W najnowszym numerze magazynu Forbes opublikowano ranking Diamenty Forbesa - zestawienie przedsiębiorstw najszybciej zwiększających swoją wartość. W tegorocznym zestawieniu znaleźli się przedstawiciele branży budowlanej, przetwórstwa spożywczego, dostawcy usług i produktów dla przemysłu. Czarnym koniem rankingu są firmy działające w internecie, którym kryzys nie tylko nie zaszkodził, ale wręcz pomógł i pozwolił na bardzo szybki rozwój.

Kryzys rodzi nowe fortuny - ranking Diamenty Forbesa
Diamenty Forbesa 2011Aktualny ranking jest obrazem polskiej gospodarki w okresie spowolnienia. Odzwierciedla to, jak przedsiębiorcy i największe polskie firmy poradziły sobie ze skutkami kryzysu. Problem jest realny, o czym świadczy liczba Diamentów, która spadła w porównaniu z rokiem ubiegłym aż o jedną czwartą. Największym przegranym okazały się firmy średniej wielkości (obroty od 50 do 250 mln zł). Pogorszenie się ich kondycji w dużym stopniu było efektem gwałtownego obcinania wydatków na marketing i reklamę. Atutem małych firm (od 5 do 50 mln zł) okazała się ich elastyczność, dzięki której błyskawicznie zareagowały na zmieniające się otoczenie. Diamenty Forbesa to prestiżowy ranking tworzony za pomocą metody szwajcarskiej, czyli połączenia metody majątkowej i dochodowej.

Stara prawda, że w kryzysie rodzą się nowe fortuny, jak znakomicie pasuje do historii poznańskiego Sunrise System, trzeciego na liście najmniejszych przedsiębiorstw wśród Diamentów z Wielkopolski, regionu, który od kilku lat skutecznie walczy z bezrobociem i z sukcesem rywalizuje o inwestycje zagraniczne. Sunrise System pomiędzy rokiem 2007, poprzedzającym kryzys, a 2010 zwiększył zysk brutto z 0,6 mln do blisko 9 mln zł, a przychody ze sprzedaży w tym czasie wzrosły ponad siedmiokrotnie. Wyniki zostały docenione przez Forbesa i wywiadownię Dun&Bradstreet, która zbierała raporty złożone przez firmy do Krajowego Rejestru Sądowego w 2010 roku. Spółka osiągnęła takie wyniki sprzedając usługi związane z reklamą w internetowych wyszukiwarkach. W 2007 roku jej zarząd podjął decyzję, by wszystkie siły skierować na rozwój i sprzedaż produktów związanych z SEO (search engine optimization - optymalizacja stron www pod kątem ich prezentacji w wyszukiwarkach internetowych) oraz PPC (pay per click - płać za kliknięcie, czyli płatność za reklamę internetową tylko za konkretne efekty. Okazuje się, że to był strzał w dziesiątkę. Mimo, że świat reklamy przeżywał stagnację, Sunrise System szybko się rozwijał, sprzedając swoje usługi m.in. takim firmom jak Bank Zachodni WBK, czy Medicover. Kryzys zaowocował przesunięciem środków z części budżetów reklamowych do wykorzystania w internecie.

Firmy z innych branż również zyskały dzięki katalizatorowi w postaci internetu. Firmy kurierskie swój wzrost zawdzięczają pojawieniu się liczonych w tysiącach sklepów internetowych. Jed­nocześnie zaczęły się zmieniać zwyczaje zakupowe polskich konsumentów, którzy po pierwszym zachłyśnięciu się hiper- i supermarketami bardzo szybko i elastycznie przerzucili się na zakupy w sieci. Początkowo byli to głównie młodzi nabywcy, ale z biegiem czasu (trend towarzyszący ostatnim dwóm latom) również starsze pokolenie, ośmielone spadającymi cenami i dostępnością towarów w internecie, zaczęło interesować się zakupami w sieci. Te dwa procesy, najważniejsze z punktu widzenia branży kurierskiej, wpłynęły na jej szybki rozkwit i pchnęły ją w kierunku rozwoju nowych produktów oraz technologii.

Wg rankingu Forbesa najwięcej Diamentów pochodzi z Mazowsza, a najmniej z województwa świętokrzyskiego. Kolejne miejsca to Wielkopolska oraz Śląsk.

Więcej informacji w najnowszym wydaniu miesięcznika Forbes.