Ze względu na rosnące wymagania w zakresie skuteczności energetycznej i efektywnego wykorzystania materiałów izolacja termiczna i lekkość konstrukcji stają się coraz ważniejsze. Pianka BASF Basotect ® oferuje ekonomiczne, indywidualnie dostosowane rozwiązania użycia energii i materiałów w sposób, który zachowuje zasoby.

Basotect – pianka z żywicy melaminowej jako materiał energowydajny
Pozwala to na małe zużywanie energii, zmniejszenie emisji CO2 i bardziej ekologiczny tryb życia. Niektóre gałęzie budownictwa i mobilności czerpią szczególne korzyści z potencjału tego izolującego cieplnie i lekkiego materiału, aby zwiększyć efektywność energetyczną: aktualnie Basotect jest coraz częściej stosowany w systemach energetyki słonecznej, w technologii klimatyzacji oraz w pociągach dużej prędkości.

Pianka o strukturze otwartych komórek, na bazie żywicy melaminowej, ma unikatowy zestaw właściwości: Dzięki swemu podstawowemu materiałowi, jest trudnopalna (B1 wg DIN 4102), ścierna i może być stosowana w temperaturze do 240 stopni Celsjusza, zachowując swoje właściwości w szerokim zakresie temperatur. Otwarta struktura pianki sprawia, że jest ona lekka (9 g/l), dźwiękochłonna, elastyczna nawet w niskich temperaturach, oraz że izoluje termicznie. Pianki konwencjonalne i zakres ich stosowania określa jedna podstawowa właściwość. Natomiast Basotect łączy różne właściwości, które pozwalają klientom wykorzystywać go jako uniwersalne rozwiązanie wysokiej jakości do zastosowań energooszczędnych, z dodatkowymi korzyściami związanymi z łatwością jego obróbki.

Skuteczna izolacja systemów energetyki słonecznej
Sektor budowlany korzysta szczególnie z niskiej przewodności cieplnej materiału, poniżej 0,035 wata na metr-kelwin (W/(m-K) oraz wynikającej z tego dobrej izolacyjności. Odporność materiału na wysokie temperatury oraz łatwość obróbki stanowią dodatkową korzyść w porównaniu z tradycyjnymi piankami izolacyjnymi. To połączenie właściwości oznacza, że Basotect zwiększa poziom efektywności systemów energetyki słonecznej. W takich zastosowaniach, pianka izoluje kolektory na dachach, rury transportujące ciepło oraz zbiornik ciepła.

Międzynarodowy producent systemów grzewczych Viessmann, Niemcy, stosuje Basotect na przykład na ścianach bocznych i tylnej kolektorów płaskich, tak aby zachowały one jak najwięcej promieniowania słonecznego. Pianka wykazuje dobre właściwości izolacyjne przez dłuższy czas, nawet w wysokich temperaturach, i ma pozytywny wpływ na wymianę powietrza w kolektorze w różnych warunkach klimatycznych. Nie uwalnia niemal żadnych substancji lotnych, które mogłyby utrudniać docieranie promieniowania słonecznego, na przykład powodując powstanie pary na szklanej płytce kolektora, a tym samym zmniejszenie wydajności systemu. Basotect ułatwia montaż kolektorów i izolację rur: jest elastyczny, bez włókien i można go przycinać na miarę, z precyzją wymiarów i kształtów.

Stabilne ciśnienie powietrza bez spadku temperatury dla systemów klimatyzacji
Pianka z żywicy melaminowej firmy BASF jest także punktem wyjścia dla nowych koncepcji energii stosowanych w przemyśle budowlanym: producent systemów izolacji i uszczelniania Hanno ®, Niemcy, używa pianki Basotect w celu zmniejszenia strat energii w centrach obliczeniowych. Pomieszczenia komputerowe z szafami sieciowymi są często wyposażone w podłogi podwójne do umieszczenia okablowania. Przez otwory w podłodze kable są kierowane w górę. Jednak zimne powietrze, przeznaczone do chłodzenia, ucieka przez te otwory.

W celu wyeliminowania tego mostu termicznego firma Hanno opracowała energooszczędne piankowe zamknięcie o nazwie Clima-Tect®. Dzięki specjalnej powłoce pianka BASF staje się prawie hermetyczna. Przebite wstępnie prostokąty ułatwiają podważenie przykrywek otworów na kabel tak, że pianka idealnie przylega do kabla. W ten sposób można zmniejszyć straty powietrza w podłodze podwójnej aż o 99,9 procent, a temperatura i ciśnienie powietrza pozostają stabilne. Koszty klimatyzacji również się zmniejszają, nawet o 10 procent. Ponieważ Basotect daje się przetwarzać bez żadnych włókien, zabezpieczenia z pianki można montować w trakcie wykonywania bieżących operacji. W przeciwieństwie do innych materiałów, w tym przypadku wprowadzenie nowych elementów nie zwiększa zagrożenia pożarowego.

