21. Międzynarodowe Targi Budownictwa BUDMA 2012 od ponad miesiąca za nami! Mamy pierwsze statystyki minionej edycji. Załączając je, pragniemy serdecznie podziękować za udział w targach oraz Państwa osobiste zaangażowanie w przygotowanie interesującej ekspozycji. To właśnie bogata, innowacyjna oferta Państwa firmy sprawiła, że w tym roku targi zwiedziło ponad 51.000 osób z Polski i zagranicy.

Budma 2012 - podsumowanie
Budownictwo przyszłości na Budmie 2012

Najnowsze, dostępne na rynku produkty i rozwiązania dla różnych sektorów branży budowlanej oraz kompleksowy przegląd trendów budownictwa przyszłości – to główny powód, dla którego warto było odwiedzić Poznań w dniach od 24 do 27 stycznia 2012 roku. W tym czasie na Międzynarodowych Targach Budownictwa BUDMA w trzynastu pawilonach o łącznej powierzchni przekraczającej 60 000 mkw swoją ofertę zaprezentowało blisko 1200 firm z 33 krajów, w tym wielu wiodących na rynku producentów i dystrybutorów materiałów i sprzętu budowlanego. Tegorocznej edycji poznańskich targów budowlanych towarzyszyły Międzynarodowe Targi Maszyn, Pojazdów oraz Sprzętu Budowlanego BUMASZ, Targi CBS - Budownictwo Sportowe, Rekreacyjne, Wellness i Spa oraz GLASS – targi branży szklarskiej.

Budma 2012 - podsumowanie
Fachowa publiczność

Szeroka i precyzyjnie adresowana kampania promocyjna, która poprzedziła targi, przyniosła spodziewany efekt. Budmę 2012 odwiedziło ponad 51.000 specjalistów z branży budowlanej, wśród nich przedstawiciele kluczowych grup zwiedzających – architektów, inżynierów budownictwa i rzemieślników, firm wykonawczych, inwestorów i przedstawicieli handlu. Według danych zebranych podczas rejestracji procentowy podział zwiedzających Budmę 2012 wygląda następująco:

Kraje m.in.:
Austria, Belgia, Białoruś, Bułgaria, Chorwacja, Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Hiszpania, Holandia, Litwa, Łotwa, Niemcy, Norwegia, Polska, Rosja, Rumunia, Serbia, Słowacja, Słowenia, Szwajcaria, Szwecja, Turcja, Ukraina, Węgry, Wlk. Brytania, Włochy

Stanowisko:
Właściciel, Prezes, Dyrektor, Kierownik – 68,71%
Specjalista (architekt, urbanista, inżynier, konstruktor, technolog, kupiec) – 25,55%
Rzemieślnik (cieśla, dekarz, posadzkarz, brukarz, glazurnik) – 4,55%
Inne – 1,19%

Typ działalności:
Generalny Wykonawca – 13,54%
Firmy ogólnobudowlane, wykonawcze – 26,55%
Handel (hurtownia, sieć handlowa, sklep budowlany) – 29,8%
Architektura – 7,76%
Inwestor, deweloper – 13,75%
Inne – 8,6%

Wielkości przedsiębiorstw:
1-10 osób – 48,52%
11-50 osób – 26,13%
51-100 osób – 9,73%
>100 osób – 14,62%

Najliczniej reprezentowane branże na targach:
Pracownie architektoniczne oraz projektowania budowlanego
Firmy budownictwa mieszkaniowego, budownictwa specjalistycznego oraz budownictwa obiektów przemysłowych
Deweloperzy, spółdzielnie mieszkaniowe
Konstrukcje i pokrycia dachowe
Handel materiałami budowlanymi
Handel stolarką budowlaną – drzwi i okna
W targowym Centrum Prasowym akredytowało się 452 dziennikarzy.

