273
274
226
276

Klimatyzacja audytoriów i sal widowiskowych (na przykładzie audytorium Politechniki Gdańskiej)

1. Wprowadzenie Użytkowanie dużych audytoriów czy aren widowiskowych jest tak stare jak ludzkość i kultura. W starożytności były to głównie amfiteatry, w których widzowie jak byśmy to dziś powiedzieli byli uzależnieni w zakresie komfortu cieplno-wilgotnościowego wyłącznie od aury. Gwałtowna urbanizacja miast oraz rozwój architektury, kultury, sportów halowych postawiły ludzkość przed koniecznością rozwiązywania nieznanych dotąd problemów technicznych. Duże zagęszczenie osób w budynkach bez okien, uprowadzenie wysokich standardów życia, masowość imprez, spowodowały, że niezbędnym elementem, instalacji większości obiektów stała się wentylacji mechaniczna i klimatyzacja.



2. Specyfika klimatyzacji sal audytoryjnych
Specyfika klimatyzacji sal widowiskowych i audytoryjnych polega na tym, że:
• istnieje bardzo duże zagęszczenie ludzi na 7m2,
• występuje duża emisja zysków wewnętrznych przy małych zewnętrznych,
• widownia rozmieszczona jest amfiteatralnie,
• bardzo często istnieją duże wymagania odnośnie niskiego poziomu hałasu.
Dla skutecznego działania klimatyzacji i wentylacji tych pomieszczeń najważniejsze są: ilość świeżego powietrza częstotliwość wymiany, sposób rozdziału powietrza oraz jego temperatura i prędkość powietrza.
Aby zapewnić w strefie przebywania ludzi odpowiednią czystość i odczuwaną korzystnie temperaturę powietrza, należy mieć możność oddziaływania za pośrednictwem urządzeń klimatyzacyjnych na rozkład parametrów powietrza w przestrzeni pomieszczenia. Rozkład ten związany jest z ruchami powietrza w pomieszczeniu, wywołanymi nie tylko działaniem urządzeń wentylacyjnych, ale również lokalnymi wpływami źródeł ciepła, chłodnych powierzchni przegród, infiltracją powietrza zewnętrznego itd. Jednak rola urządzeń klimatyzacyjnych musi być tu dominująca.
3. Dotychczasowe tendencje w klimatyzacji sal widowiskowych
Klasyczne rozwiązanie klimatyzacji tych sal przedstawiono poniżej.
Ze względu na znaczną odległość centrali nawiewnej i wentylatora wyciągowego nie stosowano zwykle odzysku ciepła, a dla oszczędności energii wykorzystywano recyrkulację. System oparty był o strumieniowy nawiew powietrza za pomocą dysz usytuowanych pod stropem z przedniej ścianie sali nad otworem sceny. Wyciąg następował głównie w stopniach amfiteatru oraz częściowo w stropie.
Schemat instalacji przedstawiono na rys. 1
Badania modelowe wentylacji audytorów (warunków cieplnych i rozdziału powietrza) oraz pomiary w zrealizowanych obiektach (1) pozwalają stwierdzić, że:


