TNT, globalny koncern pocztowo-kurierski, uruchomił pierwszy kompleks magazynowo-biurowy wolny od emisji dwutlenku węgla (CO2). Inwestycja, zlokalizowana w holenderskim Veenendaal, jest pierwszym z szeregu “zielonych” budynków, które firma tworzy w ramach autorskiego globalnego programu prośrodowiskowego o nazwie Planet Me.


Szacuje się, że branża transportowa generuje 18 proc. globalnej emisji dwutlenku węgla, dlatego TNT chce ograniczyć emitowanie CO2 w swoich działaniach. Ważnym ogniwem jest właśnie infrastruktura magazynowa i biurowa: budynki TNT znajdują się w 65 państwach i mają łączną powierzchnię 3 000 000 m2.

Oddział TNT, zatrudniający 140 osób, rozpoczął działalność z końcem października jako główne centrum dystrybucji poczty dla miasta Veenendaal i okolic. Design budynków wyróżnia je z otoczenia: zostały zaprojektowane tak, aby maksymalnie korzystać ze światła dziennego, ograniczając tym samym potrzebę instalacji sztucznego oświetlenia. Budynek sam generuje energię potrzebną do funkcjonowania – służy temu ponad 300 paneli słonecznych. Do ogrzania i chłodzenia budynku wykorzystywane są wody gruntowe. Ta kombinacja technologii i nowoczesnych rozwiązań pozwala zaoszczędzić ponad 70 proc. energii w porównaniu z tradycyjnym budynkiem.
Projekt powstał we współpracy z pracownią VolkerWessels. Wymogiem TNT wobec projektu było to, by podczas eksploatowania budynek nie emitował CO2. VolkerWessels opracowała takie rozwiązania, jak ekologiczne toalety (zasilane w wodę za pośrednictwem zbiorników deszczówki), energooszczędne ekspresy do kawy oraz biodegradowalne meble. Do wyłożenia chodników wykorzystano używany klinkier. TNT zamierza lokować swoje oddziały w pobliżu węzłów transportu publicznego i miejsc zamieszkania większości pracowników - przyczyni się to do ograniczenia emisji CO2 generowanego w drodze do pracy. Pierwszy zostanie zlokalizowany w holenderskim Hoofddorp i udostępniony w 2010 roku.
Działania te są częścią programu Planet Me na rzecz ochrony klimatu - globalnego projektu środowiskowego TNT, którego celem jest ograniczenie emisji CO2 na wszystkich polach działalności firmy. Planet me definiuje strategię TNT nie tylko w obszarach operacyjnych (m.in. transportu lotniczego i drogowego, infrastruktury magazynowej, podróży służbowych) - firma zachęca swoich 160 000 pracowników i ich rodziny do proekologicznych zachowań w miejscu pracy i poza nią. Firma inwestuje ponadto w budowę floty pojazdów elektrycznych i hybrydowych oraz paliwa alternatywne. Jedną z najnowszych inicjatyw jest międzynarodowy konkurs dla kierowców firmy o nazwie “Drive Me Challenge”. Badania dowodzą bowiem, że dzięki odpowiednim technikom jazdy i zmianie przyzwyczajeń każdy kierowca może nie tylko zwiększyć bezpieczeństwo i ograniczyć ilość zużywanego paliwa, lecz również zmniejszyć emisję CO2 – aż o 25 proc. Finał konkursu odbył się 12 listopada na torze wyścigowym Vairano pod Mediolanem.
Działania TNT docenili eksperci, dwukrotnie przyznając firmie pierwsze miejsce w Dow Jones Sustainability Index (DJSI) - światowym rankingu efektywności zarządzania, obejmującym wiodące korporacje świata, bazujące na modelu zrównoważonego rozwoju.

TNT N.V.
, z siedzibą główną w Holandii, zapewnia szeroką ofertę usług pocztowych i kurierskich na całym świecie. TNT stworzyło sieć efektywnych połączeń transportowych w Europie i Azji i konsekwentnie rozszerza zasięg prowadzonych operacji. TNT świadczy usługi w ponad 200 państwach i zatrudnia ponad 161 tys. pracowników. W 2007 roku przychody firmy wyniosły 11 mld EUR, a zysk operacyjny 1,192 mln EUR. Walory TNT N.V. są notowane na giełdzie w Amsterdamie. TNT w swych działaniach kieruje się zasadami odpowiedzialności społecznej. Jest partnerem agend ONZ: Światowego Programu Żywnościowego (United Nations World Food Programme) oraz Programu Narodów Zjednoczonych ds. Ochrony Środowiska (United Nations Environmental Programme). Działania te są doceniane: w 2008 roku firma ponownie zdobyła najwyższą pozycję wśród firm sklasyfikowanych w Dow Jones Sustainability Index oraz Carbon Disclosure Project. group.tnt.com
Źródło: Omega Communication