W ciągu najbliższych 3 - 5 lat zielony dom Panasonic będzie wolny od emisji dwutlenku węgla (CO2).


Warszawa, 16 kwietnia 2009 r. – Panasonic Corporation otwiera Eco Ideas House, superekologiczny dom zbudowany w oparciu o najbardziej zaawansowane, przyjazne środowisku rozwiązania, które są lub będą w przyszłości stosowane przez firmę Panasonic. Futurystyczny showroom został umiejscowiony na terenie Panasonic Center w tokijskiej dzielnicy Ariake. Nowy obiekt łączy zaawansowane technologie Panasonic służące oszczędzaniu, tworzeniu i magazynowaniu energii. Eco Ideas House został zbudowany wyłącznie z materiałów ekologicznych i dzięki nim będzie eksploatowany. Wykorzystanie naturalnych surowców, takich jak drewno czy woda, pozwolą zaprezentować zielony styl życia, praktycznie wolny od emisji CO2. Eco Ideas House będzie otwarty dla zwiedzających w weekendy i w okresach wakacyjnych począwszy od 18 kwietnia br.

U podstaw stworzenia przez Panasonic Eco Ideas House leży globalna strategia Eco Ideas dotycząca ochrony naturalnego środowiska i wstrzymania niekorzystnych zmian klimatycznych. W październiku 2007 roku, Panasonic odnowił swoje zobowiązanie, w ramach tej strategii. Firma zadeklarowała zarządzanie zgodne z zasadami ekorozwoju i przyspieszenie aktywności w kierunku przeciwdziałania globalnemu ociepleniu poprzez trzy główne inicjatywny:
- Eco Ideas dla procesów produkcyjnych, w ramach której za cel przyjęto redukcję emisji CO2 w europejskich obiektach produkcyjnych Panasonic do marca 2010 r. o 10%,
- Eco Ideas dla produktów, która oznacza wprowadzenie w Europie dwudziestu ‘Zielonych Produktów’ oznaczonych listkiem ‘eco ideas’ wyróżniających się najwyższą wydajnością energetyczną i największymi możliwościami zapobiegania emisji gazów cieplarnianych,
- Eco Ideas dla każdego, która ma na celu budowanie świadomości ekologicznej poprzez objęcie działaniami zarówno lokalne społeczności jak i pracowników.
Oparty na tej strategii działania Eco Ideas House jest inicjatywą, która ma promować ekologiczny styl życia, którego efektem będzie redukcja emisji CO2 przez gospodarstwa domowe. Będzie to możliwe poprzez tworzenie innowacyjnych produktów z zakresu elektroniki konsumenckiej oraz AGD, których ideą przewodnią jest minimalny wpływ na środowisko wokół nas. W celu realizacji wizji domu firmy Panasonic, jaki ma powstać w ciągu najbliższych 3 do 5 lat następujące rozwiązania będą kolejno wdrażane w Eco Ideas House:
1. Skonstruowanie domu, który nie powoduje emisji CO2, dzięki zintegrowaniu najnowszych energooszczędnych urządzeń domowych i przyjaznych środowisku produktów jak np. ogniwa paliwowe domowego użytku, panele słoneczne i baterie wielokrotnego ładowania do oszczędzania, tworzenia i magazynowania energii.
2. Zaproponowanie idealnego, ekologicznego stylu życia przez zaadoptowanie na potrzeby Eco Ideas House rozwiązań architektonicznych charakterystycznych dla Japonii, dzięki którym dom ten będzie wygodny dla mieszkańców o każdej porze roku.
Eco Ideas House powstał dzięki wykorzystaniu technologii i know-how trzech firm wchodzących w skład Panasonic Group: Panasonic Corporation, Panasonic Electric Works i PanaHome, odpowiednio dostarczających urządzenia, materiały budowlane, wyposażenie budynków mieszkalnych i konstrukcje domów.


