Pod koniec 2008 roku liczba internautów w naszym kraju wynosiła 15,8 mln - informuje opublikowany 10 marca raport "Polski internet 2008/2009" firmy badawczej Gemius. Przez 2 lata liczba korzystających z internetu wzrosła o blisko 3 mln.


Internet nadal jest najpopularniejszy wśród ludzi młodych (z sieci korzysta aż 87 proc. osób w wieku 16-24 lata), najsłabiej zaś reprezentowana jest grupa osób w wieku 55 lat i więcej - jedynie 11,5 proc. z nich to użytkownicy internetu. Struktura wiekowa populacji internautów powoli ulega zmianie - z sieci korzysta coraz więcej osób starszych.
W dalszym ciągu internet najrzadziej dociera do mieszkańców wsi - jedynie 30 proc. z nich korzysta z sieci. Dla porównania, w miastach pow. 200 tys. mieszkańców jest to 56,1 proc.
W listopadzie 2008 roku polski internauta spędzał w sieci średnio ponad 44 godziny miesięcznie, co stanowi średnio prawie półtorej godziny dziennie. W porównaniu z 2004 rokiem jest to blisko o godzinę dziennie więcej.
W styczniu 2009 roku użytkownicy internetu w Polsce najczęściej korzystali z systemu operacyjnego Windows XP (84,1 proc.). Stopniowo coraz większą popularność zaczyna jednak zdobywać Windows Vista (13,5 proc.). Znaczenie pozostałych systemów operacyjnych w dalszym ciągu pozostaje marginalne.
W opinii Gemius, w ostatnich dwóch latach zaobserwować można spadek popularności przeglądarki Internet Explorer, wykorzystywanej najczęściej przez początkujących użytkowników sieci oraz stopniowy wzrost popularności przeglądarki Firefox, kojarzonej z bardziej zaawansowanymi użytkownikami. W IV kwartale z wyszukiwarki Internet Explorer korzystało ok. 50 proc. internautów, a Firefox - 40 proc.
Google, Onet oraz Wirtualna Polska, podobnie jak przed rokiem, otwierają ranking najpopularniejszych witryn w polskim internecie.
Zdaniem Gemius, rok 2008 należał do serwisów społecznościowych. Najpopularniejszy z nich, nasza-klasa.pl na stałe zagościł w rankingu dziesięciu najpopularniejszych internetowych portali - od listopada 2007 roku doálistopada 2008 roku awansował z 15. na 4. miejsce w rankingu.
Wyniki badań przeprowadzonych w 2008 roku przez Gemius pokazały również, że korzystnie z mediów tradycyjnych (prasa, radio, telewizja) za pośrednictwem sieci stało się standardem dla większości polskich internautów.
Z roku na rok zwiększa się też odsetek internautów dokonujących zakupów w sieci. O popularności e-zakupów decydują niższe niż w tradycyjnym sklepie ceny produktów, możliwość złożenia zamówienia o każdej porze oraz dostawa do domu.
Internauci stają się coraz bardziej wymagającymi klientami e-sklepów oraz aukcji internetowych - często przed dokonaniem zakupu w sieci poszukują opinii innych użytkowników na temat produktu lub usługi. Chętnie też dzielą się własnymi spostrzeżeniami.
Kontakt z opiniami innych osób na temat kupowanych w sieci produktów w internecie deklaruje aż 80 proc. internautów. Większość z nich, bo ponad 2/3, spotkała się z tego typu opiniami na stronach sklepów i aukcji internetowych.
Gemius SA to firma badawcza, która od 1999 r. działa na polskim rynku. Oferuje rozwiązania badawcze oraz usługi analityczne i doradcze.
Źródło: PAP