Fabryka Rettig Heating w Rybniku produkuje grzejniki Purmo już od 15 lat. W tym czasie zakład stał się strategicznym w skali macierzystego koncernu Rettig ICC Group, eksportując wyroby do wielu krajów świata. Polski oddział wypracowuje 20 procent obrotów koncernu.

Produkty Rettig Heating pojawiły się w Polsce na przełomie lat 1989 i 1990. Były sprzedawane przez firmę TKM z Warszawy. Dzięki znakomitej jakości grzejniki Purmo szybko zyskały uznanie wśród instalatorów oraz inwestorów indywidualnych, a sukces rynkowy był impulsem do założenia firmy handlowej Rettig Polska i podjęcia decyzji o uruchomieniu produkcji grzejników Purmo w Polsce.

W 1991 roku rozpoczęto negocjacje z Hutą Silesia, producentem grzejników panelowych. W styczniu 1993 roku Huta Silesia, po uzyskaniu zgody Ministerstwa Przekształceń Własnościowych i Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, podpisała z Rettig Heating umowę o powołaniu spółki joint venture pod nazwą Newco Silesia. Zadaniem spółki miała być produkcja grzejników płytowych. 1 marca 1993 roku firma Newco Silesia rozpoczęła działalność, zatrudniając 67 pracowników i dysponując dwiema 17-letnimi liniami produkcyjnymi firmy Schlatter oraz malarnią proszkową. W drugiej połowie roku Rettig Heating odkupił udziały Huty Silesia, zyskując 100% udziałów w spółce, która zmieniła nazwę na Rettig Heating Sp. z o.o. Już na samym początku swojej działalności fabryka w Rybniku, jako pierwsza w Polsce, wdrożyła europejski system kontroli jakości ISO 9002.

Firma w swojej działalności kieruje się również Zintegrowanym Systemem Zarządzania Jakości i Środowiskiem, zgodnym z Certyfikatami ISO 9001 i ISO 14001. W 1996 roku powstało biuro handlowe i magazyn w Warszawie. Obecnie rybnicka fabryka dysponuje czterema liniami zgrzewania, dwiema liniami malarskimi oraz dwiema liniami pakowania o zdolności produkcyjnej 2,6 mln sztuk rocznie. Produkuje się w niej najpopularniejsze grzejniki płytowe, a od 2002 roku także izolację Rolljet do ogrzewania podłogowego.

W Polsce nazwa Purmo szybko stała się synonimem grzejnika płytowego. Aktualnie w tym segmencie około 36 procent sprzedawanych na rynku polskim urządzeń stanowią właśnie grzejniki płytowe Purmo. Grzejniki łazienkowe i dekoracyjne, importowane z innych fabryk koncernu, również cieszą się coraz większym uznaniem klientów. Od 1998 roku Rettig Heating oferuje również wodne ogrzewanie podłogowe Purmo, którego sprzedaż systematycznie wzrasta.

Firma zatrudnia dziś 408 osób.

EUROPEJSKI LIDER NA RYNKU ROZWIĄZAŃ GRZEWCZYCH
Rettig Heating jest producentem szerokiej gamy produktów marki Purmo, w której można znaleźć grzejniki płytowe, dekoracyjne, łazienkowe (rurkowe), kanałowe oraz ogrzewanie podłogowe.

Historia koncernu sięga lat 70. XVIII wieku, kiedy to Steffan Cerillius Rettig otworzył swój pierwszy warsztat produkcyjny. Dobrze rozwijająca się fabryka dała początek następnym, które z czasem przerodziły się w prężnie działające zakłady. Purmo - marka urządzeń grzewczych - z Rettig Heating związana jest od wczesnych lat 70. XX wieku. Marka swój początek wzięła w Finlandii, gdzie jako dobrze zapowiadająca się firma weszła w skład koncernu Rettig i pod jego skrzydłami unowocześniła swoją linię produkcyjną. To pozwoliło firmie nabrać rozpędu i rozwinąć swoją działalność na europejskim rynku. Dynamiczny eksport skłonił koncern do otworzenia kolejnych biur handlowych na terenie całej Europy. Dziś grzejniki Purmo eksportowane są między innymi do Stanów Zjednoczonych i Azji.

Obecnie koncern Rettig Heating zatrudnia ponad 4000 osób, produkuje rocznie 9 milionów urządzeń, a w 2007 roku zanotował w należących do niego 12 przedsiębiorstwach produkcyjnych łączny obrót w wysokości 600 milionów euro. Grzejnik płytowy marki Purmo to zaś najlepiej sprzedający się produkt w swojej klasie. Roczna wielkość sprzedaży wynosi 3,5 miliona urządzeń. W ciągu ostatniego dziesięciolecia grzejniki Purmo ogrzały ponad 10 milionów gospodarstw domowych na całym świecie.

