Rok 2011 przyniósł niestabilną sytuację na światowych rynkach finansowych, co nie pozostało bez wpływu na gospodarki większości państw w Europie. Efektem było wyraźne zmniejszenie zaangażowania banków w finansowanie inwestycji, a tym samym ograniczenie nowych projektów na rynku budowlanym.

Komentarz ekspercki Centrum Klima: Podsumowanie roku 2011 w branży wentylacyjno-klimatyzacyjnej
Dodatkowym czynnikiem był wzrost cen surowców, które osiągały rekordowe ceny aż do września 2011 roku, kiedy nastąpiła pewna stabilizacja. Wszystkie te zjawiska nie sprzyjały rozwojowi branży wentylacyjno-klimatyzacyjnej, co odczuli najmocniejsi europejscy gracze. Przykładowo, Lindab - jeden z największych producentów i dystrybutorów systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych w Europie - po trzech kwartałach 2011 roku zanotował jedynie 1% wzrostu przychodów i rentowność operacyjną na poziomie 6,6% (dotyczy wyłącznie segmentu wentylacji).

Kluczem do umacniania pozycji w tak wymagającym otoczeniu makroekonomicznym było umiejętne łączenie działalności produkcyjnej z dystrybucyjną oraz dywersyfikacja rynków zbytu. Taką strategię przyjęła Centrum Klima, zwiększając po trzech kwartałach 2011 przychody o ponad 11%, a zysk netto o niemal 30%. Efektywne zarządzanie sprzedażą i wysoka jakość produktów pozwoliły na dynamiczny wzrost eksportu, który przekroczył już 33% obrotów. Dzięki temu spółka zanotowała stabilną rentowność operacyjną, przekraczającą 10%.

Podobne czynniki makroekonomiczne, jakie miały wpływ na gospodarki całej Europy, były widoczne w Polsce. Choć wzrost PKB, inwestycje infrastrukturalne oraz silny popyt wewnętrzny sprawiły, że w naszym kraju kryzys był mniej odczuwalny, to wiele małych firm nie było w stanie obronić się przed systematycznie spadającymi marżami. Polska branża systemów wentylacyjnych charakteryzuje się wciąż znacznym rozproszeniem – na rodzimym ryku działa około 3000 firm. Tak duża konkurencja powoduje presję cenową, co odbija się na jakości produktów. Pomimo, iż cena nadal jest istotnym czynnikiem decyzyjnym – zwłaszcza w przypadku zamówień publicznych – obserwujemy tendencję do segmentacji rynku: z jednej strony tanich produktów o niskiej jakości, z drugiej systemów droższych, spełniających najbardziej wygórowane normy obowiązujące w Unii Europejskiej. Zwiększanie wymagań przez odbiorców przełożyło się na wyniki Centrum Klima, która po trzech kwartałach 2011 zanotowała w Polsce 60% wzrost sprzedaży produktów własnych.

Zakładamy, że rok 2012 nie przyniesie istotnych zmian w otoczeniu makroekonomicznym, co skutkować będzie mniejszą dynamiką inwestycji na rynku budowlanym. Przyspieszy to naturalną konsolidację branży wentylacyjno-klimatyzacyjnej w Polsce, czyli wypadanie z rynku najsłabszych graczy i powiększanie udziałów przez firmy o ugruntowanej pozycji, oferujących produkty najwyższej jakości. Tendencja do podwyższania standardu systemów wentylacyjnych powinna nadal się umacniać, także w kolejnych latach. Zjawiska te będą sprzyjać rozwojowi Centrum Klima, stąd prognozujemy dalszy wzrost przychodów i utrzymanie stabilnej marży. Planujemy konsekwentne zwiększanie eksportu i umacnianie na rynkach europejskich, gdzie konkurujemy z największymi potentatami europejskimi.


Marek Perendyk, Prezes Zarządu Centrum Klima


Źródło: Centrum Klima S.A.