Samochodowa instalacja klimatyzacyjna oparta na R 744 m.in. zużywa mniej paliwa niż instalacja napełniona czynnikiem syntetycznym R 134a.

Klimatyzacja samochodowa na dwutlenek węgla
Na mocy Protokołu Montrealskiego (1987) z końcem roku 1995 została wstrzymana produkcja czynnika R 12 ze względu na jego destrukcyjne działanie na warstwę ozonowa (ODP=0,82). Na jego miejsce na początku lat 90-tych jako zamiennik wprowadzono czynnik jednorodny R 134a, którego wskaźnik ODP=0.

Wraz z postępem techniki oraz szeroko pojętej ekologii, producenci samochodów szukają nowych rozwiązań dla układów klimatyzacyjnych, a z tym wiąże się zmiana starego czynnika na nowy, lepszy, tańszy oraz bardziej ekologiczny od jego poprzednika. Takim czynnikiem może okazać się dwutlenek węgla (R744). Należy on do grupy naturalnych czynników chłodniczych, do których zalicza się takie czynniki ja; amoniak, węglowodory, woda. Dwutlenek węgla jest nietoksyczny, niepalny, bezbarwny, obojętny, bezwonny, neutralny w smaku. Jego wskaźnik ozonowy ODP=0.

O projekcie klimatyzacji samochodowej na dwutlenek węgla na przykładzie samochodu VW Touran 1,9 TDI (77 kW) czytaj [attach=attach1]w artykule (doc)[/attach]

Artykuł "Klimatyzacja samochodowa na dwutlenek węgla" Krzysztof Mocek opublikowany został w numerze 9/2010 miesięcznika "Technika Chłodnicza i Klimatyzacyjna".

Źródło foto i pdf "Investigation on Additional Fuel Consumption for a R134a and R744 AC – System in a VW Touran": www.vda-wintermeeting.de


Źródło: Technika Chłodnicza i Klimatyzacyjna