273
274
276
226

HFO-1234yf - nowa generacja w klimatyzacji samochodowej

Czynnik nowej generacji dla mobilnych urządzeń klimatyzacyjnych (MAC). Klimatyzacja staje się kluczową kwestią dla producentów samochodów w kierunku poprawy wydajności pojazdów w zakresie ochrony środowiska.


Producenci samochodów na całym świecie poszukują oszczędnego, ekonomicznie opłacalnego, o niskim współczynniku ocieplenia globalnego (GWP) zamiennika czynnika chłodniczego R-134a. Wraz z DuPont, firma Honeywell opracowała rozwiązanie o nazwie HFO-1234yf, który umożliwia spełnienie niskiego potencjału GWP według wymogów UE.
Niektóre główne korzyści płynące z HFO-1234yf obejmują:
HFO-1234yf może byc czynnikiem typu drop-in zastępując R-134a, co oznacza, że mógłby być wykorzystany w istniejącej flocie samochodów z klimatyzacją bez konieczności kompletnego redesignu obecnych systemów klimatyzacji, co prowadzi do obniżenia kosztów i szybszej adaptacji przez producentów samochodów.
HFO-1234yf jest określany jako najbardziej przyjazny dla środowiska czynnik chłodniczy do klimatyzacji samochodowych. Ma najniższe life-cycle climate performance (LCCP) i ze względu na wyższą wydajność energetyczną powoduje niższe zużycie paliwa. Ponadto trwałość HFO-1234yf w atmosferze wynosi 11 dni, kiedy dla R-134a wynosi ona do 13 lat...
HFO-1234yf, opracowany wspólnie przez firmy Honeywell i DuPont, może być wykorzystany we wszystkich klimatach, co oznacza, że może stać się globalnym zamiennikiem R-134a.
HFO-1234yf jest bezpieczny. Chociaż HFO-1234yf jest średnio palny, badania palności stwierdziły, że ryzyko to jest znacznie mniejsza niż ryzyko palności związanej z użyciem benzyny w samochodzie osobowym.
Poza HFO-1234yf, rozważa się użycie w klimatyzacjach samochodowych czynnika HFC-152a i CO2 (R744). HFC-152a jest czynnikiem łatwopalnym, co wyklucza go z użycia w pojazdach. HFO-1234yf określa się również jako "łagodnie łatwopalny" i wg ASHRAE został slasyfikowany do klasy bezpieczeństwa A2 (niższa toksyczność, palność niższa), tak samo jak R152a. Badania nad palnością tych czynników są w toku i mają potrwać minimum do końca 2009.
Producenci nie podają też szczegółów dotyczących kosztów nowego czynnika.
Jednak biorąc pod uwagę bezpieczeństwo, wydajność i potencjał poprawy klimatu w przyszłości, CO2 jest najbardziej nieszkodliwym dla środowiska i ekonomicznie opłacalnym rozwiązaniem na świecie.

Ford, Mazda, Toyota, Opel – samochody przyszłości

HFO-1234yf Summary


• Excellent environmental properties

– Very low GWP of 4, Zero ODP, Favorable LCCP
– Atmospheric chemistry determined and published

• Low toxicity, comparable with 134a

– Low acute and chronic toxicity
– Significant testing completed

• System performance very similar to 134a

– Excellent COP and Capacity, no glide

• From both internal tests and recent tests at CTS (reported at this conference)

– Thermally stable and compatible with 134a components
– Potential for direct substitution of 134a

• Mild flammability (manageable)

– Flammability properties significantly better than 152a; (MIE, burning velocity, etc)
– Potential for “A2L” ISO 817 classification versus “A2” for 152a based on AIST data
– Significantly different vehicle leak profile than 152a
– Potential to use in a direct expansion A/C system - better performance, lower weight, smaller size than a secondary loop system

Komentarze

Jacek-37

Przypadkiem natknąłem się na "niepalne sprężone powietrze" stosowane w elektronice, postanowiłem zasięgnąć informacji na temat zawartości tego pojemnika i jakie ogarnęło mnie zdziwienie, gdy okazało się że zawartość owego pojemnika to R134a, tak, tak, jako środek czyszczący JEST ON CAŁKOWICIE LEGALNY I NIESZKODLIWY, choć bezpośrednio wpuszczany do atmosfery, tylko w zamkniętych układach urządzeń chłodniczych staje się on niebezpieczny!!!! Ciekawe co?

Stary robol

Czy ktoś bierze pod uwagę, że fluorowodór rozpuszczony w wodzie (para wodna w powietrzu) jest silnie toksyczny i żrący? Tym bardziej w połączeniu z organizmem żywym nie mówiąc nawet o szkle.

Auto

A jak się zapali to zamienia się w fluorowodór i jest silnie trujący dla ludzi i istot żywych przenika przez skórę i dla człowieka wystarczy wchłonięcie 10g w i ciągu 30min kaplica. Można użyć np butan jako zamiennik r134 - łatwo palny? Propan-butan którym sa napędzane samochody z lpg znacznie bardziej palny, tyle że butan jest zbyt tani aby był w klimie w aucie. CO2 jest również tani i 4 krotnie mniej szkodliwy dla atmosfery, jest gazem naturalnym i nieszkodliwym oraz niepalnym.

W celu poprawienia jakości naszych usług korzystamy z plików cookies. Zgodę możesz udzielić poprzez zamknięcie tego komunikatu. Jeśli nie wyrażasz zgody na przechowywanie na Twoim urządzeniu końcowym plików cookies konieczne jest dokonanie zmian w ustawieniach Twojej przeglądarki. Więcej informacji na temat plików cookies i ochrony danych osobowych znajdziesz w Polityce prywatności.