Silnik Genx (GE next generation) jest jedynym na świecie silnikiem, w którym zarówno korpus wentylatora, jak i łopatki wentylatora wykonano z materiałów kompozytowych, które zapewniają większą trwałość i obniżoną wagę – co wpływa na obniżenie kosztów eksploatacji.


Silnik GEnx był częściowo projektowany przez polskich inżynierów z warszawskiego Centrum Projektowego Silników Lotniczych, które działa we współpracy z GE i Instytutem Lotnictwa.
Łopatki wentylatora GEnx skonstruowano w oparciu o kompozytową technologię GE90, która sprawdziła się znakomicie w poprzednich modelach samolotów – nie było konieczności rutynowych przeglądów na skrzydle oraz poważnych napraw serwisowych przez ponad 10 lat.

Wirnik wentylatora GEnx składa się z 18 łopatek. Jest to o połowę mniej niż w przypadku CF6. Dzięki temu m.in. silniki tej serii osiągają niższe poziomy hałasu niż jakiekolwiek inne duże komercyjne silniki GE. GEnx wyposażono w nową komorę spalania, w celu zapewnienia lepszego mieszania paliwa przed zapłonem, co w znacznym stopniu obniża poziom emisji tlenku azotu.
GEnx ma być certyfikowany na ciąg startowy 75 tysięcy funtów (334 kN). W 2008 r. silnik ma wejść do eksploatacji w samolotach Boeing 787 Dreamliner. Przy ponad 595 zamówieniach od 17 różnych klientów, GEnx jest najlepiej sprzedającym się silnikiem komercyjnym. Będzie napędzać samoloty typu Boeing 787 i 747-8 oraz Airbus A350. GEnx powstał w oparciu o niezwykle udaną architekturę GE90. Zastąpi rodzinę silników CF6, która cieszyła się opinią najbardziej niezawodnych i najlepiej sprzedających się silników dla samolotów szerokokadłubowych. GEnx charakteryzuje się bardziej ekonomicznym zużyciem paliwa oraz większym ciężarem użytecznym od CF6.

Silnik Genx (GE next generation) został zaprojektowany tak, aby sprostać wysokim wymaganiom Boeinga dla nowego dwusilnikowego samolotu 7E7 Dreamliner. Przewiduje się, że rozpocznie on komercyjne loty w 2008 roku, zabierając na pokład od 200 do 250 pasażerów.
Wszystkie zaproponowane rozwiązania w nowych samolotach Boeing mają zagwarantować znacznie ekonomiczniejszą eksploatację: w porównaniu ze swoim największym konkurentem, Airbusem A380, B747-8 ma być tańszy o ok. 22% w przeliczeniu na sektor lotu. Dodatkowo maszyna ma być bardziej przyjazna środowisku: być cichsza poprzez spełnienie wymagań hałasowych Stage 4 i QC2 oraz wydzielać mniej spalin.

General Electric to amerykański koncern od 1896 r. wchodzący w skład indeksu Dow Jones. W 2005 r. miał 150 mld USD przychodów. W Polsce spółka obecna jest od 1992 r. i zatrudnia 5 tys. osób, w trzech fabrykach: GE Power Controls w Kłodzku, Bielsku-Białej i Łodzi, w banku GE Money Bank oraz Centrum Projektowym Silników Lotniczych. Koncern zainwestował w Polsce 400 mln USD. W 2005 r. sprzedaż GE w Polsce wyniosła 630 mln USD.
GE – Aviation, jednostka operacyjna General Electric Company (NYSE: GE), jest jednym z największych producentów silników odrzutowych do samolotów cywilnych i wojskowych. GE jest także liderem na skalę światową w dziedzinie serwisowania i usług zawiązanych z silnikami odrzutowymi.

Źródło: tworzywa.com.pl