Długa żywotność morskich silników dieslowskich i benzynowych wymaga kontrolowania temperatury spalin i sterowania nimi - do tego zadania niezbędny jest dokładny i niezawodny czujnik temperatury.

Danfoss: Nowy, bardziej wytrzymały czujnik temperatury RTD - Pt1000
Czujniki temperatury korzystają zazwyczaj z dwóch technologii, tj. rezystancyjnych czujników temperatury (Resistance Temperature Detector - RTD) z cienką powłoką PT100 lub na zasadzie termopary. Obie technologie mają swoje wady i zalety; w Azji używa się najczęściej czujników RTD, zaś w Europie - termopar. Wszystko to ulegnie zmianie dzięki nowemu czujnikowi firmy Danfoss, który łączy w sobie najlepsze cechy obu tych technologii.

Niewielka średnica, dwa elementy RTD – Pt1000

Każda technika pomiaru gazów spalinowych ma swoje wady i zalety. Termopary spisują się doskonale w wysokiej temperaturze, aż do 800°C. Mają niewielką średnicę i są bardzo stabilne pod względem mechanicznym. Ich wadą jest podatność na elektroniczne szumy, słaby sygnał mV i wymóg stosowania specjalnego kabla kompensacyjnego.

Czujniki RTD mają silny sygnał omowy, są odporne na szumy i nie wymagają specjalnych przewodów. Ich wadą natomiast jest niższa odporność mechaniczna, zdolność do pracy w temperaturze do 600°C, spore gabaryty czujników oraz konieczność stosowania kabli trójżyłowych w przypadku większych odległości.

Firma Danfoss zwróciła uwagę na rosnące zainteresowanie zaletami technologii rezystancyjnych czujników temperatury w Europie. Danfoss przystąpił do współpracy z jednym z większych producentów silników nad rozwojem czujnika 2xPT1000, który ma wszystkie zalety czujników RTD i jest pozbawiony ich wad.

Jednym z największych wyzwań tego projektu było umieszczenie dwóch elementów pomiarowych, które znoszą temperaturę 600°C i silne drgania, w kablu o średnicy 4,5 mm oraz połączenie tych elementów. Dzięki ogromnemu doświadczeniu i wiedzy z zakresu pomiaru temperatury i technologii produkcyjnej, Danfoss stworzył i opatentował proces lutowania laserem rozogniskowanym, dzięki któremu można wykonać cztery punkty lutownicze za jednym razem.

Nowy czujnik wykorzystuje technologię PT1000, a nie PT100, dzięki czemu nie wymaga kabla kompensacyjnego i ma większą rozdzielczość pomiarów, co jest idealnym rozwiązaniem dla pomiarów niskich punktów temperatury RTD silnika. Oto rezultat: Czujnik temperatury o wyjątkowej budowie, która daje mu wysoką odporność na silne drgania.

Autor: Christian Dall Larsen, Market and Application Manager

>>Czujniki i przetworniki temperatury - katalog internetowy

Źródło: Danfoss Poland Sp. z o.o.