Po Laurach Klienta, Gazelach Biznesu i certyfikatach Fair Play nadszedł czas na Diamenty...




W styczniowym numerze miesięcznika Forbes (na rynku 17.12.2007) opublikowano wyniki rankingu Diamenty Forbesa. Ranking prezentuje firmy, które potrafiły najlepiej wykorzystać otwarcie rynków zagranicznych, napływ funduszy unijnych i wzrost polskiej gospodarki i uzyskały w latach 2004-2006 największy wzrost swojej wartości.
Diamenty Forbesa to drugi ranking przygotowany przez redakcję Forbesa wspólnie z analitykami i ekspertami wywiadowni Dun&Bradstreet. W zestawieniu tym znalazły się firmy, które osiągnęły największy przeciętny roczny wzrost wartości, badany na podstawie sprawozdań złożonych do KRS za lata 2004-2006. Firmy kandydujące o tytuł Diamentów były wyceniane metodą szwajcarską uwzględniającą zarówno wyniki finansowe, jak i wartość majątku. Dzięki temu zmierzono potencjał firm, biorąc pod uwagę wielkość ich inwestycji oraz zdolność do powiększania sprzedaży i zysków.
Po klasyfikacji firm powstała lista przedsiębiorstw charakteryzujących się najszybszym wzrostem swojej wartości. Ranking podzielony został na dwie części. W pierwszej części znajduje się 66 dużych przedsiębiorstw, w drugiej zaś 200 małych i średnich przedsiębiorstw (MSP). Na piewszej Liście Diamentów znalazły się duże firmy, które w 2006 r. osiągnęły przychody ze sprzedaży przekraczające 250 mln zł, a ich przeciętna roczna stopa wzrostu wartości przekroczyła 50%. Na drugiej liście widnieje 200 nalepszych małych i średnich przedsuębiorstw o przychodach od 8 do 250 mln złotych.
Wsród firm MSP działających w naszej branży, na najwyższym, 45. miejscu uplasowała się ELEKTROTERMIA z Krakowa. Warta 5 mln zł spółka uzyskała w ciągu 3 lat 131,59%-owy wzrost swojej wartości. ELEKTROTERMIA jest producentem piecy akumulacyjnych, grzejników i bojlerów, podgrzewaczy, wentylatorów, grzejników elektrycznych, grzałek, kurtyn powietrznych i nagrzewnic.
Analitycy i specjaliści tworzący zestawienie Diamentów Forbesa sklasyfikowali debicką firmę DARCO na 50 pozycji wśród 200 przedsiębiorstw segmentu MSP z całej Polski, których średnie, roczne przychody zawierają się w przedziale 8-200 mln zł. Średni wzrost wartości spółki DARCO w latach 2004-2006 wyniósł 124,01%, natomiast jej wartość oszacowano na 10,34 mln zł (2006).
Bydgoski producent urządzeń chłodniczych BYFAUCH osiągnął wyniki, odpowiednio: 118,91% i 4,39 mln zł.
Na liście małych i średnich przedsiębiorstw HVACR odnaleźliśmy (w nawiasie obok nazwy firmy: procent wskazuje wzrost wartości w latach 2004-2006, zaś liczba - wartość firmy w złotówkach w 2006):
na miejscu 42: ELEKTROTERMIA (131,59% 5,00 mln zł)
na miejscu 50: DARCO (124,01% 10,34 mln zł)
na miejscu 59: BYFAUCH (118,91% 4,39 mln zł)
na miejscu 135: CLIMA PRODUKT (96,46% 7,97 mln zł)
na miejscu 179: CENTRUM KLIMA (87,43% 12,08 mln zł)
na miejscu 190: KONWEKTOR (85,71% 14,35 mln zł)
Jako ciekawostkę dodamy, że wśród dużych przedsiębiorstw, na 34. miejscu znalazła się spółka WIX FILTRON - producent filtrów powietrza, filtrów oleju, filtrów paliwa oraz filtrów przeciwpyłkowych i hydraulicznych dla przemysłu, z wynikami 67,42% i 141,97 mln zł.
Ranking Diamenty Forbesa promuje firmy, które dynamicznie rosną, kumulując zyski i inwestując w aktywa trwałe, takie jak linie produkcyjne czy nieruchomości. Ranking pokazuje, które firmy najlepiej potrafiły wykorzystać szanse, jakie przyniosło Polsce wejście do Unii Europejskiej.
W rankingu firm najbardziej widoczne są firmy z trzech branży: budowlano-deweloperskiej, rolno-spożywczej i paliwowej. Nie brakuje także przedstawicieli z rynku informatycznego i telekomunikacyjnego.
Więcej szczegółowych informacji i ciekawych artykułów można znaleźć w dodatku specjalnym (raport Diamenty Forbesa - firmy najszybciej zwiększające swoją wartość) do styczniowego wydania magazynu Forbes.
Miesięcznik FORBES na polskim rynku istnieje od 2004 roku. FORBES został uznany za Magazyn Roku wg Media i Marketing Polska. To prestiżowy magazyn o tematyce biznesowej, znany na świecie przede wszystkim z rankingów, począwszy od najbogatszych ludzi świata po najlepiej zarabiające gwiazdy. Autorzy Forbesa to światowe autorytety biznesu. To również autorzy dogłębnych i syntetycznych materiałów obejmujących zarówno trendy, jak i konkretne rozwiązania mikroekonomiczne. Jego znakiem rozpoznawczym jest wnikliwy reportaż na temat biznesu, rzucający wyzwanie obiegowym poglądom. Forbes jest obowiązkową lekturą każdego skutecznego menedżera.