Lekkie i bezpieczne pociągi dużej prędkości
Połączenie wydajności energetycznej, bezpieczeństwa i komfortu ma zasadnicze znaczenie dla innego obszaru, w którym stosuje się obecnie Basotect: chodzi o pociągi dużej prędkości. Innowacyjne koncepcje lekkiej konstrukcji są bardzo poszukiwane w dziedzinie budowy pociągów. Jest tak dlatego, gdyż wynikiem lekkiej konstrukcji jest bardziej efektywne wykorzystanie energii przy zwiększonej prędkości. Dzięki połączeniu niskiego ciężaru, wysokiej skuteczności akustycznej i cieplnej, a także bezpiecznej reakcji na ogień, istnieje wiele zastosowań pianki z żywicy melaminowej w pociągach.

Używa się jej na przykład w systemach ściany tylnej i sufitach lub w laminowanym wystroju wnętrz. Precyzyjnie przycięte elementy są dostarczone w postaci modułu konstrukcyjnego i na miejscu montowane w pociągu. Duża elastyczność i łatwość, z jaką materiał poddaje się obróbce, oznacza, że wykonanie kompleksowych instalacji jest możliwe w krótkim czasie. Lekki Basotect pomaga oszczędzać energię w codziennej pracy. Zmniejszenie ciężaru sufitu i ścian również obniża środek ciężkości wagonu i tym samym zwiększa poziom bezpieczeństwa i komfortu jazdy na zakrętach.

Przede wszystkim jednak pianka BASF spełnia surowe normy bezpieczeństwa pożarowego dla wagonów kolejowych. Basotect, wchodząc w kontakt z płomieniami, nie topi się i nie skrapla, lecz zwęgla się, wydzielając niewiele dymu i nie powoduje pojawienia się łuny. W badaniach reakcji na ogień zgodnie z przepisami krajowymi i międzynarodowymi Basotect osiąga najwyższą klasyfikację, jaką mogą osiągnąć substancje organiczne. Klasa Basotect UF faktycznie osiąga najwyższy poziom bezpieczeństwa HL3 zgodnie z zaostrzoną dyrektywą UE dotyczącą bezpieczeństwa pożarowego dla pociągów - EN 45545.

Basotect używany przez kolej w Wielkiej Brytanii i Japonii
Dwa przykłady nowych pociągów dużej prędkości stosujących Basotect: flota 395 jednostek zbudowanych przez Hitachi dla Southeastern Railway w Wielkiej Brytanii i nowy, wykonany przez East Japan Railway Shinkansen E5, który połączy stolicę Japonii Tokio z północną częścią wyspy Honsiu. Pociągi z floty 395 jeżdżą trasą High Speed 1, pierwszą krajową linią kolejową dużej prędkości w Wielkiej Brytanii łączącą Londyn z południowo-wschodnim wybrzeżem. Lekka pianka została zastosowana w podłogach, ścianach i przewodach klimatyzacji w suficie w celu pochłaniania dźwięku i zapewnienia izolacji termicznej. Zmniejsza to znacząco koszty eksploatacji klimatyzowanych pociągów.

Japoński Shinkansen znany jest ze stałej, dużej prędkości jazdy oraz wysokiego poziomu bezpieczeństwa. E5 nowej generacji, na trasie między Tokio i Shin-Aomori, będzie najszybszym pociągiem linii Tohoku Shinkansen. Trasa ta ma być uruchomiona w grudniu 2010 roku z użyciem istniejących pociągów Shinkansen E2. Nowy Shinkansen E5 ma być wprowadzony do ruchu w marcu 2011 roku. W 2013 roku E5 będzie wyposażony w technologię pochylenia i przystosowany do jazdy z prędkością 320 kilometrów na godzinę na trasie z licznymi tunelami. W różnych testach izolacji termicznej i pochłaniania dźwięku pianka BASF osiągnęła znacznie lepsze wyniki niż włókno węglowe. Oznacza to, że Basotect odpowiada koncepcji projektu East Japan Railway mającego na celu obniżenie poziomu hałasu i ograniczenie wibracji wewnątrz pociągu. Zwiększa to poziom komfortu i bezpieczeństwa podróży z dużą prędkością.


Źródło: ''