Ergonomiczne i nowocześnie urządzone biuro z pewnością sprzyja efektywnej pracy. Jest jednak jeszcze jeden czynnik, który istotnie wpływa na nasze samopoczucie i kondycję w biurze, w którym spędzamy od kilku do kilkunastu godzin w ciągu dnia. To komfort cieplny. Specjaliści podpowiadają, w jaki sposób kształtować optymalny klimat przestrzeni biurowej.

Dobry klimat biurowy
Obecnie obserwuje się istotne zmiany jakościowe w charakterze pracy biurowej. Przestrzeń biurowa to dziś bardzo często przestrzeń otwarta, w której przebywa jednocześnie od kilku do kilkudziesięciu czy nawet kilkuset pracowników. Dlatego tak ważne jest zapewnienie im odpowiednich warunków do pracy.
Na optymalne środowisko pracownicze składa się wiele czynników. Praca biurowa to niemal wyłącznie praca przy komputerze. Aby minimalizować negatywne dla zdrowia skutki długiego siedzenia przy biurku i przed monitorem, właściciele i administratorzy biurowców inwestują w ergonomiczne sprzęty i meble, dobre oświetlenie, a także odpowiednio wyposażone przestrzenie socjalne i te, przeznaczone do odpoczynku.
- Jednak nawet najbardziej komfortowo urządzone biuro czy sala konferencyjna nie zapewnią efektywnej pracy zwłaszcza, jeśli będzie w nim gorąco i duszno – tłumaczy Agnieszka Fabiś, specjalista ds. klimatyzacji w firmie LARS, producenta regulatorów temperatury AURATON oraz klimatyzatorów FUJIAIRE.

Odpowiednia temperatura to podstawa
Latem, gdy pomieszczenia szybko się nagrzewają, wysoka temperatura szybciej powoduje zmęczenie i znużenie pracowników, a nawet ich rozdrażnienie. W nowoczesnych budynkach biurowych okna często są zbyt szczelne, a niektórych w ogóle nie można otwierać. Poza tym, samo wietrzenie pomieszczeń na niewiele się zdaje, gdy temperatura za oknem osiąga poziom 30°C i więcej. Wtedy jedynym rozwiązaniem okazuje się klimatyzacja. Choć urządzenia klimatyzacyjne w biurach powoli stają się standardem, prawdziwy problem pojawia się wtedy, gdy podczas upałów przestaje działać. – Aby klimatyzacja nie była jedynie przyczyną frustracji pracowników, należy o nią dbać. Tylko dobrze utrzymane urządzenia mogą właściwie spełniać swoją rolę, nie generując przy tym niepotrzebnych i wysokich nakładów finansowych na naprawę czy nawet wymianę – podkreśla Agnieszka Fabiś.

By nie było za późno
Decyzję o montażu klimatyzacji w nowych biurowcach podejmuje się zwykle na tym etapie inwestycji, w którym planowane są również pozostałe instalacje, jak ogrzewanie czy wentylacja. Dlatego naprawa lub wymiana klimatyzacji, która funkcjonuje od początku, jako element całego systemu odpowiedzialnego za komfort cieplny w budynku, może stanowić bardzo poważny problem. Kiedy klimatyzacja przestaje chłodzić, zwykle jest to kwestia wyczyszczenia lub wymiany filtrów. Zdarza się jednak, że powodem jest brak czynnika chłodzącego
w urządzeniu. Czasem wystarczy go po prostu uzupełnić. Ale najczęstszą przyczyną ubytków gazu chłodniczego są wszelkie nieszczelności, jakie pojawiają się w układzie nieodpowiednio utrzymywanej klimatyzacji. Wówczas mamy do czynienia z poważną awarią, która kończy się zazwyczaj wymianą całego systemu klimatyzacyjnego. Nieszczelności mogą bowiem pojawić się wszędzie i zwykle bardzo trudno je zlokalizować.

Lepiej zapobiegać niż leczyć
Stara jak świat zasada – lepiej zapobiegać niż leczyć - nabiera więc ogromnego znaczenia również w przypadku klimatyzatorów. - Aby urządzenia klimatyzacyjne w pomieszczeniach biurowych funkcjonowały bez zarzutu przez długi czas, należy systematycznie poddawać je konserwacji. W tym celu najlepiej poprosić o pomoc fachowców, którzy regularnie będą sprawdzać czystość filtrów, a w razie potrzeby wymienią je – wyjaśnia Agnieszka Fabiś. Kontrola jakości i kondycji klimatyzacji pozwoli zapewnić pracownikom biura odpowiednią temperaturę, a także stale dostarczane czyste i świeże powietrze. Racjonalne korzystanie z urządzeń może ponadto poprawić efektywność i energooszczędność ich pracy. W praktyce oznacza to jednak konieczność uwzględnienia kilku ważnych zasadach użytkowania. – Po pierwsze, różnica temperatur wewnątrz i na zewnątrz pomieszczenia nie powinna być większa niż 5-8°C. Po drugie, optymalna temperatura do pracy powinna mieścić się w przedziale 23-26°C. Po trzecie, gdy otwieramy okna - wyłączajmy klimatyzację! – tłumaczy Agnieszka Fabiś. Jeśli będziemy pamiętać o tych warunkach, unikniemy nie tylko strat energii, ale również niepotrzebnych przeziębień i kataru.

Źródło: Yasna Communications Sp. z o.o.