Wystawcy podkreślali w rozmowach szczególny wzrost liczby gości z zagranicy oraz architektów. Magnesem dla tej grupy zwiedzających były wydarzenia i wystawy związane z organizowanym po raz pierwszy na poznańskich targach budowlanych projektem Strada di Architettura. Była to specjalna ścieżka zwiedzania, która połączyła ze sobą trzy, leżące w oddalonych od siebie częściach ekspozycji strefy (WIEDZA, INSPIRACJA, DOŚWIADCZENIE), gdzie odbywały się wydarzenia dla architektów – w tym cieszące się ogromnym zainteresowaniem spotkania z gwiazdami światowej architektury. Gośćmi specjalnymi projektu Strada di Architettura byli: profesor Dietmar Eberle wykładający na słynnej ETH w Zurychu oraz Aron Losonczi, absolwent Royal University of Fine Arts w Sztokholmie, który w 2001 r. opatentował, a potem udoskonalał transparentny beton (próbki przejrzystego betonu można było także zobaczyć na Budmie).

Budma 2012 - podsumowanie
Strada di Architettura to także liczne wystawy nowoczesnej architektury oraz prezentacja ciekawych produktów cechujących się innowacyjnością i umożliwiających realizację dotychczas niewykonalnych wizji przygotowana z myślą o profesjonalistach z branży architektonicznej i projektowej. Ważnym punktem programu Strada di Architettura była Debata architektów i inwestorów „Relacje pomiędzy wartością architektury a wartością nieruchomości”. Spotkanie zainicjowane przez Izbę Architektów RP było publiczną próbą zdefiniowania aktualnych związków między jakością architektury a ekonomią nieruchomości, ale jednocześnie dyskusją o wspólnej odpowiedzialności za wkład działalności inwestycyjnej w kształtowanie środowiska życia człowieka.
Nowinki ze świata technologii informatycznych wspomagających projektowanie można było poznać na przestrzeni specjalnej Archispace, gdzie odbywały się także szkolenia w ramach Akademii Efektywnego Projektowania oraz działały punkty konsultacyjne umożliwiające kontakt z producentami branży budowlanej.

Budowlane technologie jutra

Dwudziesta pierwsza edycja Budmy odbywała się pod hasłem „Budownictwo przyszłości – uwolnij swoją wyobraźnię”. Ekspozycja i program wydarzeń skoncentrowane były na prezentacji najnowszych rozwiązań oraz budowlanych technologii jutra, wyznaczających kierunki rozwoju budownictwa.
Budma to również liczne interaktywne ekspozycje specjalne, pokazy i warsztaty. W ramach ekspozycji BUDSHOW 2012 powstał eko_logiczny dom przyszłości - nowoczesny dom wyróżniający się niskimi wskaźnikami energii wbudowanej (uŜytej do wyprodukowania materiałów budowlanych), energii końcowej (zużywanej do ogrzania wnętrza i podgrzania ciepłej wody użytkowej) oraz energii pierwotnej, do której zużycia ze środowiska przyczynia się budynek.

Budma 2012 - podsumowanie
Już po raz trzeci odbyło się na Budmie Forum Budownictwa Energooszczędnego i Pasywnego. Podczas dwudniowego bloku seminaryjnego szczegółowo omówiono zagadnienia dotyczące architektury zrównoważonej, nowoczesnych materiałów i technologii, a także przykłady budownictwa pasywnego realizowane w Niemczech, Austrii i Szwajcarii. Forum towarzyszyła ekspozycja firm oferujących rozwiązania energooszczędne i pasywne dla budownictwa.
W tematyce targów Budma 2012 szczególny nacisk położono na ważne wyzwanie budownictwa najbliższej przyszłości – modernizację, renowację i rewitalizację istniejącej zabudowy (np. zabytków, starych osiedli z wielkiej płyty, budynków uŜyteczności publicznej). Dzięki nowatorskiej inicjatywie podjętej wspólnie ze Stowarzyszeniem Konserwatorów Zabytków oddział w Poznaniu podczas targów Budma zaprezentowano ekonomiczne, techniczne i konserwatorskie uwarunkowania realizacji procesów rewitalizacyjnych budownictwa. Prelekcjom i dyskusjom panelowym towarzyszyła ekspozycja specjalna REWITALIZACJA - prezentująca nowoczesne materiały budowlane i konserwatorskie wykorzystywane do renowacji i ochrony obiektów.

Inne nowatorskie i ważne tematy, które zagościły w programie targów Budma to np. wykorzystanie nanotechnologii, budownictwo wysokościowe, akustyka wnętrz czy komputerowo wspomagane projektowanie, wykonawstwo i eksploatacja budynków czyli building information modeling.