• nie uzyskano zamierzonego rozdziała powietrza,
• strumienie powietrza nawiewanego nie dochodziły bezpośrednio do strefy przebywania ludzi,
• istniał duży gradient temperatur pomiędzy niskimi i wysokimi rzędami.
4. Klimatyzacja audytoriów i sal widowiskowych
Czołowe firmy europejskie produkujące elementy dystrybucji powietrza jak TROX, KRANTZ,SCHAKO, PANOL zaczęły lansować nowy sposób klimatyzacji i produkować elementy dla sal widowiskowych do systemu nawiewu dolnego. Podstawowa cecha tego systemu polega na nawiewaniu klimatyzowanego powietrza bezpośrednio w strefę przebywania ludzi. Zalety takiej dystrybucji powietrza są oczywiste. Powietrze docierające do ludzi to świeże powietrze zewnętrzne, w odróżnieniu od powietrza w systemie nawiewu górnego, które zapina dotrze do strefy ludzi, ulega mieszaniec z powietrzem wewnętrznym. Druga podstawowa zaleta polega na niewrażliwości strumienia nawiewanego powietrza na zakłócenia wynikające z prądów konwekcyjnych, jakie powstają nad siedzącymi ludźmi. Te silne prądy konwekcyjne powodują niemożliwe do przewidzenia zakłócenia przepływu przy nawiewie górnym. Jest to szczególnie zauważalne przy pracy w trybie ogrzewania, gdy prądy konwekcyjne odchylają strumień powietrza ku górze, powodując niedogrzanie dolnych partii sali z jednoczesnym przegrzaniem strefy górnej. Przy nawiewie dolnym, różnica temperatur pomiędzy powietrzem wewnętrznym a nawiewanym jest znacznie mniejsza, stąd też strumień powietrza jest stabilny z minimalnym odchyleniem. Jednak nawiew dolny wymaga bardzo starannego doboru nawiewników, co wynika z faktu, że są one zamontowane w odległości kilkudziesięciu centymetrów od ludzi. Praktycznie jedynie nawiewniki z silnie zawirowanym strumieniem zapewniają wysoką indukcję powietrza i szybki zanik gradientu temperatury.
W celu przybliżenia aktualnych tendencji w klimatyzacji sal widowiskowych zostanie omówiona realizacja instalacji w budynku byłej kotłowni Politechniki Gdańskiej adaptowanej na audytorium NOVUM.
Głównym pomieszczeniem zlokalizowanym na I piętrze jest sala audytorium mieszcząca ok. 470 osób.
Sala audytorium posiadaszczególną charakterystykę obciążenia cieplnego, w niedużym stopniu zależną od parametrów termicznych powietrza zewnętrznego. Wynika to z faktu, że podstawowe zyski ciepła pochodzą od przebywających w sali ludzi, a zyski od nasłonecznienia i temperatury zewnętrznej ze względu na brak okien są bardzo małe.
W związku z tym również w okresie zimowym przy pełnym obciążeniu audytorium istnieje konieczność odprowadzania zysków ciepła i nawiewania powietrza o temperaturze niższej niż panująca w sali. W okresie zimowym przy częściowym zapełnieniu sali istnieje z kolei konieczność dogrzewania sali nawiewanym powietrzem.
W związku z powyższym zaprojektowano układ klimatyzacji centralnej z ogrzewaniem powietrznym o symbolu 1K/IW. Projekt branżowy powstał w firmie KLIMASTER s.c. przy współpracy z pracownią architektoniczną ANKO. Podstawowy układ to zblokowany zespół nawiewno-wyciągowy z regeneratorem ciepła. Ze względu na dużą ilość powietrza nawiewanego i konieczność oszczędności energii cieplnej i chłodniczej przewidziano regenerator obrotowy o wysokiej sprawności odzysku ciepła.
Również ze względu na oszczędność energii elektrycznej do napędu zaprojektowano dwubiegowe silniki elektryczne wentylatorów, co w okresie zmniejszonego obciążenia audytorium pozwala na pracę central klimatyzacyjnych ze zredukowaną wydajnością.
Nawilżanie powietrza w okresie zimowym zapewnia elektryczna wytwornica pary.
W okresie postoju klimatyzacji, temperatura dyżurna w sali utrzymywana jest poprzez instalację ogrzewania konwekcyjnego. Taki system powoduje, że nie istnieje konieczność pracy ogrzewania powietrznego w okresie przerwy w użytkowaniu audytorium a uzyskanie temperatury komfortu cieplnego dla ludzi po włączeniu klimatyzacji następuje bardzo szybko.
Ze względu na bardzo dużą wysokość audytorium i trudności z uzyskaniem równomiernego rozkładu temperatur w strefie przebywania ludzi przy chłodzeniu i ogrzewaniu powietrznym zaprojektowano nawiew powietrza poprzez specjalne nawiewniki podłogowe a wyciąg wywiewnikami pod stropem pomieszczenia, co znacznie ogranicza emisję ciepła od oświetlenia elektrycznego.
Nawiewniki podłogowe z wirowym kierunkiem wypływu powietrza charakteryzują się znacznym stopniem indukcji powietrza i równomiernym rozkładem temperatury w strefie przebywania ludzi. Są one zamontowane w posadzce pod fotelami. Pod posadzką wykonano ciśnieniową komorę rozprężną, do której doprowadza się powietrze klimatyzowane. Dla sceny przewidziano nawiewniki dyszowe umieszczone pod sufitem i kierujące świeże powietrze bezpośrednio w ten rejon.
Gorąca woda do nagrzewnic powietrza dostarczana jest z centralnego węzła cieplnego. Chłodzenie powietrza w układzie centralnym IK odbywa się z agregatu skraplającego posadowionego na dachu.
Maszynownia klimatyzacyjna zlokalizowana jest nad ll piętrem w wydzielonym pomieszczeniu.
Centrale nawiewna-wyciągowe produkcji VBW CLIMA ENGINEERING przygotowujące klimatyzowane powietrze dla sali i pozostałych pomieszczeń posiadają bloki: recyrkulacji, filtracji, odzysku ciepła, nagrzewania, ochładzania i nawilżania (IK) oraz przetłaczania powietrza.
Wszystkie układy posiadają mikroprocesorowe systemy automatycznej regulacji i sterowania.
Poniżej przedstawiono podstawowe wskaźniki techniczne dla zespołu IK/IW:
• ilość powietrza dla sali 30 310 m3/h,
• ilość powietrza dla sceny 7 5 4 0 m 3 / h ,
• wydajność chłodnicy centrali 284 kW,
• wydajność nagrzewnicy centrali 145 kW,
• jednostkowa ilość powietrza świeżego 80 m3 / h l osobę.
Schemat układu klimatyzacji audytorium przedstawiono na rys. 2
5. Wnioski z eksploatacji układu klimatyzacji
Zaprojektowana instalacji klimatyzacyjna została zrealizowana w czerwca 1999 roku. Przebieg montażu przebiegał z pewnymi trudnościami wynikającymi z charakteru modernizowanego obiektu, którym była nieczynna kotłownia. Względy konstrukcyjne spowodowały, że pewne istotne fragmenty instalacji kanałowej musiały być wykonane nie całkiem zgodnie z wymaganiami projektowymi. Nie miało to wpływu na samą zasadę działania systemu dolnego nawiewu powietrza, jednak spowodowało podniesienie ogólnego poziomu dźwięku w sali przy pracy klimatyzacji z maksymalną wydajnością. W rezultacie na wysokim biegu poziom hałasu w sali kształtuje się na poziomie ok. 39 db(A) a przy pracy na biegu niskim wynosi 31 dB(A).
Przy eksploatacji sali z częściowym zapełnieniem instalacja pracuje na obniżonej wydajności, co rzecz jasna przynosi wymierne oszczędności w zużyciu energii. Przy pełnej obsadzie sali i wysokiej temperaturze zewnętrznej, jaka występowała w miesiącu czerwcu i lipcu, instalacja pracowała z pełną wydajnością, bez problemów osiągając wewnętrzną temperaturę nawet 22°C.
Bardzo wysoka jednostkowa ilość powietrza zewnętrznego oraz jego dystrybucja bezpośrednio w strefę przebywania ludzi, daje odczucie wyjątkowej świeżości powietrza.
Ze względu na dużą globalną ilość powietrza, bezwładność cieplna pomieszczenia jest bardzo mała, co pozwala w bardzo krótkim czasie ochłodzić lub ogrzać salę po okresie przerwy w użytkowaniu.
Źródła:
1. Nowa technika w inżynierii sanitarnej. Zeszyt 6. Ogrzewanie i wentylacja. Projektowanie wentylacji audytoriów i sal widowiskowych . ARKADY 1976.
2. Poradnik Recknagel, Sprenger. EWFE 1994.
3. Materiały techniczne firm 7ROX i SCHAKO.
4. Materiały archiwalne,firmy KLIMASTER s.c.
5. Materiały techniczne VBW Clima Engineering
Jerzy Bystrzyński, Tomasz Mróz „Klimaster” Gdańsk