Obecnie kierunek rozwoju marki Purmo wyznacza nowa strategia The Warm Society, która została przedstawiona na Targach ISH we Frankfurcie w marcu 2007 roku. Stawia ona przed marką Purmo nowe cele oparte na takich podstawach jak: wybór, jakość, wsparcie i wiedza oraz nowe rozwiązania, których wdrożenie sprawi, że marka Purmo nada ogrzewaniu specjalną rangę i dostarczy konsumentom najlepsze i kompleksowe rozwiązania grzewcze.

„Zgodnie z najważniejszym założeniem strategii Warm Society grzejnik nie jest już tylko urządzeniem, które dostarcza ciepło do pomieszczenia, ale staje się elementem wystroju wnętrza. Oferta firmy Rettig rozszerza się o nowe modele grzejników, wzory i kolory. Dzięki nowym rozwiązaniom grzewczym marki Purmo możliwe jest zaaranżowanie wnętrza w dowolnym stylu i charakterze zgodnie z indywidualnym gustem i upodobaniami. Nowoczesne wzornictwo i szeroki wachlarz możliwości nada ogrzewaniu nową, niespotykaną dotychczas rangę.” – mówi Wojciech Makowski, Dyrektor ds. Sprzedaży i Marketingu firmy Rettig Heating w Polsce.

HISTORIA ROZWOJU FABRYKI W RYBNIKU

1994-1995
- Uruchomienie produkcji grzejników Purmo na linii LEAS, dostarczonej z Finlandii
- Modernizacja malarni: uruchomienie linii malowania gruntowego i linii pakowania
- Zakupy gruntów od Huty Silesia; wyburzenie starych hal produkcyjnych i budynków w celu przygotowania gruntów pod przyszłą inwestycję
- Rozpoczęcie budowy nowej hali produkcyjnej
- Podpisanie kontraktu z firmą LEAS na dostawę super linii C
- Uzyskanie certyfikatu jakości ISO 9002, nadanego przez British Standards Institution

1996-1997
- Zakończenie budowy hali produkcyjnej i magazynu stali
- Uruchomienie produkcji na nowej linii firmy LEAS
- Budowa hali nowej malarni
- Przyłączenie Rettig Polska do firmy Rettig Heating Sp. z o.o. jako działu sprzedaży i marketingu z siedzibą w Warszawie
- Otwarcie biura handlowego i magazynu w Warszawie
- Wybudowanie magazynu grzejników nr 1
- Wdrożenie systemu informatycznego BAAN
- Zakup gruntów od Huty Silesia pod nowe inwestycje

1998-1999
- Uruchomienie nowej malarni Eisenmann o zdolności produkcyjnej 2,6 mln szt
- Zakup i uruchomienie drugiej super linii LEAS
- Budowa magazynu grzejników nr 2
- Zajęcie 45. miejsca pod względem wartości rynkowej firmy w klasyfikacji „Gazety Finansowej” (80-krotny wzrost wartości firmy w ciągu 6 lat)

2000-2001
- Przyznanie przez najpopularniejszą gazetę biznesową „Puls Biznesu” IV miejsca w grupie najbardziej dynamicznie rozwijających się firm w Polsce
- Zdobycie Medalu Europejskiego dla grzejnika Purmo
- Uzyskanie wyróżnienia „Złoty Grosz”, przyznanego przez Centrum Ekspertyz Gospodarczych grupie 15 najlepszych firm w Polsce
- Zakup nowych gruntów pod inwestycje

2002-2004
- Uruchomienie produkcji izolacji Rolljet do ogrzewania podłogowego
- Wyróżnienie odebrane z rąk Jerzego Buzka za zajęcie II miejsca spośród 500 największych polskich firm, przyznanego za rozwój i spełnianie standardów europejskich
- Uzyskanie certyfikatu ISO 9001 za najwyższą jakość produktów Purmo
- Uzyskanie certyfikatu ISO 14001 – Enviromental Management System
- Wyróżnienie Rettig Heating certyfikatem „Solidna Firma” za poszanowanie ekologii i praw konsumenta
- Uzyskanie nagrody Ministra Środowiska za skuteczne zarządzanie ochroną środowiska naturalnego

2005-2008
- Rozbudowa hali produkcyjnej do 10.000 m2
- Uruchomienie produkcji grzejników na nowej super linii LEAS
- Uruchomienie produkcji grzejników z gładką płytą czołową oraz grzejników ze środkowym podłączeniem
- Budowa wiaty załadunkowej
- Przeniesienie linii produkującej grzejniki Purmo z Viennenburga (Niemcy) do Rybnika

2009-2010
- Dalsze inwestycje w zakresie produkcji komponentów do grzejników płytowych.

Źródło: Rettig Heating