Oto lista najważniejszych seminariów i konferencji, które odbyły się na targach Budma 2012:
· III Forum Budownictwa Energooszczędnego i Pasywnego
· V Dzień Urbanisty
· Akustyka wnętrz w budynkach użyteczności publicznej
· Bezpieczeństwo pracy w budownictwie. Rola i odpowiedzialność nadzoru.
· Budownictwo drewniane
· Budownictwo przyszłości – budownictwo zrównoważone
· Co nas czeka na rynku materiałów budowlanych?
· DACHY i FASADY – wyższy standard budownictwa
· Debata architektów i inwestorów „Relacje pomiędzy wartością architektury a wartością nieruchomości”
· Dni Inżyniera Budownictwa
· Integracja systemów projektowania i kosztorysowania na platformie BIM
· Jak wykorzystać potencjał surowcowy odpadów budowlanych i rozbiórkowych?
· Marketing i PR w budownictwie
· Nano-technologie w budownictwie
· Nowoczesne szkolnictwo zawodowe rozwiązaniem problemów rynków pracy
· Polskie wieżowce – is sky realy the limit?
· Rewitalizacja
· Trendy w budownictwie
· Zbudujemy bezpiecznie, bezpieczną elektrownię jądrową.

Budma 2012 - podsumowanie
Najlepsi rzemieślnicy młodego pokolenia z całego kraju zaprezentowali swój kunszt podczas mistrzostw Polski młodych dekarzy i młodych parkieciarzy. Okazją do zapoznania się z najnowszymi narzędziami i technologiami była ekspozycja specjalna Nowoczesny Warsztat Ciesielski oraz warsztaty montażu okien.
Pełna informacja o programie targów na stronie www.budma.pl

Laureaci konkursu o Złoty Medal MTP na Budmie 2012

Wystawcy Budmy 2012 mogli skorzystać z profitów, jakie niesie ze sobą udział w organizowanym w nowej formule konkursie o Złoty Medal MTP. Zmiany w tej jednej z najbardziej rozpoznawalnych i prestiżowych nagród na polskim rynku wiążą się nie tylko z odświeżonym wizerunkiem medalu, ale przede wszystkim z całym pakietem unikatowych korzyści, na które liczyć mogą laureaci konkursu. Podstawową innowacją jest znacznie wcześniejszy termin wyłaniania laureatów. Lista produktów nagrodzonych Złotym Medalem znana była już na kilka tygodni przed rozpoczęciem targów. Umożliwiło to MTP w okresie przedtargowym promocję zwycięzców konkursu w mediach, w newsletterach do profesjonalistów, a także w Internecie na specjalnej stronie Złotego Medalu oraz na stronie www.budma.pl. Laureaci Złotego Medalu otrzymali Pakiet medalisty - komplet materiałów promocyjnych do wykorzystania w kampanii promocyjnej: Złoty Medal, logotyp, materiały prasowe, szablon reklamy prasowej „Zdobywca Złotego Medalu MTP” oraz film i zdjęcia z gali nagród. Produkty nagrodzone Złotym Medalem prezentowane były na przestrzeniach specjalnych zlokalizowanych w centrum ekspozycji targowej „Strefa Mistrzów”, gdzie każdy zwiedzający mógł zagłosować w konkursie „Złoty Medal – Wybór konsumentów”. Głosy na najlepsze produkty można oddawać jeszcze przez miesiąc od zakończenia targów na stronie: zlotymedal.mtp.pl. Najlepsze produkty 2012 roku poznamy pod koniec roku.