Redukcja emisji CO2 w Eco Ideas House osiągnięta zostanie poprzez zastosowanie energooszczędnych urządzeń domowych i wyposażenia mieszkalnego firmy Panasonic jak lodówki, pralki, telewizory czy klimatyzatory. Cel ten osiągnięty zostanie również poprzez zastosowanie w nim izolatorów ciepła, baterii akumulatorowych i baterii słonecznych.
W Eco Ideas House zastosowano hybrydowy system wentylacyjny, stanowiący połączenie naturalnej i mechanicznej wentylacji, który ogranicza emisję CO2 poprzez wykorzystanie naturalnego przepływu wiatru i kontrolowanie przepływu powietrza przez klimatyzatory. Zainstalowany w pokoju dziennym Wind Passage Tower S ochładza latem a zimą ociepla powietrze przy podłodze, co zapewnia energooszczędną wentylację. Jednocześnie klimatyzator wysyła optymalny strumień powietrza dla każdej osoby przez wykrywanie za pomocą sensora lokalizacji i ruchów znajdujących się w pokoju osób. I tak, urządzenie to wysyła dostatecznie ciepłe powietrze do osoby, która czyta i umiarkowanie ciepłe do osoby, która zajmuje się pracami domowymi.
Ponadto redukcja emisji CO2 w Eco Ideas House realizowana jest poprzez mądre kontrolowanie oświetlenia sztucznego i naturalnego dzięki specjalnie zaprojektowanemu systemowi oświetlenia, który poprzez przyjmowanie światła słonecznego przez sufit i ściany pozwala na oszczędność energii. Ograniczenie emisji CO2 realizowane jest także dzięki zastosowaniu charakteryzujących się mniejszym zużyciem energii diod LED.
Emisja CO2 w Eco Ideas House redukowana jest także dzięki rozwiązaniom pozwalającym na oszczędność wody. Pozwala na to m.in. zastosowanie specjalnych ekologicznych pralek i suszarek z pochylonym bębnem, które zużywają znacznie mniej wody, a do tego piorą i suszą ubrania bardzo szybko używając technologii pomp cieplnych, które konsekwentnie obniżają koszty energii elektrycznej. Ponadto zastosowanie urządzeń sanitarnych wykonanych ze specjalnego odpornego na rysy i miłego w dotyku materiału, pozwala na zmniejszenie częstotliwości ich czyszczenia, a przez to wpływa na oszczędność wody.
Eco Ideas House umożliwia zredukowanie CO2 dzięki efektywnemu wykorzystaniu ciepła. Pomaga w tym szerokie zastosowanie materiałów próżniowej izolacji od urządzeń domowych takich jak lodówki, słoiki próżniowe po wyposażenie mieszkania czy materiały budowlane. Opracowany przez Panasonic U-Vacua – materiał do próżniowej izolacji, znakomicie wpływa na energooszczędność domu z ulepszoną wydajnością próżniową. Redukcję zużycia energii oraz oszczędność światła i wydatków na ogrzewanie zapewnia zastosowanie energooszczędnej technologii pomp cieplnych, które gromadzą, transferują i wykorzystują w urządzeniach domowych energię produkowaną przez ciepło w powietrzu.
Redukcja emisji CO2 w Eco Ideas House możliwa jest poprzez zastosowanie kombinacji ogniw paliwowych i generatorów energii słonecznej, które wydajnie wytwarzają energię, a także baterii akumulatorowych, które ją magazynują. Ogniwa paliwowe wytwarzają energię elektryczną w domu używając miejskiego gazu (wodór) i powietrza (tlen). Dzięki ciepłu wytworzonemu w tym samym czasie, ogniwa te gotują wodę, która następnie wykorzystywana jest w prysznicu i w systemie ogrzewania podłogowego. System wytwarzania energii słonecznej zastosowany w Eco Ideas House wytwarza energię elektryczną wykorzystując wyłącznie światło słoneczne, co nie emituje CO2 do atmosfery. Wysoką wydajność energetyczną domu zapewnia także litowo-jonowa bateria akumulatorowa, która przechowuje ogromne ilości energii, dzięki czemu optymalizuje energię wewnątrz domu.
Redukcję emisji CO2 w Eco Ideas House wspiera specjalny łączący ze sobą wszystkie urządzenia domowe i wyposażenie system Home Energy Management System (HEMS), który wizualizuje zużycie energii w całym domu. HEMS wyświetla postęp w realizacji założeń energooszczędności, a także daje wskazówki na panelu kontrolnym, jak można go jeszcze zwiększyć.
Eco Ideas House stanowi wyraz nieustających starań Panasonic Group mających na celu dostarczenie rozwiązań, które pozwalają stworzyć dom wolny od emisji CO2. Jest on uosobieniem najnowszych rozwiązań i pomysłów związanych z życiem w zgodzie z ekologicznym trybem życia. Poprzez ten obiekt firma Panasonic może nie tylko zaprezentować swoje ekologiczne idee, ale także promować ideę życia w harmonii ze środowiskiem naturalnym.
Eco Ideas House
Lokalizacja: 2-5-18 Ariake, Koto-ku, Tokio (na terenie Panasonic Center)
Całkowita powierzchnia (budynek): 262 m2 (1F: 121 m2 i 2F: 141 m2)
Cel: Showroom przedstawiający wizję ekologicznego sposobu życia za 3-5 lat
Dostęp: Wycieczki dla zwiedzających dostępne będą w soboty, niedziele i podczas wakacji począwszy od 18 kwietnia br. Wstęp wolny
URL: http://panasonic.co.jp/ecohouse/en (dostępny od 15 kwietnia 2009 r.)
Zobacz więcej zdjęć Eco Idas House: Fuel cell & Storage battery, Lighting design B, Solar panel, Wind passage tower (foto: Panasonic)
Panasonic Corporation jest światowym liderem w rozwijaniu i produkcji elektroniki zaspokajającej szeroką gamę potrzeb konsumentów, biznesu i przemysłu. Firma z siedzibą w Osace, w zakończonym 31 marca 2008 roku finansowym, zanotowała sprzedaż netto w wysokości 9.07 trylionów jenów (90.7 miliardów dolarów).
Akcje firmy notowane są na giełdach w Tokio, Osace, Nagoi oraz w Nowym Jorku (symbol NYSE: PC). Więcej informacji
o firmie i marce Panasonic znajduje się pod adresem http://panasonic.net/ lub http://panasonic.pl/