Ponad połowa Polaków uważa, że warunkiem rozwoju polskiej gospodarki jest faworyzowanie uczelni technicznych kosztem humanistycznych, bo inżynierowie są dla gospodarki cenniejsi – wynika z sondażu CBOS zrealizowanego w ramach projektu "Akademickie Mazowsze 2030".

CBOS: Polacy za inwestowaniem w inżynierów kosztem humanistów
Respondentom postawiono pytanie: "Czy zgadza się Pan/Pani ze stwierdzeniem, że w Polsce powinniśmy wyraźnie faworyzować uczelnie techniczne (kierunki inżynierskie) kosztem uczelni kształcących młodych ludzi w dziedzinach humanistycznych czy nauk społecznych, gdyż jest to warunkiem rozwoju polskiej gospodarki?".

21,7 proc. pytanych odpowiedziało: "zdecydowanie się zgadzam", a 33,8 proc.: "raczej się zgadzam". 21,4 proc. badanych udzieliło odpowiedzi: "raczej się nie zgadzam", a 9,7 proc.: „zdecydowanie się nie zgadzam”. 13,2 proc. ankietowanych nie miało w tej sprawie zdania.

Badanie zostało przeprowadzone przez Centrum Badania Opinii Społecznej w trzech falach badawczych, na reprezentatywnej grupie Polaków, liczącej 3346 osób.

"Wyniki badania potwierdzają panujący od jakiegoś czasu trend na studiowanie kierunków technicznych. Młodzi ludzi i ich rodzice uważają, że tego typu specjalistów bardziej potrzebuje gospodarka i rynek pracy" – ocenił dr Marek Troszyński, koordynator badania.

Sondaż przeprowadzono w ramach konsultacji społecznych wyników projektu "Akademickie Mazowsze 2030".

Projekt ten jest realizowany od maja 2009 roku przez konsorcjum naukowe, w skład którego wchodzi sześć warszawskich uczelni: Politechnika Warszawska (lider i wnioskodawca projektu), Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Polsko – Japońska Wyższa Szkoła Technik Komputerowych, Szkoła Główna Handlowa i Akademia Leona Koźmińskiego. Jego celem jest stworzenie prognozy rozwoju szkolnictwa wyższego na tle sytuacji gospodarczej w regionie i przygotowanie strategii wspierania uczelni w najbliższych dekadach.

"Rezultaty prac będą stanowić rekomendację dla decydentów różnego szczebla – władz uczelni, władz samorządowych, władz administracji publicznej, w jakich kierunkach powinny rozwijać się szkoły wyższe, aby w perspektywie 2030 roku mogły stanowić wartość dodaną dla całej gospodarki" - napisano na stronie internetowej projektu.

Projekt „Akademickie Mazowsze 2030” jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007–2013.

Źródło: PAP - Nauka w Polsce