśnie zobowiązanie grupy EDF, która wyróżnia się spośród zakładów energetycznych najniższą emisją CO2 w Europie - oświadczył Pierre Gadonneix, Prezes i Dyrektor Generalny EDF.


Renault

Grupa Renault osiągnęła w 2007 r. obroty netto w wysokości 40.682 mln euro. Zajmuje się projektowaniem, produkcją i sprzedażą samochodów osobowych i dostawczych na całym świecie. Jest obecna w 118 krajach i sprzedaje samochody pod trzema markami – Renault, Dacia i Samsung. Zatrudnia 129.000 osób na świecie.

Nissan

Nissan Motor Company osiągnęła w 2006 r. obroty netto w wysokości 10.468 mld jenów. Nissan działa na wszystkich najważniejszych rynkach samochodowych na świecie i oferuje pełną gamę samochodów osobowych, furgonetek, kombivanów i furgonów pod markami Nissan i Infiniti. Nissan zatrudnia 220 000 osób na świecie.

Alians Renault-Nissan

Alians Renault-Nissan, utworzony w 1999 r., sprzedał w 2007 r. 6.160.046 samochodów. Jego celem jest uplasowanie się wśród trzech największych producentów samochodów osobowych na świecie pod względem jakości, technologii i zyskowności.

EDF

Grupa EDF, jeden z liderów na europejskim rynku energii, jest zintegrowanym operatorem prowadzącym działalność w zakresie produkcji, przesyłu, rozdziału, handlu i sprzedaży energii. Jest największym producentem energii elektrycznej w Europie i dysponuje we Francji głównie wodnymi i jądrowymi elektrowniami, które dostarczają 95% jej produkcji, nie emitując CO2. Spółki zależne zajmujące się przesyłem i rozdziałem energii, eksploatują 1.246.000 km napowietrznych i podziemnych linii elektrycznych średniego i niskiego napięcia oraz ok. 100.000 km sieci wysokiego i bardzo wysokiego napięcia. Grupa jest dostawcą energii i usług dla ponad 38 mln klientów na świecie, w tym ponad 28 mln we Francji. W 2007 r. Grupa osiągnęła obroty skonsolidowane w wysokości 59,6 mld euro, w tym 44% poza Francją, na terenie Europy. EDF, jest notowana na Giełdzie Paryskiej i jest jedną ze spółek uwzględnianych przy obliczaniu wskaźnika CAC 40.

Źródło: Renault Polska