Laureaci konkursu o Złoty Medal MTP Budma 2012
· Drzwi przeciwpożarowe wahadłowe MARC – Wh EI60
„MAŁKOWSKI – MARTECH” S.A., Konarskie
· Brama dymoszczelna Marc-ZS
„MAŁKOWSKI –MARTECH” S.A., Konarskie
· Belka stropowa POSI-JOIST
INTER-LERS sp. z o.o., Kłecko
· Papa hydroizolacyjna DEBRIPURE®
IMPERBEL NV/S.A. Belgia,
Zgłaszający: DEBRIGUM , Belgia
· Panele dachowe PD 510
PRUSZYŃSKI sp. z o.o.,Komarów, Sokołów
· System wewnętrznego komfortu na bazie pompy ciepła NIBE F1245 PC,
zapewniający ogrzewanie, chłodzenie, ciepłą wodę i wentylację z odzyskiem ciepła z możliwością zdalnego sterowania przez sieć GSM
NIBE- BIAWAR sp. z o.o. Białystok
· Ceramiczna płytka elewacyjna EKOLINE
Lubelski Węgiel „Bogdanka” S.A. w Bogdance, Puchaczów
· Okno dachowe FGH-V P2 Galeria
FAKRO PP sp. z o.o., Nowy Sącz
· System SOLBET Perfekt
SOLBET sp. z o.o., Solec Kujawski
· Siatkowe platformy robocze
HUCK POLSKA sp. z o.o., Wrocław
· Kotwy z płynną regulacją długości SAAW SYSTEM
SAAW SYSTEM s.c. P. Święcicki, K. Pólkowski, M. Pólkowski, Tuszyn

Kampania promocyjna

Prowadzone przez nas działania promocyjne koncentrowały się głównie na pozyskaniu czterech grup zwiedzających, których obecność na targach oznacza największe korzyści dla wystawców: architektów, przedstawicieli generalnych wykonawców i dużych firm ogólnobudowlanych, inwestorów oraz dystrybutorów materiałów budowlanych (sieci handlowych, hurtowni budowlanych i marketów budowlanych). W ciągu ostatniego roku pozyskaliśmy bazy z wyżej wymienionych grup o łącznej liczbie 70.000 rekordów – z czego 19.000 rekordów to firmy zagraniczne z następujących krajów: Niemcy, Ukraina, Litwa, Łotwa, Estonia, Rumunia, Słowacja, Bułgaria. Łącznie w swoich zasobach posiadamy obecnie bazy profesjonalistów z rynku budowlanego liczące ponad około 150.000 adresów.
Dodatkowo spośród posiadanych baz wyodrębniliśmy ok. 2.000 Klientów VIP. Są to kluczowi przedstawiciele głównych grup zwiedzających, których w szczególny sposób otaczamy naszą uwagą oferując dodatkowe świadczenia (pomoc w organizacji przyjazdu, zakwaterowaniu, catering na terenie targów, zaproszenie na wieczór branżowy).
Najbardziej obiecujące dla naszych wystawców rynki zagraniczne znajdują się na wschodzie. Dlatego tam koncentrowaliśmy znaczącą cześć działań: pozyskiwaliśmy bazy profesjonalistów, dbaliśmy o ułatwienia wizowe (dla gości z Ukrainy) i współpracowaliśmy z naszymi agentami oraz Wydziałami Handlu i Promocji Inwestycji Ambasad RP we krajach Europy Wschodniej.
Do kluczowych grup zwiedzających docieraliśmy zarówno bezpośrednio poprzez działania BTL: telemarketing, e-mailingi oraz wysyłkę pocztową informującą o targach i zapraszającą do zwiedzania, magazyn „Budma NEWS” (nakład 20.000 egz., trzy wersje językowe – pl, ang. i ros.), jak i za pośrednictwem izb i stowarzyszeń oraz mediów – ogólnopolska kampania reklamowa w prasie branżowej (współpraca z 22 specjalistycznymi czasopismami budowlanymi), Internecie (współpraca z 19 portalami branżowymi), radio i telewizji.
Wyemitowaliśmy 117.000 bezpłatnych zaproszeń do zwiedzania, które rozdystrybuowaliśmy wśród potencjalnych zwiedzających.

Budma 2013 – Inteligentna architektura

Kolejna dwudziesta druga edycja Międzynarodowych Targów Budownictwa Budma odbędzie się w dniach 29.01.-1.02.2013 r. pod hasłem „Budownictwo przyszłości – Inteligentna architektura”.

„Przyszłość budownictwa to powszechne wykorzystanie ultranowoczesnych, energooszczędnych technologii i materiałów rodem z kosmicznych laboratoriów. To także inteligentne systemy projektowania i sterowania budynkiem. Można spierać się, czy budynki mają duszę. Ich inteligencję jednak coraz trudniej kwestionować. BUDMA 2013. Inteligentna architektura.”



Źródło: Międzynarodowe Targi Poznańskie Sp. z o.o.