273
274
269
226

Grzejnik z gwarancją jakości

Grzejniki czy ogrzewanie podłogowe kupujemy z myślą, że będą nam służyć przez długie lata. Dlatego zanim dokonamy wyboru, koniecznie zapoznajmy się z gwarancją udzielaną przez producenta. Będzie nas ona zabezpieczać przed ewentualnymi wadami produktu. W naszym interesie jest, aby okres jej obowiązywania był maksymalnie długi - na przykład na urządzenia marki Purmo dostaniemy aż 10 lat gwarancji. Warto także wiedzieć, jak powinien być skonstruowany taki dokument i jakie zapisy powinniśmy koniecznie sprawdzić.

Skuteczna gwarancja

Nikt z nas raczej nie zakłada, że produkt renomowanej marki zawiedzie. I najczęściej to się nie zdarza. Jednak zawsze warto czuć się bezpieczniej, a takie poczucie zapewni nam lektura kilku stron dokumentów przez zakupem grzejników.

W myśl ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej z dnia 27 lipca 2002 roku, gwarancja dotyczy jakości sprzedanego produktu i polega na zobowiązaniu się gwaranta do spełnienia odpowiednich świadczeń na wypadek, gdyby w oznaczonym terminie (okresie gwarancyjnym) ujawniły się wady fizyczne produktu.

Z praktycznego punktu widzenia bardzo ważny jest zapis, że gwarancja jest dobrowolnym działaniem producenta. „Prawo nie nakłada na producenta obowiązku jej udzielania ani nie reguluje jej zakresu lub czasu trwania. Określa jedynie, że dokument powinien zawierać nazwę i adres firmy oraz zakres terytorialny i czasowy gwarancji. Treść nie jest zaś unormowana prawnie.

Podstawę gwarancji stanowi więc oświadczenie sprzedawcy bądź producenta zamieszczone we wręczanym w chwili sprzedaży towaru dokumencie gwarancyjnym, które określa obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego w przypadku, gdyby zakupiony towar nie działał w sposób opisywany przez producenta. W związku z tą dowolnością przed zakupem dokładnie zapoznajmy się się z jej warunkami i zawczasu wyjaśnijmy wszelkie wątpliwości” – radzi Roman Strzelczyk, kierownik działu technicznego w Rettig Heating, firmie produkującej grzejniki i ogrzewanie podłogowe Purmo.

Liczona w latach

Gwarancja to dla nas dowód jakości grzejnika, dlatego zwracamy uwagę na długość jej trwania. Często jednak nie zdajemy sobie sprawy z faktu, że jako całkowicie dobrowolny dokument, gwarancja nie musi być oparta na jakiejkolwiek normie dotyczącej parametrów materiału budowlanego. Żadna instytucja nie sprawdza także, czy dany towar faktycznie odznacza się deklarowaną jakością.

W praktyce oznacza to, że nawet wieloletnia gwarancja nie świadczy o właściwej jakości towaru. Dlatego ufajmy solidnym producentom i sprawdzajmy oprócz gwarancji także inne dokumenty, takie jak deklaracje zgodności z normami, sposób produkcji grzejników, dostępność serwisu gwarancyjnego. Na przykład na wszystkie grzejniki oraz ogrzewanie podłogowe marki Purmo wyprodukowane od 06 marca 2007 roku otrzymamy 10 lat gwarancji.

Jest to potwierdzeniem doskonałej jakości wyrobów marki Purmo biorącej się m.in. z zgodności wszystkich parametrów produktu z odpowiednią normą techniczną. Ponadto produkcja grzejników w Polsce od początku podlegała europejskiemu systemowi kontroli jakości, dzięki czemu w 1995 r. British Standards Institution przyznało firmie Rettig Heating certyfikat jakości ISO 9002 a w roku 2003 ISO 9001:2000 oraz ISO 14001:1996. Nad utrzymaniem najwyższej jakości produkowanych grzejników stale czuwa kilkunastu inspektorów. Audytorzy z Wielkiej Brytanii kilka razy do roku przeprowadzają niezapowiedziane kontrole w fabrykach Rettig Heating w Europie.

