Producent Nissana X-TRAIL FCV wyposażono w innowacyjny system chłodzenia i ogrzewania wnętrza samochodu wykorzystujący dwutlenek węgla.


Do tej pory, pojazdy elektryczne oraz zasilane ogniwem paliwowym nie mogły zapewnić pasażerom efektywnego ogrzewania, ponieważ nie posiadały źródła ciepła – nie są wyposażone w silnik, w którym ma miejsce spalanie. Firmy Nissan oraz Calsonic Kansei Corporation wspólnie opracowały nowatorski system ogrzewania i chłodzenia wnętrza samochodu wykorzystujący CO2 który zastosowany został w zasilanym ogniwem paliwowym X-TRAIL’u.
Elementem powszechnie wykorzystywanym w systemach chłodzenia i ogrzewania samochodu jest bezfreonowy czynnik chłodniczy HFC-134. Alternatywnym, i jak się okazuje, efektywniejszym ze względu na własności termiczne tego gazu, rozwiązaniem jest wykorzystanie CO2. Jest to gaz bardziej przyjazny dla środowiska niż HFC-134, a jego wykorzystanie przyczynia się do redukcji emisji CO2 do atmosfery. CO2 wydzielany obecnie przez fabryki i zakłady przemysłowe do atmosfery jako zanieczyszczenie może być odzyskiwany i ponownie wykorzystany do ogrzania lub chłodzenia wnętrza samochodu.
Zastosowanie nowego systemu ogrzewania i chłodzenia samochodu było możliwe m.in. dzięki opracowaniu kompaktowej, lekkiej sprężarki zdolnej wytrzymać wysoką temperaturę i wysokie ciśnienie sprężania CO2. Innym czynnikiem, który umożliwił zastosowanie tego nowatorskiego rozwiązania jest opracowanie wymiennika ciepła zdolnego wytrzymać wysokie ciśnienie i temperaturę mocno sprężonego CO2.
Trwają badania nad wykorzystaniem nowatorskiego systemu ogrzewania i chłodzenia w samochodach z silnikami benzynowymi.
Źródło: Nissan Poland

Komentarze

  • czy na pewno innowacja ?

    badania na d zastosowaniem CO2 w kliamtyzacji samochodowej trwają od paru lat np. już dwa lata temu na Automechanice we wrześniu 2002 VISTEON pokazywał studyjną , działającą instalację , SANDEN demonstrował całą serię kompresorów na CO2 .
    pozdr