Komentarze

Tomasz,

Wiem iż podczas koncertu w tej auli dyrygent przerwał koncert ze względu na "poszum" instalacji. 31 dBa wg założeń projektowych na najniższym biegu to stosunkowo za dużo.

Ro.

redakcja

dział PROJEKTY ma na celu zebranie artykułów na temat konkretnych inwestycji oraz mniej konkretnych dotyczących jednakże projektowania; artykuł powyzej to: instalacja w budynku byłej kotłowni Politechniki Gdańskiej adaptowanej na audytorium NOVUM

andzia

bez hax co to za projekt

mr Wentylator

a gdzie wykres entalpii pomieszczenia, powietrza nawiewanego i wywiewanego w funkcji t zew? ... leeee :(

Tomasz

Primo: To miała być sala audoryjna dla studentów /35dB(A) / a nie sala koncertowa. Więc jeśli dyrygent przerywa koncert z powodu jak to napisano "poszumu", to powinien udać się wraz z orkiestrą do. np. sali koncertowej Radia Gdańsk, gdzie poziom hałasu od pracującej instalacji klimatyzacyjnej jest w zasadzie niemierzalny / 24dB(A) /, gdyż tło akustyczne od ul. Grunwaldzkiej jest większe. Secundo: Budynek powstał w roku 1905 i nie zachowały się jego plany. Kwestia wzrostu poziomu hałasu wynikła z nieoczekiwanego napotkania (po dokonaniu odkrywki ) na wyjściu z szachtu instalacyjnego podciągu, który zawęził przekrój przewodu o niemal 60% i spowodował konieczność podniesienia ciśnienia dyspozycyjnego instalacji - a hałas wiadomo... 20log(dP). Tercio: Wykonawca instalacji "zapomniał" o montażu tłumika w pionowym szachcie a późniejsze ratowanie było nieco mniej skuteczne niz rozwiązanie projektowe.

W celu poprawienia jakości naszych usług korzystamy z plików cookies. Zgodę możesz udzielić poprzez zamknięcie tego komunikatu. Jeśli nie wyrażasz zgody na przechowywanie na Twoim urządzeniu końcowym plików cookies konieczne jest dokonanie zmian w ustawieniach Twojej przeglądarki. Więcej informacji na temat plików cookies i ochrony danych osobowych znajdziesz w Polityce prywatności.