„Do tej pory udzielaliśmy gwarancji różnej długości w zależności od produktu. Ponieważ jesteśmy pewni najwyższej jakości i bezawaryjnego działania wszystkich produktów marki Purmo, postanowiliśmy ujednolicić system udzielanych gwarancji i teraz jest to 10 lat dla wszystkich produktów.” – mówi Roman Strzelczyk.

Drobny druk niestraszny

Dokument gwarancyjny musi być napisany jasno i zrozumiale, a wszelkie warunki i okresy, jakie ona obejmuje - precyzyjnie określone. Zapobiega to możliwości dowolnej interpretacji zapisu. Koniecznie powinny się w niej znaleźć sprecyzowane warunki udzielenia, aby nabywca wiedział, na jakie elementy wykonawstwa powinien zwrócić szczególną uwagę.

„Staramy się, aby każdy klient zainteresowany kupnem systemów grzewczych marki Purmo mógł zapoznać się ze szczegółowymi warunkami gwarancji. Wszystkie informacje są dostępne na stronie internetowej www.purmo.pl. Gwarancja zawiera wszelkie warunki, które należy spełnić i precyzyjnie określa sposób rozpatrywania roszczeń. Jest sporządzona w taki sposób, aby warunki były dla nabywcy jasne i zrozumiałe. Jednak aby zapewnić bezawaryjne funkcjonowanie naszych grzejników, musimy być pewni, że zostały one zamontowane zgodnie z przeznaczeniem oraz w oparciu o normy i przepisy budowlane.” – wyjaśnia Roman Strzelczyk.

Stąd w gwarancjach pojawiają się pewne obostrzenia związane głównie z montażem grzejników. Należy się z nimi zapoznać, aby uniknąć późniejszych nieporozumień. Przede wszystkim chodzi o montaż zgodny z normami budowlanymi. Warto zaufać profesjonalnej ekipie instalatorów poleconych przez producenta, którzy dobrze znają produkty i szczegółowe wymagania montażowe. Należy także pamiętać o przeznaczeniu grzejnika.

Np. grzejniki płytowe ze względu na swoją konstrukcję nie mogą być montowane w pomieszczeniach o podwyższonej wilgotności takich jak łazienki, baseny, myjnie (chyba, że są wykonane w wersji z dodatkowym zabezpieczeniem antykorozyjnym). Na grzejniki łazienkowe zamontowane w takich pomieszczeniach gwarancja oczywiście obowiązuje. Dokument gwarancyjny nie będzie także obejmował grzejników nieprawidłowo użytkowanych, np. zdeformowanych przez zbyt wysokie ciśnienie próbne lub zniszczonych w wyniku zamrożenia instalacji.

W przypadku ogrzewania podłogowego pamiętajmy, że jakość systemu zależy od wielu elementów, w tym wykonawstwa. Gwarancję na ogrzewanie podłogowe dostaniemy więc od producenta tylko wtedy gdy wszystkie elementy pochodzą z jednego systemu. Inaczej będziemy dysponować tylko gwarancją na poszczególne części składowe, a nie na całość.

Od instalatorów grzejników czy ogrzewania podłogowego możemy wymagać osobnej gwarancji na wykonawstwo. Zwykle udzielają jej oni na 3 lata.

Przed zakupem trzeba też koniecznie sprawdzić umieszczoną na grzejniku datę produkcji – gwarancja producenta obowiązuje 10 lat od daty zakupu, jednak nie dłużej niż 11 lat od daty produkcji.

Komentarze

W celu poprawienia jakości naszych usług korzystamy z plików cookies. Zgodę możesz udzielić poprzez zamknięcie tego komunikatu. Jeśli nie wyrażasz zgody na przechowywanie na Twoim urządzeniu końcowym plików cookies konieczne jest dokonanie zmian w ustawieniach Twojej przeglądarki. Więcej informacji na temat plików cookies i ochrony danych osobowych znajdziesz w Polityce prywatności.