Zainteresowanie dziewcząt naukami ścisłymi i zachęcanie kobiet do wyboru kariery naukowca, to cel trzyletniej kampanii „Science: It’s a girl thing!”. W czwartek rozpoczęła ją Komisja Europejska – poinformowało Przedstawicielstwo KE w Polsce.

KE zachęca dziewczęta do studiowania nauk ścisłych
cience It's a girl thing!
Jak poinformowała w czwartek PAP Marta Angrocka-Krawczyk z Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce, młodzi ludzie zazwyczaj podejmują zasadnicze decyzje dotyczące swojego przyszłego zawodu w wieku od 13 do 17 lat. Na tym etapie nauki zazwyczaj albo wybierają przedmioty ścisłe albo z nich rezygnują.

Z tego powodu pierwsza część kampanii będzie skierowana do uczennic szkół średnich pod hasłem „Science: It's a girl thing!” („Nauki ścisłe są dla dziewczyn”). Celem drugiej fazy akcji będzie zachęcanie studentek do wyboru kariery naukowej.

Kampania będzie realizowana we wszystkich 27 państwach członkowskich Unii Europejskiej w latach 2012/2013. Związane z nią wydarzenia organizowane będą najpierw w sześciu krajach – Austrii, Belgii, Niemczech, Włoszech, Holandii i Polsce.

„Kampania ta pokaże kobietom i dziewczętom, że nauki ścisłe nie są zarezerwowane dla starszych panów w białych fartuchach. Nauki te otwierają fantastyczne możliwości kariery zawodowej i dają szanse wniesienia swojego osobistego wkładu na rzecz społeczeństwa i naszej przyszłości” – ocenia Komisarz do spraw badań, innowacji i nauki Maire Geoghegan-Quinn.

Jej zdaniem niewystarczający udział kobiet w sektorze mającym tak istotne znaczenie dla naszej gospodarki jest nie do przyjęcia w czasach, gdy Europa stara się pobudzić wzrost gospodarczy i zwiększyć liczbę miejsc pracy.

„Mamy nadzieję, że przedstawiając pozytywne przykłady kobiet, które odniosły sukces w tej dziedzinie i pokazując jaki wachlarz możliwości otwierają przed nimi nauki ścisłe, przekonamy większą liczbę młodych kobiet do wyboru kariery naukowej”
– podsumowuje Geoghegan-Quinn.

Kobiety stanowią ponad połowę populacji studentów w Unii Europejskiej i 45 proc. wszystkich doktorantów, ale zaledwie jedną trzecią zawodowych naukowców. Kobiety, które uzyskały tytuł doktora również stanowią mniejszość w inżynierii i przemyśle.

Kampania ma pokazać dziewczynom, że nauki ścisłe są fascynujące i zapewniają ogromne możliwości. Wyjaśni też w jaki sposób badania naukowe odpowiadają na aktualne potrzeby społeczne. Akcji patronować będą znane kobiety - naukowcy.

Akcja rozpoczyna się w czasie, kiedy Komisja Europejska zaproponowała inicjatywę „Horyzont 2020”. Program, ma zwiększyć unijne wsparcie dla badań i innowacji do 80 mld euro na okres 2014–2020 (z 55 mld euro w aktualnym siedmioletnim budżecie).

Oficjalna strona programu Science: It’s a girl thing!: science-girl-thing.eu


Źródło: PAP - Nauka w Polsce