TNS OBOP na zlecenie eBay przeprowadził badania dotyczące postrzegania Świąt Bożego Narodzenia. Polacy odpowiedzieli co lubią, a czego nie w Świętach, co chcieliby dostać, i ile wydają na prezenty.


Informacja prasowa - 04.12.2009 r.
Co lubimy podczas świąt, a co spędza nam sen z powiek. Jak zmniejszyć świąteczny stres ?
Największą radość sprawia nam przebywanie z rodziną (47% respondentów) i dawanie prezentów innym (38%). Kłótnie, stres świąteczny i wydatki to według nas największe wady Świąt. Aż 45% respondentów wskazało stres jako jeden z trzech najbardziej uciążliwych aspektów świąt, na drugim, niechlubnym miejscu, uplasowały się świąteczne wydatki (40% respondentów).
Najbardziej lubimy obdarowywać. Mamy jednak problem z decyzjami, najczęściej więc kupujemy, włócząc się po centrach handlowych, oglądając wystawy i kupując gdy w końcu wpadnie nam coś w oko (48% badanych), albo wybieramy coś przypadkowo, nie przykładając zbytniej uwagi do tego co kupujemy. W ten sposób na pewno nie unikamy stresujących sytuacji, zmęczenia i wydatków w trakcie zakupów, albo zakłopotania przy wręczaniu prezentów. Zakupy robione w tłumie zdenerwowanych konsumentów nie przełożą się na trafione prezenty. A jak wskazują badania nie wystarczy już kupić przysłowiowy krawat, żeby sprawić prawdziwą przyjemność. Nasze oczekiwania co do prezentów są dosyć sprecyzowane.
Wykres nr 1. Który z opisów najlepiej pasuje do Twojego sposobu robienia zakupów świątecznych?*

Nie kupujmy skarpetek!
O ile nie uważamy się za ekscentryczny 1% populacji, prezent w postaci skarpetek czy majtek, nie sprawi nam radości. Co innego elektronika, wycieczka lub odprężający pobyt w SPA. O takich prezentach marzy prawie połowa Polaków. W tym roku zagraniczne wycieczki mogą się okazać popularnym prezentem i to nie tylko dla najbardziej zamożnych Polaków. Silna złotówka sprawia, że zagraniczne podróże i zakupy są w zasięgu coraz większej liczby osób. A decydując się na zakupy za granicą często mamy szansę na znalezienie niedrogiego i oryginalnego prezentu.
Wykres nr 2. Co z poniższych rzeczy najbardziej chciałbyś dostać na gwiazdkę?*

Jak kupować więcej, nie wydając więcej?
Warto mieć na uwadze skuteczne sposoby na zmniejszenie wydatków podczas kupowania prezentów, dzięki temu będziemy mogli wybrać bardziej atrakcyjne podarunki. Zwykle najwięcej wydajemy na prezenty dla dzieci (ponad 200 zł), na drugim miejscu są nasi małżonkowie (około 170 zł). Najmniej pieniędzy przeznaczamy na prezenty dla sąsiadów (60 zł). Mimo oznak spowolnienia gospodarczego nie przewidujemy znacznych oszczędności przy świątecznych zakupach. Większość z nas spodziewa się, że wyda tyle samo pieniędzy co w zeszłym roku, a tylko 11% respondentów zamierza ograniczyć wydatki. Więcej w tym roku kupimy on-line.
Wykres nr 3. Jak myślisz ile wydasz pieniędzy na najbliższe święta w porównaniu z rokiem poprzednim?*

.
Blisko 15% respondentów zadeklarowało, że w tym roku więcej zakupów świątecznych zrobi posługując się Internetem.
Wykres nr 4. W porównaniu z poprzednim rokiem ile zakupów świątecznych zrobisz przez Internet?*

W ten sposób bez zwiększania wydatków można obdarować więcej osób. Narzędzia wyszukiwania produktów oferowane przez serwisy internetowe dają szansę, że trafimy na ciekawe oferty zarówno produktów dostępnych w tradycyjnych sklepach, jak również na towary, których próżno szukać w polskich sklepach. Konsumenci pytani o przyczyny zakupów internetowych, wskazują przed wszystkim na cenę i wygodę.
Wykres nr 5. Co sprawia, że zamierzasz więcej kupować przez Internet?*

Skoro większość z nas nie przepada za tradycyjnymi zakupami świątecznymi może warto zmienić przyzwyczajenia i oszczędzić trochę czasu i pieniędzy. Jak wskazują badania, część Polaków już zdecydowała się na zakupy internetowe, doceniając przede wszystkim wygodę, niższą cenę, większy wybór produktów i brak tłoku. Ponieważ liczba polaków korzystających z Internetu i kupujących w sieci ciągle rośnie, możemy się spodziewać, że odsetek osób kupujących prezenty online też będzie rósł.

*Badania przeprowadzono pomiędzy 24 a 28 września 2009, na grupie 1064 respondentów w wieku 16-44 przez TNS Ncompass

eBay


Założony w 1995 roku w San Jose w Kalifornii eBay Inc., każdego dnia łączy miliony kupujących i sprzedających poprzez portal eBay, największy rynek online na świecie. eBay Inc. Umożliwia również dokonywanie bezpiecznych i szybkich płatności internetowych dzięki systemowi PayPal. Ebay dociera do milionów użytkowników między innymi poprzez udostępnienie różnorodnych platform internetowych, dla globalnego handlu, płatności i komunikacji. W skład grupy eBay Inc. wchodzi między innymi serwis StubHub – największy na świecie portal umożliwiający rezerwację i kupno biletów na rozmaite imprezy rozrywkowe. W Polsce eBay działa od 2005 roku dając Polakom możliwość uczestniczenia w globalnym, jak i lokalnym, handlu. Więcej informacji można znaleźć na stronie www.ebay.pl